مدیران خودروعصر اعتبار

تشکیل ۲۹۳ تعاونی مسکن جهش کارگری در ۲۵ استان

عصر ساختمان- طبق گزارش‌ها ۲۹۳ تعاونی مسکن جهش کارگری در ۲۵ استان کشور با ظرفیت احداث بیش از ۷۵ هزار واحد مسکونی تشکیل شده و وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است که قرارگاه ویژه مسکن کارگران با هدف تأمین زمین و کاهش هزینه‌های تمام‌شده ذیل شورای سیاست‌گذاری مسکن وزارت تعاون ایجاد خواهد شد.

تشکیل ۲۹۳ تعاونی مسکن جهش کارگری در ۲۵ استان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، برابر قانون اساسی کشورمان داشتن مسکن حق هر فرد و خانواده ایرانی است و دولت‌ها طبق این اصل موظف به تامین مسکن شده‌اند. در اصل 31 قانون اساسی دولت موظف است با رعایت اولویت برای کسانی که نیازمندترند به ویژه کارگران و روستانشینان زمینه اجرای این اصل را فراهم کند.

    در طول سال‌های گذشته و در راستای تامین مسکن برای خانوارها طرح‌های متعددی به جهت خانه‌دار کردن اقشار جامعه پیش‌بینی شد که از جمله آنها طرح مسکن مهر و طرح مسکن ملی بوده است. به موازات اجرای طرح مسکن ملی، طرح مسکن کارگری و ساخت مسکن در شهرک‌های صنعتی نیز در دستور کار قرار گرفت.

    دولت سیزدهم اما با هدفگذاری ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال و ساخت 4 میلیون واحد تا پایان دولت، طرح نهضت ملی مسکن را کلید زد و این طرح به عنوان طرح ویژه دولت به اجرا درآمد.

    در دولت سیزدهم تعداد واحدهای مسکونی برای کارگران و بازنشستگان و مستمری بگیران افزایش یافت و از 200 هزار واحدی که دی ماه سال 1398 در قالب تفاهم‌نامه مشترک میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای احداث مسکن کارگران، بازنشستگان و مستمری بگیران منعقد شده بود فراتر رفت و به 400 هزار واحد رسید؛ چنانچه بر اساس اعلام معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 400 هزار واحد مسکونی در قالب طرح جهش مسکن طی مدت چهار سال احداث خواهد شد.

    مهدی مسکنی در گفت‌وگو با ایسنا، درتوضیح جزئیات ساخت مسکن توسط تعاونی‌ها در طرح نهضت ملی مسکن گفت: در حال حاضر سه نوع تعاونی شامل تعاونی متعارف، تعاونی مسکن مهر و تعاونی جهش ملی مسکن در کشور وجود دارد که تعاونی‌های مسکن جهش به تازگی در دولت سیزدهم شکل گرفته‌اند و می‌توانند در توسعه طرح نهضت ملی مسکن مشارکت داشته باشند.

    وی با اشاره به تعهد ساخت 400 هزار مسکن در قالب تعاونی‌ها در طرح نهضت ملی مسکن، از تغییر اساسنامه تعاونی‌های مسکن جهش خبر داد.

    درحال حاضر 293 تعاونی مسکن جهش کارگری در 25 استان کشور با ظرفیت احداث بیش از 75 هزار واحد مسکونی تشکیل شده است.

    به گزارش ایسنا، چندی قبل سیصد و بیست و یکمین نشست شورای عالی کار برگزار شد و سید صولت مرتضوی ـ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست از ایجاد قرارگاه ویژه مسکن کارگران با هدف تأمین زمین و کاهش هزینه‌های تمام‌شده ذیل شورای سیاست‌گذاری مسکن وزارت تعاون خبر داد.

    به گفته وی در بحث ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی که برای آحاد مختلف جامعه پیش بینی شده وزارت تعاون در تلاش است کمک ویژه‌ای به جامعه کارگری در حوزه مسکن انجام شود.

    تشکیل 293 تعاونی مسکن جهش کارگری در 25 استان

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برعزم جدی برای رفع دغدغه مسکن کارگران تاکید کرد و گفت: بررسی روش‌های کاهش هزینه تمام‌شده ساخت واحد مسکونی برای تعاونی‌های مسکن کارگری در دستور کار وزارت تعاون است.

    در همین راستا سمیه گلپور - رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، مسکن را از مطالبات جامعه کارگری برشمرده و درباره تشکیل قرارگاه ویژه مسکن کارگران می‌گوید: بیش از نیمی از حقوق و دریافتی کارگران صرف هزینه‌های مسکن و اجاره‌بها می‌شود و اگر این قرارگاه تشکیل شود می‌تواند بخش اعظمی از هزینه‌های مسکن کارگران را پوشش دهد.

    وی با تاکید بر لزوم اختصاص زمین رایگان و ارزان به کارگران تاکید کرد: تامین مسکن اقشار مختلف به ویژه کارگران مستلزم مدیریت جهادی است و باید مدیران جهادی این عرصه را به دست گیرند.

    بر اساس اعلام مسئولان وزارت تعاون در طرح نهضت ملی مسکن 400 هزار واحد مسکونی در قالب تعاونی‌ها ساخته خواهد شد و تعاونی‌ها بر اساس قیمت‌تمام شده واحدهای ساخته را تحویل متقاضیان می‌دهند.

    طبق قانون ملی مسکن و تفاهم‌نامه مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وزارت راه و شهرسازی مقدمات تامین مسکن کارگران در دست برنامه‌ریزی است. اساسنامه تعاونی‌های مسکن جهش کارگری شهریورماه 1401 تهیه و دستورالعمل نحوه تشکیل این تعاونی‌ها آبان‌ماه سال گذشته ابلاغ شد.

    هم اکنون ساخت بیش از 25 هزار واحد مسکونی در کل کشور آغاز شده و پروژه‌ها در چارچوب حوزه تعاونی درحال پیشرفت است. 27 مهرماه امسال عملیات اجرایی ساخت 600 واحد مسکونی پروژه تولید مسکن ویلایی شحنه یزد در راستای اجرای تفاهم‌نامه اتاق تعاون ایران و وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ساخت 200 هزار واحد مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن آغاز شد. در قالب صنعت‌شهرها و نواحی و شهرک‌های صنعتی نیز برای بیش از 100 هزار واحد مسکونی در سراسر کشور زمین تامین شده است.

    به گزارش ایسنا، بسیاری از کارشناسان معتقدند با اجرای طرح نهضت ملی مسکن و تشکیل تعاونی‌های مسکن جهش زمینه کنترل قیمت مسکن و خانه‌دار شدن کارگران و اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه به وجود می‌آید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو