مدیران خودروعصر اعتبار

اگر «زندگی سالم» می‌خواهید، به آمریکا نروید

ایسلند بهترین کشور دنیا برای زندگی

عصر ساختمان- خشونت، مصرف بی‌رویه مشروبات الکلی و چاقی بزرگترین خطراتی است که زندگی سالم در آمریکا را تهدید می‌کند و این در حالی است که بقیه دنیا هم چندان بهتر از آمریکا عمل نکرده‌اند.

اگر «زندگی سالم» می‌خواهید، به آمریکا نروید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصادنیوز، هر مطالعه‌ای درخصوص رتبه‌بندی سلامت یا استانداردهای زندگی همواره فرصتی را برای جوامع اسکاندیناویایی فراهم می‌آورد که تسلط خود را نشان دهند. تحلیل‌های جدید منتشرشده در این هفته نیز تفاوتی ایجاد نکرده است. اما آنچه گزارش جدید آشکار می‌کند، کاستی گسترده‌ای در حوزه تلاش‌های مرتبط با توسعه پایدار به خصوص در کشور آمریکای شمالی است.

    با استفاده از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل به عنوان سنگ محک (که در آن فقر، آب سالم، آموزش، نابرابری اجتماعی و نوآوری صنعتی توسط 1870 محقق در 124 کشور مورد سنجش قرار می‌گیرد) ایسلند و سوئد در کنار سنگاپور به عنوان صدرنشینان دستیابی به اهداف بهداشتی سازمان ملل شناخته می‌شوند.

    این مطاله گسترده بر روی توزیع جهانی بیماری‌ها متمرکز شده بود. نزدیک به یک سال و نیم قبل، محققان درگیر در این پژوهش به این نتیجه رسیدند که آمار آنها ممکن است به پیشرفت اندازه گیری بقا کمک کند. در همین راستا آنها به نتایج نگران‌کننده‌ای رسیدند: یکی از این نتایج این بود که بزرگترین اقتصاد دنیا، رتبه 28 دنیا را در زمینه بقا در اختیار دارد که این کشور را بین ژاپن و استونی قرار داده است.

    ریشه‌کن کردن بیماری و بالابردن استانداردهای زندگی اهداف والایی هستند که نام‌های بزرگ زیادی را به امور خیریه جذب کرده‌اند. مارک زوکربرگ، بنیانگذار فیسبوک و پریسکیلا چان، همسر او در روز چهارشنبه 3 میلیارد دلار را در این راستا اهدا کردند. اهداف توسعه پایدار سازمان ملل که جانشین اهداف توسعه هزاره این سازمان شده از سال 2000 تا 2015 میلیاردها نفر را از فقر شدید رهایی داده و میزان مرگ‌ومیر کودکان کمتر از 5 سال را به نصف کاهش داده است. همچنین تعداد تولد نوزادان نیز با توجه به نیروهای بهداشتی ماهر 60 درصد رشد داشته است.

    تیم تحقیقاتی داده‌ها را از ده‌ها موضوع مختلف در سراسر دنیا جمع‌آوری کرده است برای مثال، آنها برای اطمینان از داشتن  اطلاعات کافی از پوشش واکسیناسیون در هر منطقه به بررسی‌های دولتی، آمار تولیدکنندگان دارو و سوابق تزریق واکسن رسمی نگاه انداخته‌اند. 

    آمریکا در بخش‌های آب آشامیدنی و توسعه کودکان بیشترین امتیازها را آورده است. اما به طرز غیرمنتظره‌ای این کشور از نظر خشونت فردی (جرم مسلحانه) بدترین امتیاز را از آن خود کرده است. در خصوص فجایع طبیعی، ایدز، خودکشی، چاقی و مصرف بیش‌ازحد الکل نیز آمریکا باید توجه بیشتری به خرج دهد.

    ارقام بهداشت عمومی در آمریکا به خوبی کشورهای توسعه یافته دیگر نبوده است. آمریکا رتبه 64 را در مرگ مادران دارد و رتبه چهلم را در مرگ کودکان زیر 5 سال به خود اختصاص داده است.

    این مطالعه نشان می‌دهد که در تمامی مناطق دنیا و در طیف اقتصادهای در حال توسعه، مشکل اضافه وزن کودکان به شدت در حال افزایش است. این گزارش 5 کشور (یک کشور از هر پنجک) را به دلیل رشد چشمگیرشان مورد ستایش قرار داده است.

    کشور «تیمور لسته» خدمات بهداشت خود را از سال 2000 و پس از سال‌ها جنگ بازسازی کرده است. سیستم سلامت تاجیکستان در اواخر دهه 90 میلادی متحول شده و در نبرد با مالاریا پیروز شده است. برنامه بیمه سلامت کلمبیا بیش از هر زمانی مردم را تحت پوشش قرار می‌دهد. قوانین امنیت جاده تایوان که مرگ و میر ناشی از رانندگی را به شدت کاهش داده است. و ایسلند که به دلیل سیاست‌های سفت‌وسخت ضد مواد مخدر و کمک به سیستم بهداشت جهانی رتبه یک را در رقابت با سوئد و سنگاپور از آن خود کرده است.

     

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار