مدیران خودروعصر اعتبار

خواهر و برادر خردسال در خانه‌ای متروکه و ناامن در بازارچه نایب‌السلطنه زندگی می کردند

عصر ساختمان- خواهر و برادری ۴ و ۸ ساله در خانه‌ای متروکه، متعفن و ناامن روزگار را با مادر معتاد خود می‌گذرانند؛ خانه‌ای که نفس کشیدن در آن سخت است اما عدم قوانین این اجازه را به سازمان بهزیستی نمی‌دهد تا این کودکان را نجات دهد.

خواهر و برادر خردسال در خانه‌ای متروکه و ناامن در بازارچه نایب‌السلطنه زندگی می کردند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از فارس ،شهرداری تهران از چند هفته گذشته طرحی  تحت عنوان طرح ارتقای کیفیت زندگی در منطقه 12 (پروژه شهید هرندی) در دستور کار خود قرار داده است که در این بین با همکاری دستگاه‌های مختلف اقداماتی را آغاز کرده است.

    اگر چه ساماندهی زنان معتاد و کارتن خواب و البته کودکان آسیب دیده در این برنامه طراحی شده است اما عدم قوانین لازم در حمایت از کودکان آسیب دیده، مسیر حمایت از کودکان را سخت و دشوار کرده است.

    سازمان بهزیستی به عنوان یک نهاد حمایتی با توجه به ضعف قوانین نمی‌تواند کودکان بد سرپرست را مورد حمایت خود قرار دارد.

    یکی از محلات قدیمی منطقه 12 تهران ( بازارچه نایب‌السلطنه)است، این مکان در گذشته محلی برای تردد توریست‌‌ها بوده و  عکاسان، تصویر‌های زیبایی را به ثبت رسانده‌اند اما این روزها این محل حال و روز خوبی ندارد و مکانی برای تجمع کارتن خواب‌ها شده است و معتادان فضای بسته‌ بازار را مکان خوبی برای استراحت خود برگزیده‌اند.

    جدا از تردد معتادان، برخی از خانه‌های این بازارچه هم مکانی برای زندگی دختران و مردان مجرد شده است و در کنار معتادان، کودکان نیز زندگی می‌کنند. برخی از خانه‌های قدیمی بازارچه نایب‌السلطنه محلی برای پاتوق اوباش، زنان و مردان معتاد شده است که همین امر منجر به ناامنی محله شده است.

    در این بین خواهر و برادری با بدترین شرایط در یکی از خانه‌های بازارچه در بین جمعی از زنان و مردان معتاد روزگار می‌گذرانند.

    وقتی از کسبه محل، پیگیر آدرس سکونت مادر معتاد و دو کودکش شدیم هر کدام از پاسخ دادن سرباز می‌زنند و دلیل آن را نیز شرارت مادر این کودکان عنوان می‌کردند و حتی حاضر نبودند راجع‌ به این مادر و کودکانش صحبت کنند و برخی دیگر عنوان می‌کردند که صحبت کردن از این خانواده برایشان گران تمام می‌شود.

    در نهایت یکی از کسبه محل درباره این خانواده گفت مادر این دو بچه بسیار خطرناک  است چرا که سال‌ها در زندان بوده است.

    وی اظهار داشت مادر این بچه‌ها از فروشندگان مواد مخدر و از کسانی است که سابقه شرارت دارد.

    این فرد ادامه داد محل زندگی این خانواده( مادر و به همراه دو کودکش) محله تردد دختران و پسرهای جوان برای تهیه و مصرف شیشه و کراک و محل تجمع معتادین متجاهر است.

    وی اضافه کرد به گفته یکی از اهالی محل، دیده شده که مادر معتاد برای خرید و گاهاً فروش مواد مصرفی‌اش از دختر کوچک 4 ساله‌اش استفاده می‌کند و پسر 8 ساله هم راه تکدی‌گری را در کنار مادر خوب یاد گرفته است و گاهی از مغازه‌های محل هم دزدکی چیزی بر می‌دارد.

    به سمت خانه مورد نظر به راه افتادم، تعفن تمام فضا را گرفته بود جرأت نکردم قدم به داخل بگذارم چند بار صدا زدم تا صدای پایی از انتهای دالان خانه شنیده شد که نای کشیده شدن روی زمین را هم نداشت؛ پرد‌ه‌ای ضمخت و متعفن، جلوی در آویزان بود و مردی با صدای خش دار گفت اگر بهزیستی آمده‌اید بچه‌ها با مادرشان رفته‌اند!

    در نهایت مردی خمار به سمتم آمد و گفت «مگه نگفتم بچه‌ها نیستند و به همراه مادرشان رفته‌اند»؛ در پاسخ به مرد گفتم«من از بهزیستی نیامده‌ام و برای کمک به بچه‌ها آمده‌ام» و مرد خمار راضی شده که بچه‌ها را بیاورد.

    دقایقی نگذشت که دو کودک( دختر 4 ساله و پسر 8 ساله) به همراه مرد آمدند،کودکانی که با قیافه معصوم گرفتار مادری معتاد شده بودند.

    دو کودک از جهات مختلف از وضعیت خوبی برخوردار نبودند و شرایط نامناسبی داشتند اما مادر معتاد بچه‌ها اجازه نمی‌داد که بهزیستی آنها را تحت حمایت خود قرار دهد.

    دختر 4 ساله و پسر 8 ساله این روزها در خانه‌ای زندگی می‌کنند که بوی تعفن راهی برای نفس کشیدن آنها باقی نگذشته است.

    به گزارش فارس، حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز ضمن اشاره به اینکه بهزیستی آمادگی هر گونه حمایت را از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست دارد،گفت موانع قانونی اجازه حمایت بهزیستی از کودکان بی سرپرست را نمی‌دهد.

    وی در مورد کودکان تحت پوشش بهزیستی گفت در حال حاضر بیش از 24 هزار کودک بی سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که در مراکز و خانه های کودک و نوجوان نگهداری می شوند.

    مسعودی فرید ادامه داد به طور متوسط سالانه 900 کودک به فرزندان بهزیستی اضافه می شود که این کودکان به دلایل مختلفی مانند بدسرپرستی والدین، زندان رفتن آنها، طلاق، اعتیاد و همچنین بی سرپرستی تحت پوشش بهزیستی قرار می گیرند و البته تعدادی نیز کودکان سر راهی هستند که به آمارها اضافه می شوند و همچنین سالانه 900 کودک از مراکز بهزیستی ترخیص می شوند.

    معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار امیدواری کرد هر چه زودتر تمهیداتی اتخاذ شود تا اورژانس اجتماعی بهزیستی بتواند بدون موانع قانونی برای نجات کودکان آسیب دیده مداخله کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو