مدیران خودروعصر اعتبار

خطر از بیخ گوش برج طغرل گذشت

مترو به قبرستان ابن باویه نرفت

عصر ساختمان- در خبرها آمده بود که قرار است ایستگاه مترو در فضای میانی "برج طغرل" و "قبرستان ابن‌بابویه" ساخته شود اما یکی از مسئولان شهری گفت در حال جانمایی در قسمت دیگری برای ساخت مترو هستیم و آثار تاریخی را حفظ می‌کنیم.

خطر از بیخ گوش برج طغرل گذشت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، برج طغرل در شرق آرامگاه ابن بابویه در خیابان ابن بابویه شهر ری واقع شده‌است و از آثار به جا مانده از دورهٔ سلجوقیان است.

    ارتفاع برج حدود 20 متر است (بدون احتساب گنبد مخروطی شکلی که امروزه اثری از آن نمانده) به عقیدهٔ برخی از کارشناسان این برج شبیه عقربه‌های ساعت بوده و می‌توان از روی تابش آفتاب بر روی کنگره‌های آن زمان را تشخیص داد.

    محمد باقر خسروی مدیر بافت تاریخی شهر تهران در خصوص ساخت دهانه یکی از ایستگاه های خط 6 مترو در ورودی برج طغرل گفت: جلساتی در این زمینه برگزار شد و مشاور طرح خط 6 آمد و نظر خاصی برای ساخت دهانه ایستگاه مترو در این قسمت نداشت.

    وی ادامه داد: قرار شد تحقیق کنند و جایی برای ورودی ایستگاه مترو در نظر بگیرند.

    به گفته خسروی، البته برخی نظر داشتند که این ایستگاه در قسمتی از برج طغرل و چشمه علی باشد به این ترتیب مردم بیشتر با این مکان تاریخی آشنایی می شوند.

    مدیر بافت تاریخی شهر تهران تاکید کرد: قرار است در قسمتی دیگر مترو ساخته شود تا آثار باستانی کاملا حفظ شود.

    در خبرها آمده بود که ایستگاه مترو در فضای میانی "برج طغرل" و "قبرستان ابن‌بابویه" در حال تجهیز شدن است، اما هیچ استعلامی از میراث فرهنگی انجام نشده بود.

    سید احمد محیط طباطبایی عضو شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در این باره گفته بود: عبور مترو از میان بنای تاریخی «برج طغرل» با هزار سال قدمت و «قبرستان ابن‌بابویه» که یکی از نخستین قبرهای دفن شده در آن را به حدود 800 سال پیش نسبت می‌دهند، اقدامی غیرقانونی و آسیب‌زننده به این دو محوطه‌ی تاریخی است.

    وی با بیان این که میراث فرهنگی وقتی متوجه این اتفاق شد و به سرعت کار را متوقف کرد، افزود: با توقف کار شرکت مترو حتی تونلی که حفاری شده بود را پُر کردند، اما جالب است که دوباره متوجه شدیم در حال تجهیز ایستگاه مترو هستند.

    محیط طباطبایی با تاکید بر این‌که باید مسیر این خط از مترو تغییر کند، ادامه داد: علاوه بر استعلام نکردن از میراث فرهنگی،  حتی در حال وقت‌کُشی هستند تا ایستگاه مترو را کاملا تجهیز و راه‌اندازی کنند.

    بر اساس این گزارش، شهرداری تهران با حضور مسئولان میراث فرهنگی در این زمینه جلساتی برگزار کرد.

    جلسه اول نشست ها با حضور قائم مقام معاونت شهرسازی و معماری آقای فرهادی، نماینده میراث فرهنگی، مدیر اجرایی خط 6 مترو، مشاورین فعال در محدوده ی طغرل وچشمه علی ونماینده شهرداری منطقه 20 برگزار شد.

    طی این جلسه شرکت مترو تمامی طرح های خود را به نظر میراث فرهنگی رسانده و از این سازمان اخذ نظر خواهد کرد. توقف پروژه با توافق جمعی به جهت بررسی طرح ها و پیشهادات صورت گرفته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی