مدیران خودروعصر اعتبار

دیدار با روستای زرد و نارنجی قلات

عصر ساختمان- در این مطلب می‌خواهیم به شما یادآوری کنیم که جاذبه‌های استان فارس فقط به شیراز ختم نمی‌شود و روستاهای اطرافش نیز جاذبه‌هایی دارند که می‌تواند سفر خوبی را برای شما به همراه داشته باشد.

دیدار با روستای زرد و نارنجی قلات
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری« عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، یکی از حاشیه‌های مهم دیدنی‌های فارس، روستایی است در 15 کیلومتری شیراز به نام «قلات».روستای تاریخی قلات از توابع بخش مرکزی شهرستان شیراز و در 15 کیلومتری شمال غرب این شهر واقع شده و از روستاهای هدف گردشگری به شمار می‌رود. این روستا 7هزار نفر جمعیت دارد و با ارتفاع 2065 متری از سطح دریا سفر پاییزی جذابی را رقم می‌زند. بقایای بناهای قدیمی که تاریخ برخی از آنها به قرون‌ پیش و بعد از اسلام مربوط می‌شود، تاریخ استقرار انسانی در این ناحیه را به دوران‌گذشته پیوند می‌زند. روستای کوهستانی قلات بافت مسکونی متمرکزی دارد و خانه‌های روستاییان به صورت پلکانی، در دامنه کوه ساخته شده‌اند. بد نیست این را هم بدانید که مصالح به‌کار رفته در خانه‌های قدیمی قلات عمدتا سنگ، خشت، گل، گچ و چوب است و سقف آنها نیز مسطح است. همچنین برخی از خانه‌ها در یک طبقه و برخی دیگر در دو طبقه ساخته شده‌اند. بافت کالبدی معماری خیره‌کننده کوهستانی و کوچه‌های پرپیچ و خم که جویبارهای زلالی نیز در میان آنها جاری است، جذابیت منحصربه‌فردی به این روستا بخشیده‌اند.

    پیوند طبیعت و تاریخ

    آبشارهای سه‌گانه روستای قلات که از میان صخره‌ها سرازیر می‌شود، از جاذبه‌ها و زیبایی‌های طبیعی روستای قلات به شمار می‌آید. کلیسای قدیمی این روستا نیز که معماری سنگی و جالب توجهی دارد، در میان درختان بلند کوچه‌های آرام روستا به جا مانده است. این کلیسا که در گذشته عبادتگاه مسیحیان ساکن روستا بوده است، اینک به دلیل مهاجرت آنان رو به تخریب گذاشته است. تفرجگاه‌های معروف شب شتری و چشمه انجیری که در روزهای پاییزی لباس زرد و نارنجی بر تن می‌کنند هم گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب می‌کنند. آسیاب‌های آبی، گورستان قلات و نوع حجاری و حکاکی سنگ‌های آن، بازار قدیمی و سنگفرش شده، قلعه قزل ارسلان و دیگر جاذبه‌های گردشگری روستای قلات در زمره ثروت‌های طبیعی و تاریخی روستا به شمار می‌روند. می‌توانید برای اقامت شبانه در روستا نیز، از مردم محلی کمک بگیرید و برخی خانه‌های روستایی را برای شب‌مانی اجاره کنید. حالا که تا قلات رفته‌اید خرید گردو، بادام، انگور، انجیر، انار، زردآلو، آلو و گوجه سبز که از محصولات باغی این منطقه به شمار می‌رود و به فراخور فصل در این روستا به فروش می‌رسند، را از دست ندهید.

    فرآورده‌های لبنی مانند شیر، پنیر، کره، کشک، شیره انگور، رب انار و آب غوره از دیگر فرآورده‌های غذایی روستای قلات است. پیشنهاد ما برای سوغاتی‌های ماندگار نیز محصولاتی از قبیل گیوه، سبد دستباف، گره (ظرف بافته شده) دولک، مَشک و وسایل چوبی است که از جمله تولیدات صنایع دستی این روستا به شمار می‌رود و خرید آنها، هم می‌تواند شما را با هنرهای این مرز و بوم آشنا و هم به جامعه محلی و هنرمندان قلاتی کمک کند. کشک پیاز، کشک گردو، عدسی، کله پاچه و آش رشته از غذاهای محلی رایج در این روستا هستند؛ حتما آنها را امتحان کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو