مدیران خودروعصر اعتبار

آغاز دور تازه مرمت آسیاب‌های سازه‌های جهانی شوشتر

عصر ساختمان- عملیات حفاظت و مرمت آسیاب‌ها و سازه‌های تاریخی و جهانی شوشتر با استفاده از روش‌ها و ابزارهای نوین علمی از نیمه دوم مهرماه امسال آغاز می‌شود، این درحالی است که مرمت آسیاب قسمت شرقی سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر نیز مراحل پایانی را طی می‌کند و تا هفته آینده به پایان می‌رسد.

آغاز دور تازه مرمت آسیاب‌های سازه‌های جهانی شوشتر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، مجموعه آسیاب‌ها و آبشارهای تاریخی شوشتر در مسیر «رودخانه گرگر» یکی از بی‌نظیرترین شاهکارهای فنی و مهندسی بهینه آب در ادوار کهن محسوب می‌شود. در این مجموعه بزرگ، ساختمان آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب وجود دارند که به دلیل فرسایش طبیعی لازم است به طور مداوم پایش و آسیب‌زدایی شوند.

    «بیژن حیدری زاده»، مدیر پایگاه سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر درباره اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده در نیمه دوم امسال گفت: یکی از برنامه‌هایی که در شش ماه دوم سال جاری پیش‌بینی شده و قرار است به زودی انجام شود، حفاظت و تجدید اندودکاری آسیاب‌های شرقی و بخش شمالی شوشتر است.

    به گفته وی، تثبیت و مرمت دیواره کانال‌های آبرسان به بخش زیرین آسیاب‌ها از جمله اقداماتی است که قرار است از اواسط مهرماه آغاز شود.

    حیدری زاده ادامه می‌دهد: بخش زیرین آسیاب‌ها به مرور زمان و بعد از گذشت سالیان دراز دچار فرسایش شده‌اند که هم‌اکنون بخشی از مصالح آن آماده شده و قرار است با روش‌های نوین علمی مرمت شوند.

    مدیر پایگاه جهانی سازه‌های آبی - تاریخی شوشتر همچنین از مرمت یک کارگاه بزرگ خبر داد و افزود: یکی از کارگاه‌های بزرگ مرمتی که قرار است در نیمه دوم سال انجام گیرد، در بخش آسیاب‌هاست، به طوری که براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته نزدیک به هزار متر مربع اندودکاری می‌شود.

    وی همچنین مرمت آسیاب بخش شرقی سازه‌های جهانی شوشتر را از دیگر اقدامات حفاظتی پایگاه دانست و گفت: از سال گذشته مرمت آسیاب بخش شرقی آغاز شده و هم اکنون مراحل پایانی را طی می‌کند، به طوری که تا هفته آینده نیز مرمت این بخش به پایان می‌رسد.

    او در توضیح آسیب‌های آبی شوشتر  گفت: آسیاب‌های شوشتر در حالی از سه بخش تشکیل شده‌اند که لایه اولیه آن مربوط به سازه آسیاب است که روی زمین قرار گرفته و محل بارانداز بوده است. بخش دوم آسیاب‌ها اما مربوط به کالبد اصلی آسیاب می‌شود که سنگ آسیاب روی آن قرار می‌گرفته که زیر آنها یک‌سری کانال‌های دست‌کند نیز وجود دارد.

    وی بیان کرد: این کانال‌های دست‌کند که در یک صفحه طبیعی ایجاد شده‌اند، به مرور زمان دچار فرسایش و آسیب شده‌اند که به منظور جلوگیری از آسیب‌های بیشتر نیاز به تثبیت و مرمت دارند.

    به گفته حیدری زاده، در حال حاضر شناسایی مسیرها و آسیب‌های این بخش زیرین آسیاب‌ها انجام شده و برنامه مرمتی آن نیز به طور کامل امسال آغاز می‌شود.

    مدیر پایگاه سازه‌های آبی - تاریخی شوشتر معتقد است، براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در 6 ماه دوم امسال حداقل 50 درصد از کانال ها و آسیب های وارده بر آنها مرمت و تثبیت می‌شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو