مدیران خودروعصر اعتبار

جایگاه مدیریت‌ امور اراضی استان‌ها باید تقویت شود

عصر ساختمان- نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: جایگاه مدیریت‌های امور اراضی در استان‌ها باید تقویت شود و از نظر ساختاری و تشکیلاتی استقلال داشته باشند.

جایگاه مدیریت‌ امور اراضی استان‌ها باید تقویت شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، «حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدحسن ربانی» امروز در اولین نشست کمیته تخصصی اجرایی نمایندگان‌ حاکمان شرع، افزود: مسئله زمین برای امروز و آینده و برای امنیت غذایی جامعه حیاتی است.

    وی افزود: باید نگاه آسیب‌شناسانه به گذشته داشته باشیم و بررسی کنیم تا چه حد موفق بودیم و ضعف‌های کار را نیز شناسایی کنیم؛ ممکن است در بخش سیاستگذاری و آیین‌نامه‌های اجرایی و بخش اجرا مشکلاتی وجود داشته باشد که باید شناسایی و رفع شود.

    ربانی با بیان این که حفظ اراضی کشاورزی برای تامین امنیت غذایی جامعه ضروری است، گفت: باید دقت شود طرح‌های صنعتی و توسعه‌ای در اراضی کشاورزی با کیفیت احداث نشود و اراضی مرغوب به هر دلیلی از چرخه تولید خارج نشود.

    نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: از این کمیته انتظار داریم به اصلاح و بهبود وضعیت موجود حوزه زمین کمک کند و برای حکام شرع در استان‌ها آموزش‌های لازم را برگزار و در توانمندسازی آنان تلاش کنند، ضمن این که این کمیته باید جایگاه نظارتی در موضوعات مربوط به زمین را داشته باشد.

    وی گفت: ارتباط با حوزه علمیه تقویت شود و جلسات مشترکی برای بررسی، بحث و تبادل نظر در مورد مسایل مختلف حوزه زمین مانند مسایل مستحدثه برگزار شود. در موضوعات مربوط به حوزه زمین در کشور وحدت رویه وجود داشته باشد و کارها براساس اولویت و اهمیت اجرا شوند.

    لزوم مدیریت واحد برای امور زمین

    «رضا افلاطونی» رئیس سازمان امور اراضی کشور نیز در این نشست گفت: دو محور مهم را باید در وزارت جهاد کشاورزی پیش ببریم، یکی از این موارد تفرق مدیریتی در حوزه زمین است؛ در این مورد باید مدیریتی واحد برای امور زمین در وزارت‌ جهاد کشاورزی ایجاد شود.

    وی افزود: موضوع بعدی این است که مسایل روز زمین در این کمیته بررسی شود و از نظرات اعضای کمیته در موضوعات تثبیت مالکیت، رفع تداخل، یکپارچگی اراضی، تغییر کاربری، تنقیح قوانین و تهیه دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها و الحاق به شهرها و روستاها استفاده شود.

    افلاطونی به اهمیت جایگاه زمین در اسلام و انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: موضوع زمین یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در اسلام و فقه شیعه وجود دارد و انواع زمین در آن ذکر شده است، ضمن این که در دهه اول انقلاب اسلامی و قبل از تشکیل مجلس شورای اسلامی، شورای انقلاب در مورد زمین قوانینی وضع کرده است و این موضوع اهمیت زمین را نشان می‌دهد.

    رئیس سازمان امور اراضی کشور خاطرنشان کرد: حضور حکام شرع در مسایل مربوط به زمین باید گسترده باشد زیرا در حال حاضر و با توجه به شرایط کنونی بیش از پیش به حضور حکام شرع نیازمندیم.

    وی تصریح کرد: مسوولیت و مأموریت این کمیته سنگین است و باید نگاهی نو در حوزه زمین ایجاد شود و موضوع ارث، موضوعات فقهی خرد شدن اراضی و تغییر کاربری غیرمجاز برای مردم تبیین شود.

    افلاطونی با بیان این که جایگاه سازمانی حکام شرع در مدیریت‌های امور اراضی باید جایگاه مناسبی باشد و به درستی مشخص شود، گفت: در بسیاری از موضوعات مربوط به حوزه زمین نظرات فقهی و شرعی باید در نظر گرفته شود، به طور مثال در موضوع الحاق به

    شهرها و روستاها اگر موارد قانونی و فقهی رعایت نشود ضرر بزرگی به منافع عمومی خواهد رسید.

    قانون احیا و واگذاری اراضی یکی از بهترین قوانین موجود در کشور است

    «حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود موسوی» مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان امور اراضی کشور نیز در این نشست گفت: قانون احیا و واگذاری اراضی یکی از بهترین قوانین موجود در کشور است و حضور حاکم شرع که در این قانون پیش‌بینی شده است برای بررسی موضوعات شرعی و فقهی است.

    وی افزود: بررسی مسایل مستحدثه و سؤالات حکام شرع و پاسخگویی مسائل حقوقی و فقهی، تبیین خط مشی و سیاست‌های آموزشی و اجرایی، اعطای مشاوره در مسایل مربوط به زمین و بررسی، تصویب و ابلاغ دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مربوط دراین کمیته باید بررسی شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو