مدیران خودروعصر اعتبار

سیمان و فولاد بورسی می‌مانند؟

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی به عنوان متولی خانه‌سازی در کشور معتقد است عرضه سیمان و فولاد در بورس باعث گرانی این کالاها و افزایش هزینه ساخت مسکن می‌شود؛ با این حال روز گذشته اعلام کرد که اگر قرار است این کالاها در بورس بمانند باید قیمت پایه آنها مدیریت شود. در سوی دیگر وزیر اقتصاد، بورس را بستری شفاف دانسته و می گوید دولت برنامه‌ای برای خروج سیمان و فولاد از بورس ندارد.

سیمان و فولاد بورسی می‌مانند؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، موضوع بورسی ماندن یا نماندن سیمان و فولاد به یکی از مباحث روز اقتصاد ایران تبدیل شده تا جایی که دو وزیر مرتبط با این صنایع دیدگاهی متفاوت دارند. بذرپاش ـ وزیر راه و شهرسازی - به عنوان متولی خانه‌سازی در کشور معتقد است بورس کالا باعث افزایش قیمت سیمان و فولاد می‌شود و روز گذشته گفت که بورسی‌ها تمایلی به کاهش قیمت این کالاها ندارند.

    یک روز قبل از این اظهارنظر بذرپاش، خاندوزی ـ وزیر اقتصاد - ورود کالاهای اساسی به بورس را عبور از مسیر پر از رانت و فساد دهه 80 و 90 درخصوص این کالاها دانست و گفت که دولت هیچ تصمیمی برای خروج سیمان از بورس ندارد.

    با این وجود، بذرپاش در حاشیه مراسم افتتاح 10 هزار واحد مسکونی در پردیس، ضمن بیان اینکه با خاندوزی اختلافی ندارد بیان کرد که طبیعتا وزارت اقتصاد نباید مخالف بورس کالا باشد زیرا بورس کالا زیرمجموعه این وزارتخانه است. اگر ایشان موافقت می‌کرد من تعجب می‌کردم ولی ما از وزارت اقتصاد توقع داریم درخصوص پیگیری تعهدات نظام بانکی در طرح نهضت ملی مسکن و کاهش قیمت تمام شده مسکن عمل کند.

    به گفته وزیر راه و شهرسازی، یکی از آسیب‌شناسی‌هایی که انجام دادیم نشان داد عرضه فولاد به طور خاص و پس از آن سیمان در بورس قیمت این کالاها را بالا می‌برد. کسانی که سهامداران بورس هستند و افرادی که بورس کالا را تشکیل دادند، خودشان هم دارند کالا را در بورس عرضه می‌کنند. طبیعتاً این افراد میل به کاهش قیمت ندارند و ما نمی‌توانیم سرنوشت مردم را به این مسئله گره بزنیم. او اعلام کرد که درخصوص اینکه سهامداران بورس کالا چه کسانی هستند و چطور این مسئله شکل گرفته بعدا صحبت می‌کنم.

    جمله آخر بذرپاش نشان می‌دهد که او در آینده می‌خواهد جزئیات بیشتری درباره عملکرد سهامداران و عرضه کنندگان سیمان و فولاد در بورس کالا بگوید.

    اما موافقان بورسی شدن سیمان که عمدتا مسئولان و تحلیل‌گران بازارهای مالی هستند، می‌گویند سهم سیمان و فولاد در قیمت تمام شده‌ی ساختمان ناچیز است و عمده هزینه تمام شده مسکن به قیمت زمین، دستمزد، عوارض شهرداری، خدمات مهندسی و دیگر کالاهای مرتبط با صنعت ساختمان مربوط می‌شود.

    سید احسان خاندوزی ـ وزیر اقتصاد - اظهار کرده که با توجه به اینکه مساله بورس کالا به عنوان بستر شفاف نظام توزیع کالاهای اساسی یا کالاهای پایه انجام می‌شود و جزو دستاوردهایی است که ما در  پایان دهه‌های  80 و 90 نسبت به عبور از مسیر پر از رانت و فسادی که پیش از آن وجود داشت به نظام بورس کالا منتقل شدیم دولت فعلا هیچ تصمیمی در این زمینه ندارد.

    در همین راستا، دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان با تاکید بر اینکه عرضه سیمان در بورس کالا، دستاورد بزرگ دولت بود که بساط رانت و دلالی‌ها را جمع کرد، معتقد است با عرضه مستمری که در نتیجه افزایش تولید مازاد بر تقاضا و تامین مکفی برق در تابستان صورت گرفت، نه‌ تنها افزایش قیمتی رخ نداد، بلکه روند کاهشی قیمت سیمان نیز در بازار شکل گرفت.

    وزارت راه و شهرسازی ظاهرا اصراری بر خروج سیمان و فولاد از بورس ندارد و طبق گفته بذرپاش، اگر قرار است سیمان و فولاد در بورس عرضه شود، قیمت پایه آن باید مدیریت شود.

    او بیان کرده که به دوستان وزارت صنعت، معدن و تجارت گفتیم به هر روشی که خودشان می‌خواهند در فاز اول برای کاهش قیمت پروژه نهضت ملی مسکن و در فاز دوم برای کل طرح‌های ساختمانی در کشور مشارکت کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو