مدیران خودروعصر اعتبار

مسجدی به قدمت اسلام در الخرج پیدا شد

عصر ساختمان- استان الخرج در فاصله‌ی ۸۰ کیلومتری جنوب ریاض، پایتخت عربستان، رازهای مهمی از فرهنگ و میراث عربستان را در خود دارد. در حال حاضر عربستان و فرانسه در حال انجام پروژه مشترکی برای حفاری‌های باستان‌شناسی در چندین سایت منطقه الیمامه هستند تا اطلاعات بیشتری درباره‌ی گذشته تاریخی این منطقه به دست بیاورند.

مسجدی به قدمت اسلام در الخرج پیدا شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از رویدادهای معماری، کاوشگران این گروه تحقیقاتی که در آن 18 محقق و کارشناس سعودی و فرانسوی فعالیت می‌کنند، موفق به کشف مسجدی بزرگ شدند که قدمت آن به دوران صدر اسلام و قرن اول تا پنجم پس از هجرت می‌رسد. به نظر می‌رسد این مسجد در زمان خود بعد از مسجدالحرام و مسجدالنبی بزرگ‌ترین بنای مذهبی شبه‌جزیره عربستان بوده است. در حفاری این سایت بناهای دیگری ازجمله البینا و پنج بنای مذهبی دیگر در سرتاسر وادی نصح کشف شد.

    علاوه بر این، در جریان حفاری‌ها نشانه‌هایی از بناهای دوران پارینه‌سنگی نیز به دست آمد.

    بقایای کوزه‌های سفالی و ظروف شیشه‌ای سبز و دستبندهای ساخته‌شده از سفال زرد، قرمز و آبی و مهره‌های شیشه‌ای نیز در این منطقه یافت شد. علاوه بر این قطعات شکسته سنگی نیز در این منطقه به دست آمد که احتمالاً بخش‌هایی از فانوس بوده‌اند. این صفحات کوچک متعلق به دوران عباسیان و یا قبل از ظهور اسلام در قرن پنجم هستند.

    در محوطه تاریخی عین الدال، محوطه‌ای که در غرب الخرج واقع‌شده، بقایای واحدهای مسکونی‌ای کشف‌شده که گمان می‌رود قدمت آن به 5000 هزار سال پیش برگردد، همچنین درحالی‌که قدمت استفاده از آهن به قرن اول قبل از میلاد برمی‌گردد یک شمشیر 56 سانتی‌متری برنزی نیز کشف شد.

    مأموریت مشترک عربستان و فرانسه برای انجام حفاری در سراچه‌های تاریخی الخرج طبق موافقت‌نامه امضاءشده در 21 سپتامبر 2011 بین کمیسیون گردشگری و میراث ملی عربستان و همتای فرانسوی خود در دست‌کار است.

    طرف فرانسوی توسط دکتر جرمی کیکی کات و گروه سعودی توسط عبدالعزیزالحَمَد رهبری می‌شود.

    دکتر عبدالعزیز القاضی، پروفسور باستان‌شناسی و میراث فرهنگی در دانشگاه ملک سعود و رئیس گروه سعودی در فصل اول مأموریت کاری‌اش می‌گوید:

    این مأموریت در نوع خود در خاورمیانه ازنظر تعداد متخصصان، سابقه کاریشان و کمک‌هایشان به پژوهش میراث، بی‌سابقه است.

    شاهزاده سلطان بن سلمان، رئیس کنسول توریسم و میراث فرهنگی سعودی است که قدردانی خود را از این کار مهم در حال انجام در سایت‌های حفاری و آماده‌سازی آن‌ها برای بازدید ساکنان و گردشگرانی علاقه‌مند در مورد گذشته تاریخی این منطقه هستند.ابراز کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو