مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان

مرمت بناهای تاریخی باید در شورای فنی میراث استان‌ها بررسی شود

عصر ساختمان- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: کاروانسرای گبرآباد از بناهایی است که در مزایده به یک بخش خصوصی واگذار شده متولی مرمت آن نیز صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی است. البته درخواست شده طرح‌های مرمتی صندوق احیا در شورای فنی میراث فرهنگی استان مورد بررسی قرار گیرد.

مرمت بناهای تاریخی باید در شورای فنی میراث استان‌ها بررسی شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، فریدون الهیاری در خصوص آخرین وضعیت کاروانسرای گبرآباد اظهار کرد: با توجه به اساسنامه وظایف و اختیارات بهره برداری از بناهای تاریخی مانند کاروانسرای گبرآباد توسط  صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به مزایده گذاشته می‌شود.

    وی افزود: در مزایده بناهای تاریخی توسط صندوق احیا بحث مرمت توسط کارشناس صندوق بررسی می‌شود، اما اخیراً طرحی ارائه شده که طرح‌های مرمتی در شورای فنی استان مورد تأیید قرار گیرد.

    مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان ادامه داد: کاروانسرای گبرآباد از بناهایی است که در مزایده واگذار شده و متولی مرمت آن نیز صندوق احیا است. البته درخواست شده طرح‌های مرمتی صندوق احیا در شورای فنی میراث فرهنگی استان مورد بررسی قرار گیرد.

    به گزارش ایسنا، کاروانسرای مرنجاب در کاشان، اصفهان کاروانسرای گز، کاشان کاروانسرای گبرآباد، خانه محمد قلی شیران و خانه سرهنگ بخردی در اصفهان از بناهایی است که توسط مزایده صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به بخش خصوصی واگذار شده است.

    چندی پیش نگرانی‌هایی در خصوص تخریب و ویرانی کاروانسرای گبرآباد قمصر کاشان منتشر شد. گبرآباد که طی مزایده‌ای به مدت 12 سال برای کاربری اقامتی به بخش خصوصی واگذار شده است در فصل بارندگی به دلیل رها شدن عملیات بازسازی و مرمت در آستانه تخریب قرار گرفته است.

    در خرداد ماه کارگاه مرمت این بنا در حالی تعطیل شد که کف فرش بام این بنای تاریخی جمع آوری و با گذشت پنج ماه بدون هیچ بازسازی رها شده است در نتیجه با توجه به فصل بارندگی و شرایط نامساعد جوی در قمصر کاشان این بنای ارزشمند دوران صفویه را با خطر تخریب و ریزش سقف‌ها مواجه ساخته است، اگرچه برخی از مسئولان میراث فرهنگی از خلع ید پیمانکار این بنا در هفته گذشته خبر داده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی