مدیران خودروعصر اعتبار

برداشت ۴ میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای مسکن

عصر ساختمان- مدیرعامل صندوق توسعه ملی از کمک ۴ میلیارد دلاری این صندوق به طرح نهضت ملی مسکن خبر داد.

برداشت ۴ میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای مسکن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، مهدی غضنفری با اعلام این خبر افزود: صندوق توسعه ملی  ساختار حکمرانی خیلی ویژه‌ای دارد که برای استفاده از منابع آن نیازمند مصوبات است در همان ساختار حکمرانی خودش مثل هیئت عامل و هیئت امناء و گاهی وقت‌ها هم از طریق اجازه‌ها و اذن‌هایی که برای آن صادر می‌شود می‌تواند منابع اش را مطرح کند.

    وی گفت: ما به دو شکل خدمت دوستانمان در وزارت مسکن و خدمت آقای رئیس جمهور و دولت محترم، عرض کردیم که آمادگی داریم در چارچوب قانون به این طرح خیلی خیلی مهم (نهضت ملی مسکن) کمک کنیم، این پروژه ملی است و همه دستگاه‌ها وظیفه دارند در آن نقش داشته باشند. بخش اولی که برعهده گرفتیم به لحاظ ساختار حوزه‌ای هم جزء اختیارات صندوق است، این است که ما منابعی از صندوق را در نزد بانک‌ها سپرده گذاری ارزی انجام بدهیم، این سپرده گذاری ارزی بعد از یک سال یا دو سال عیناً به ما برگردد، ولی وقتی بانک این سپرده ما را دراختیار مشتری قرار می‌دهد و سودی از آن مشتری می‌گیرد، همه آن سود را به ما ندهد، بخش ناچیزی از آن سود را به صندوق بدهد، مابقی آن را استفاده کند برای کاهش وام‌های ریالی که به متقاضیان نهضت ملی مسکن داده می‌شود.

    غضنفری رقم این سپرده ارزی را در سقف 2 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: البته در جلسه دیروز شورای عالی مسکن مطرح شد که تمام این را بانک مسکن بگیرد، این دیگر تصمیم نظام بانکی است که آیا یک بانک بیاید این 2 میلیارد را بگیرد یا چندین بانک. به نظر ما اگر چندین بانک باشند، ارتباط با تعداد بیشتری از مشتریان برقرار می‌شود و زودتر می‌تواند در دسترس آن‌ها قرار بگیرد.

    وی افزود: تکرار می‌کنم که سپرده گذاری ما ارزی است، بازگشت آن هم باید ارزی باشد، ولی سودی که اینجا حاصل می‌شود می‌تواند تخصیص پیدا کند به طرح های نهضت ملی مسکن.

    مدیرعامل صندوق توسعه ملی گفت: راه دومی که می‌توانیم در این مسیر گام برداریم، این است که وزارت راه و شهرسازی اجازه دارد، بخشی از تهاتر نفتی را که برای آن مهیا شده است در مسیر توسعه طرح مسکن یا همین نهضت ملی مسکن استفاده کند. طبیعتاً تا این اوراق نفتی اش را تبدیل کند به پول و دلار و بیاورد به سوی طرح ها زمانبر خواهد شد. ما اعلام آمادگی کرده ایم که باز در سقف 2 میلیارد دلار اگر آن اوراق و حواله‌های نفتی که واقعاً قابل تبدیل به نفت باشد  به ما بدهند، ما در سقف 2 میلیارد دلار زودتر از زمانی که پول نقد بخواهد برگردد ما پول را دراختیار وزارت مسکن قرار می‌دهیم، استفاده کنند.

    وی افزود: صندوق توسعه ملی، صندوقی نیست که بتواند کمک کند و منابع اش برنگردد، منابع باید حتماً برگردد. در مورد اول، سپرده گذاری به شرط بازگشت به صورت ارزی است، در مورد دوم هم حتماً منابعی که از صندوق خارج می‌شود، حالا در ظرف مدت کوتاهی مثلاً سه ماه یا شش ماه از تاریخ فروش نفت برگردد، طبیعتاً رفتار صندوق به گونه‌ای است، چون برای نفت بعدی همواره برای فعالیت اش مقداری سود هم درنظر می‌گیرد تا منابع خودش را از دست ندهد، چون اگر منابع صندوق از بین برود دیگر در طرح بزرگ نمی‌توانیم مشارکت داشته باشیم.

    غضنفری درباره استجازه رهبری گفت: این اجازه‌ای است که به وزارت نفت و وزارت مسکن داده شده است که تهاتر نفت کند. ما گفته ایم به عنوان یک محلل اینجا وسط کار قرار می‌گیریم، بین وزارت نفت و وزارت مسکن قرار می‌گیریم، پول وزارت مسکن را کمی زودتر می‌دهیم و از وزارت نفت در قبال آن نفت دریافت می‌کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو