مدیران خودروعصر اعتبار

جمع آوری مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز اولویت اصلی صنعت برق

عصر ساختمان- مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به برآورد حدود ۱۵۰۰ مگاوات توان مصرفی مراکز غیرمجاز رمزارز در کشور، بر عزم توانیر برای جمع‌آوری ماینرهای غیر مجاز به عنوان یکی از ۱۴ مگاپروژه صنعت برق برای عبور از اوج بار ۱۴۰۴ تاکید کرد.

جمع آوری مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز اولویت اصلی صنعت برق
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر در نشست برخط مقابله با مراکز غیر مجاز رمزدارایی در شرکتهای برق منطقه‌ای و توزیع برق کشور، از عزم توانیر برای جمع‌آوری این مراکز به عنوان اولویت اساسی صنعت برق خبر داد و تاکید کرد که 7 اقدام برای مقابله با آن پیش‌بینی شده است.

    وی افزود: توان مصرفی مراکز غیرمجاز رمزارز مطابق پیش‌بینی‌ها بیش از 1500 مگاوات است که با احتساب سایر برقهای غیرمجاز و دستکاری کنتورها تخمین می‌زنیم به حدود 3 هزار مگاوات برسد.

    رجبی مشهدی با اشاره به تاکید وزیر نیرو بر تشویق انگیزشی و ارتقای شغلی نیروهای صنعت برق که در شناسایی و جمع آوری مراکز غیرمجاز کمک می‌کنند، افزود: قطعا با سرقت برق به این شکل که موجب می‌شود تلاش بیش از 100 هزار نفر نیروی صنعت برق برای تامین برق مردم و به خاطر منفعت‌طلبی عده‌ای سودجو به مخاطره بیافتد، برخورد جدی می‌کنیم.

    مدیرعامل توانیر در ادامه افزود: معضل مراکز غیرمجاز رمزارز به شرکتهای توزیع محدود نمی‌شود و در سطح شرکتهای برق منطقه ای نیز آمارهایی مبنی بر فعالیت غیرمجاز این مراکز در صنایع و کارخانه‌های بزرگ وجود دارد، از این رو تلاش شرکتهای برق برای جلب همراهی مقامات استانی، قضایی، امنیتی و انتظامی در برخورد با این پدیده، حائز اهمیت است.

    وی با تاکید بر اینکه مقابله با مراکز غیرمجاز رمزارز را باید از خودمان شروع کنیم، رشد نامتعارف بار مصرفی در شرکتهای توزیع برق اصفهان، همدان، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر و هرمزگان را خاطر نشان ساخت و بر لزوم تشکیل کارگروه استانی مقابله با استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارز و هماهنگی با مراکز امنیتی، قضایی و انتظامی و ارائه گزارش هفتگی اقدامات از سوی شرکتهای برق تاکید کرد و در این ارتباط از ایجاد یک داشبورد مدیریتی جهت ارایه گزارشهای استاندارد و ارزیابی عملکرد شرکتها در توانیر خبر داد.

    در ادامه، معاون انتقال و تجارت خارجی توانیر و مجری طرح مقابله با استخراج رمزارزهای غیرمجاز صنعت برق، رشد بار نامتعارف برخی از شرکتهای توزیع و تحلیل تغییرات نرخ دلار و رمزارز را از دلایل توجه ویژه به این موضوع عنوان کرد.

    محمد اله داد تعداد مزارع مجاز دارای پروانه تولید رمز ارز در کشور را 252 مزرعه با 271 مگاوات دیماند مصرفی ذکر کرد که در حال حاضر بار مصرفی این بخش به 6.27 مگاوات است.
    وی همچنین از کشف حدود 10 هزار مزرعه استخراج غیرمجاز و جمع‌آوری 231 هزار و 418 دستگاه ماینر با دیماند برآوردی 580 مگاوات تاکنون خبر داد.

    اله داد با اشاره به امحای 15 هزار و 270 دستگاه ماینر در کشور، از راه‌اندازی سامانه پیامکی دو طرفه به منظور ارتباط با همکاران رسمی، پیمانی، شرکتی همچنین نیروهای خدوم سیمبان، ماموران قرائت، نگهبان و... به منظور شناسایی و معرفی استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارز خبر داد که از محرمانگی برخوردار است و گزارشهای همکاران صرفا به مدیران حراست شرکتهای زیر مجموعه ارسال می‌شود.

    وی همچنین از عدم محاسبه قبوض صادره رمز ارز غیر مجاز در درصد وصولی شرکتهای برق و استرداد کل مبلغ وصول شده صورتحسابهای صادره برای مراکز غیر مجاز به شرکت مربوطه، جهت تامین هزینه‌های عملیاتی هر شرکت خبر داد.

    در ادامه این نشست، سفیدمو، مجری نظارت و ساماندهی استخراج رمز داراییهای توانیر از امحای دستگاههای ماینر در 11 استان کشور مطابق دستور مدیرعامل توانیر خبر داد که تا پایان سال در 20 استان باقیمانده به اجرا در می‌آید و تاکنون 700 میلیون تومان پاداش به عاملان شناسایی ماینرهای غیر مجاز پرداخت شده است.

    پورسعیدخلیلی