مدیران خودروعصر اعتبار

تعیین حریم برای "پیچیده‌ترین خانه تاریخی تهران"

عصر ساختمان- «درجلسه کمیته حریم آثار ملی، حریم خانه‌ی تاریخی «علیزاده» در تهران تصویب شد و حریم مجموعه «فرح‌آباد» ساری پس از بازنگری با الحاق یک حمام تاریخی به تصویب رسید.»

تعیین حریم برای "پیچیده‌ترین خانه تاریخی تهران"
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، در جلسه کمیته حریم آثار ملی غیرمنقول که با حضور کارشناسان ارشد سازمان میراث فرهنگی و دفتر ثبت آثار تاریخی برگزار شد حریم خانه‌ی تاریخی «مهندس علیزاده» به تصویب رسید و حریم مجموعه فرح آباد ساری نیز مورد بازنگری قرار گرفت و افزایش یافت.

    «فرهاد نظری»، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی کشور با اعلام این خبر گفت: باتوجه به اینکه خانه مهندس علیزاده دارای ارزش‌های معماری است، حریم این بنای تاریخی در جلسه کمیته حرایم مورد بررسی قرار گرفت و پس از تایید کارشناسان تصویب شد.

    او گفت: با اینکه حریم مجموعه فرح‌آباد ساری که شامل پنج اثر تاریخی ثبتی است، پیش از این تهیه شده بود اما در جلسه کمیته حرایم، حریم مجموعه مورد بازنگری قرار گرفت و با الحاق یک حمام قاجاری افزایش پیدا کرد.

    براساس این گزارش، خانه علیزاده یکی از آثار فرهنگی تاریخی در خیابان آفریقای تهران است که توسط مهندس علیزاده از بهترین معماران تهران در دوره پهلوی دوم  به پیچیده‌ترین شکل ممکن آن هم روی تپه‌های خیابان الهیه ساخته شده است. این خانه با معماری بی‌نظیر برگرفته از احجام هندسی در مساحت 692 متر مربع با زیربنا 986 متر مربع که در پنج طبقه ساخته شده در سال 84 به نام معمارش در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

    همچنین مجموعه تاریخی فرح‌آباد، بقایای شهر قدیمی فرح‌آباد در کنار راه ساری – فرح‌آباد و شامل مسجد، مدرسه،  قسمت‌هایی از پل شاه عباسی، دیوار باقی مانده از یک قصر و حمام متعلق به دوره صفوی است. فرح آباد در دوره صفوی  بندری پر رونق محسوب می‌شده است و به همین دلیل این بندر «دارالسرور» و «دارالسلطنه» گفته می‌شد. بسیاری از بناهای شهر قدیم فرح‌آباد در طول تاریخ و به دلیل حمله روس‌ها نابود شده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی