مدیران خودروعصر اعتبار

مطالعات انتقال آب از ارتفاعات البرز به ۳ استان تهران، البرز و قزوین در حال انجام است

عصر ساختمان- مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تأکید بر اینکه با افزایش جمعیت در استان تهران در ۱۵سال آینده تأمین آب سالم قطعاً با مشکلات کمّی و کیفی همراه خواهد بود، گفت: مطالعات انتقال آب از ارتفاعات البرز به سه استان قزوین، البرز و تهران توسط شرکت مدیریت منابع آب در حال انجام است.

مطالعات انتقال آب از ارتفاعات البرز به ۳ استان تهران، البرز و قزوین در حال انجام است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، خسرو ارتقایی امروز در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و تأسیسات آب و فاضلاب با بیان اینکه الگوی مصرف آب در ایران با این کمبود آب سازگار نیست و باید سرانه تولید و سرانه مصرف آب در کشور کاهش یابد، گفت: الگوی مصرف در ایران با کمبود آب که شاهد آن هستیم سازگار نیست، پس باید سرانه تولید مصرف آب که در حال حاضر 330 لیتر به زیر 300 لیتر برسد و سرانه مصرف نیز از 220 لیتر به 200 لیتر برسد.

    وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه افزایش جمعیت و مهاجرت به شهر تهران باعث مشکلاتی که از تأمین آب خواهد شد، گفت: طبق سرشماری که در سال 90 انجام شد، نرخ رشد جمعیت در تهران کاهش داشت، اما در شهرستان‌های اطراف تهران این نرخ رشد افزایشی بود. پس دغدغه ما فقط صرف شهر تهران نیست، بلکه دغدغه ما وجود 14 میلیون جمعیت در استان تهران است.

    ارتقایی با اشاره به اینکه در حال حاضر برای شهر تهران از دورترین نقاط مثل طالقان، ملارد، آب تأمین می‌کنیم، گفت: اگر فکری به حال افزایش جمعیت و مهاجرت به شهر صورت نگیرد، در 15سال آینده در استان تهران با مشکلات کمّی و کیفی آب مواجه خواهیم بود.

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران ادامه داد: مطالعات انتقال آب از ارتفاعات البرز به 3 استان قزوین، البرز و تهران توسط شرکت مدیریت منابع آب در حال انجام است که بر این اساس قرار است حدود 120 میلیون مترمکعب در سال برای این 3 استان تأمین آب صورت گیرد، اما اعتقاد بنده این است که نباید آب جدید ایجاد کرد، بلکه باید به سمت بازچرخانی آب حرکت کنیم.

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان ذخایر سدهای استان تهران بالغ بر 800 میلیون مترمکعب است، گفت: این حجم مناسب آب در پشت سدها را مدیون بارش‌های ابتدایی امسال هستیم، پس باید قدر این آب پشت مخازن سدها را بدانیم.

    به گفته وی، در حال حاضر میزان ذخیره آب در سد امیرکبیر 153 میلیون مترمکعب، سد لتیان 68 میلیون مترمکعب، سدلار 100 میلیون مترمکعب، سد طالقان 212 میلیون مترمکعب و سد ماملو 176 میلیون مترمکعب آب در پشت این سدها ذخیره شده است.

    ارتقایی با اشاره به اینکه حدود جهارماه است که بارندگی جدید در سطح استان تهران نداشتیم و پاییز هم تا امروز بارندگی در سطح استان نداشته است، گفت: سه ماه آب در پشت سدها را ذخیره می‌کنیم و 12 ماه مصرف می‌کنیم. متأسفانه ورودی آب به سدها به مراتب کمتر از خروجی سدها است و این باعث کاهش مخازن سدها می‌شود و این باعث کاهش مخازن آب در پشت سدها می‌شود.

    وی با اشاره به اجرای طرح احیاء و تعادل‌بخشی گفت: اگرچه طرح احیا و تعادل‌بخشی آب از سوی سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است و برای استان تهران 15 میلیارد تومان بودجه درنظر گرفته شده است، اما هنوز ریالی از این اعتبار برای این طرح تخصیص پیدا نکرده است.

    وی با اشاره به اینکه امسال باید 3 هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود شود، گفت: سال گذشته یک‌هزار و 20 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شد و امسال نیز تاکنون 600 حلقه چاه مسدود شده است که همین اقدامات باعث شده تاکنون 27 میلیون مترمکعب آب از برداشت‌های غیرمجاز در سال جاری و 75 میلیون مترمکعب از برداشت‌های غیرمجاز در دشت‌های استان تهران جلوگیری شود.

    انتهای پیام/ب

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو