مدیران خودروعصر اعتبار

۴۳۲ آبخوان کشور وضعیت بحرانی دارد

عصر ساختمان- رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری گفت: بنابر آمار از ۶۰۹ آبخوان موجود کشور ۴۳۲ آبخوان وضعیت بحرانی دارد که این زنگ خطر بزرگی است.

۴۳۲ آبخوان کشور وضعیت بحرانی دارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، عطاالله ابراهیمی رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور در بیست و هفتمین تور رسانه ای دانش بنیان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: دولت موظف است تا سال 1404 حداقل 15 درصد از متوسط نزولات آسمانی را از طریق کنترل آب‌های سطحی و آبخیزداری به حجم آب‌های استحصالی کشور اضافه کند.

    او با اشاره به اشاره به قانون بودجه سال 1402 و تبصره‌های مربوط به آبخیزداری افزود: قانون‌گذار تاکید کرده که پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری به‌عنوان یکی از موارد مشمول تخفیف‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاران و خیرین قرار بگیرد. همچنین در برنامه هفتم دولت مکلف شده که اقدامات مؤثری در جهت جبران تراز آب کشور و تأمین منابع آبی برای بخش‌های کشاورزی و صنعتی انجام دهد.

    ابراهیمی با اشاره به ماده 38 برنامه هفتم گفت: درآمدهای حاصل از عوارض بر محصولات کشاورزی و مواد غذایی پر آب‌بر باید در راستای اجرای عملیات آبخیزداری و بهینه‌سازی الگوی کشت استفاده شود که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت ویژه‌ای است که دولت برای توسعه منابع آبی و طبیعی قائل است.

    سالانه 16 تن خاک در کشور هدر می رود

    رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری ادامه داد: سالانه در هر هکتار 16 تن خاک در کشور از بین می‌رود که راهکار برون‌رفت از این وضعیت اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری است.

    او با بیان اینکه از 609 آبخوان موجود کشور 432 آبخوان وضعیت بحرانی دارد، افزود: این وضعیت زنگ خطر بزرگی است که باید با مطالعات و تحقیقات مناسب از این بحران عبور کنیم.

    به گفته ابراهیمی، سهم سرانه منابع آبی در کشور کاهش یافته و سیلاب‌ها روند تصاعدی داشته و سهم کشور از 193 سیل در دهه 40 به 2 هزار مورد در دهه 90 رسید.

    رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با اشاره به راهکار برون رفت از وضعیت فعلی افزود: یکی از راهکارها برای جبران کسری منابع زیرزمینی و جلوگیری از هدر رفت 16 تن خاک به طور سالانه در هر هکتار و جلوگیری از فرونشست‌ها باید پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری جدی تر گرفته شود.

    او با بیان اینکه طرح های آبخوان ها معادل حجم‌متوسط سدهای کشور آبگیری کرده است، گفت: بنابر آمار از 37 ایستگاه آبخوان در کشور، 23 استان با وسعت 63 هزار هکتار، نزدیک به سه میلیارد متر مکعب آب‌گیری کرده و بیش از 1.2 دهم میلیارد متر مکعب آب تغذیه شده است که این میزان معادل حجم متوسط سدهای کشور است.

    ابراهیمی ادامه داد: سال گذشته تلاش‌هایی برای احیای آبخوان‌ها انجام شده است و امیدواریم که بتوانیم خدمات ارزنده‌ای را از این آبخوان‌ها دریافت کنیم. در این راستا سیستم‌های پایش و مانیتورینگ نیز برای بررسی دقیق‌تر اثربخشی آبخوان‌ها در حال اجراست.

    اعتبارات پژوهشکده حفاظت خاک به 64 میلیارد تومان افزایش یافت

    ابراهیمی ادامه داد: پژوهشکده در سال گذشته، گزارش‌های تحلیلی از جمله گزارش‌های سیل امامزاده داوود، وضعیت خروج آب رودخانه‌های مرزی و سیل سوادکوه را منتشر کرده است تا به تصمیم‌گیران کمک کند.

    او با اشاره به اینکه پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری اقداماتی در زمینه انتشار اطلس فرسایش خاک، ظرفیت‌های منابع آبی، و طبقه‌بندی اقلیمی انجام داده است، افزود: پژوهشکده با 33 عضو هیئت علمی در ستاد و 66 عضو در مراکز، تلاش می‌کند از این ظرفیت‌ها برای پرداختن به چالش‌های آبخیزداری استفاده کند.

    رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با تقدیر از رویکرد حمایتی مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه، و وزارت جهاد کشاورزی در خصوص آبخیزداری و آبخوانداری، گفت: خوشبختانه در سال 1403، اعتبارات پژوهشکده با رشد نسبتا خوبی مواجه شد؛ به طوری که اعتبارات هزینه‌ای ما به میزان 39.8 درصد و درآمدهای اختصاصی ما به 20 درصد افزایش یافت.

    او با بیان اینکه تملک دارایی‌های ما حدود 395 درصد رشد داشته است، افزود: اعتبار ما از حدود 13 میلیارد تومان به 64 میلیارد تومان افزایش یافته که بخشی از آن نیز تخصیص پیدا کرده است.

    رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری گفت: نیازهای احیایی 37 آبخوان در سطح کشور هنوز بسیار فراتر از این مقدار است. امیدواریم با حمایت‌های بیشتر از سوی تصمیم‌گیران و سازمان برنامه و بودجه، بتوانیم تحولی در این زمینه ایجاد کنیم و چالش‌های بزرگ آبخوان‌داری را به طور موثرتری مرتفع کنیم.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۹ ماه پیش
        آرشیو