مدیران خودروعصر اعتبار

قدمی برای جلوگیری از تخریب محوطه‌ای باستانی در لرستان

عصر ساختمان- تعیین حریم «قلعه خرابه ازنا» برای جلوگیری از تخریب بیشتر به شناسایی داده‌های سفالی مس سنگی، مفرغ، آهن و دوران تاریخی و اسلامی و کشف لایه فرهنگی دوره ساسانی منجر شد.

قدمی برای جلوگیری از تخریب محوطه‌ای باستانی در لرستان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به  گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از  ایسنا، «بهزاد حسینی سربیشه»، سرپرست هیات باستان‌شناسی با اعلام این مطلب گفت: در عملیات باستان‌شناسی تپه قلعه خرابه که قدمت آن به دوران پیش از تاریخ تا اسلامی می‌رسد و با شماره 4385 به ثبت ملی رسیده است، امکان‌سنجی ایجاد سایت موزه باستان‌شناسی نیز صورت گرفت.

    وی گفت: متاسفانه دامنه ساخت‌وسازهای پارک فرهنگ که شهرداری ازنا در سال 1385 روی این تپه باستانی ایجاد کرده از سال 91 به سمت توسعه ر فته و روز به روز قسمت‌های بیشتری از سایت تخریب شده است.

    این باستان‌شناس با اشاره به تخریب‌های صورت گرفته در تپه افزود: داده‌های دوره‌های مختلف نظیر ساختارهای مسکونی (چینه و سنگ‌چین)، داده‌های سفالی و سنگی، استخوان‌های انسانی و حیوانی در سطح تپه به فراوانی مشاهده می‌شوند.

    او با اشاره به شروع تعیین حریم این تپه از مرداد ماه امسال افزود: بافت مسکونی و جاده‌سازی و سایر فعالیت‌های انسانی یک حریم اجباری برای این تپه بوجود آورده و در اضلاع مختلفِ تپه عوارض مختلفی ایجاد شده است.

    حسینی سربیشه گفت: یک جاده دور تپه را احاطه کرده است و در جبهه شمال شرقی، شرق و جنوب شرق بعد از جاده‌سازی رودخانه ازنا قرار دارد، در قسمت جنوبی، جنوب غربی و غرب بعداز جاده‌سازی بناهای مسکونی ایجاد و در جبهه شمال و شمال غربی پارک شهید بهشتی ساخته شده است.

    او با اشاره به اینکه این عوامل کار تعیین حریم و انتخاب نقاط گمانه‌ها را دشوار کرده است، گفت: تعدادی گمانه روی آسفالت خیابان یا کوچه‌های اطراف تپه ایجاد شد و از 18 گمانه ایجاد شده 11 گمانه به آثار فرهنگی رسید.

    وی همچنین درخت کاری‌های بی‌رویه و آبیاری پرفشار را نیز یکی دیگر از عوامل مخرب این تپه اعلام کرد.

    او اظهار کرد: به طور کلی می‌توان گفت که تپه قلعه خرابه تقربیا دو برابر وسعت فعلی بوده و گمانه‌هایی که برای تعیین حریم ایجاد شدند، در اولین لایه فرهنگی به آثار دوران ساسانی رسیده که این امر اهمیت این تپه را در دوران ساسانیان نشان می‌دهد.

    حسینی سربیشه افزود: در راستای امکان‌ سنجی برای تاسیس سایت موزه باستان‌شناسی بررسی سطحی نیز صورت گرفت که داده‌های سفالی مس سنگی، مفرغ، آهن و دوران تاریخی و اسلامی شناسایی شدند .

    او ادامه داد: امیدواریم با اعلام همکاری مسئولان شهر ازنا برای اجرایی شدن طرح سایت موزه و حمایت پژوهشکده باستان شناسی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان بتوانیم در مرحله نخست مانع تخریب این تپه مهم باستانی شده و در ادامه با راه‌اندازی یک سایت موزه باستان شناسی گامی مهم برای باستان شناسی منطقه برداریم.

    براساس این گزارش، دشت ازنا، به عنوان یکی از دشت‌های شرق زاگرس مرکزی، ادامه‌ی طبیعی دشت «سیلاخور» بوده که از شهر بروجرد آغاز شده و در امتداد ارتفاعات زاگرس گسترش یافته است و به علت شرایط جوی یکسان از زیست بومی یکسان نیز برخوردار است.

    تپه قلعه خرابه در کنار پارک شهید بهشتی در مرکز شهر قرار دارد و در حال حاضر با وسعتی در حدود 1.5 هکتار و ارتفاعی نزدیک به 20 متر در مرکز دشت ازنا و در کنار رودخانه اصغرآباد به عنوان یکی از مهمترین محوطه‌های موجود در دشت ازنا بشمار می‌رود

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو