مدیران خودروعصر اعتبار

سهم ۹۸ درصدی بانک مسکن

عملکرد ضعیف بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن

عصر ساختمان- آمارهای جدید بانک مرکزی از عملکرد شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات مسکن نشان می‌دهد به جز بانک مسکن، عملکرد سایر بانک‌ها در اعطای تسهیلات به نهضت ملی مسکن صفر یا نزدیک به صفر بوده است.

عملکرد ضعیف بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، دولت سیزدهم برای تولید مسکن طرحی به نام نهضت ملی را اجرایی کرده است. هدف در این طرح این است که با ساخت چهار میلیون مسکن در بازه زمانی چهار ساله بخش زیادی از نیاز کشور را در این حوزه مرتفع شود. دولت با واگذاری زمین رایگان به صورت انفرادی و گروهی که بخش زیادی از گرانی مسکن به همین حوزه برمی‌گردد، در تلاش است تا این پروژه بزرگ خود را به سرانجام برساند.

    اما آمارهای جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد که بانک‌ها آن‌چنان که باید به تعهدات خود برای پرداخت تسهیلات متعهد نبوده‌اند. این آمارها، عملکرد بانک‌ها در اجرای جزء (10) بند (الف) تبصره (18) قانون بودجه سال 1400 و ماده (4) قانون جهش تولید مسکن (از ابتدای اجرای قانون تا پایان مردادماه 1402) را نشان می‌دهد. بر اساس این قانون، بانک‌ها باید 20 درصد از منابع خود را برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن اختصاص بدهند.

    آمارهای جدید بانک مرکزی از عملکرد بانک‌ها در اجرای این قانون نشان می‌دهد کل پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها در قالب نهضت ملی مسکن از زمان تصویب این قانون و تا پایان مرداد ماه امسال معادل 275 هزار و 569 میلیارد ریال بوده که بانک مسکن با پرداخت 271 هزار و 140 میلیارد ریال، بیشترین سهم را در پرداخت این تسهیلات داشته است.

    بر اساس آمار بانک مرکزی، بانک سپه یک هزار و 100 میلیارد ریال، تجارت یک هزار و 59 میلیارد ریال، بانک صنعت و معدن 750 میلیارد ریال و توسعه صادرات ایران یک هزار و 520 میلیارد ریال تاکنون تسهیلات برای نهضت ملی مسکن پرداخت کرده است. دیگر بانک‌ها هم هیچ مبلغی برای پرداخت تسهیلات به این طرح اختصاص نداده‌اند.

    مقایسه سرجمع تسهیلات بانک‌ها نشان می‌دهد بیش از 98 درصد پرداخت تسهیلات از سوی بانک مسکن بوده و مابقی بانک‌ها در این بخش نقش زیادی نداشتند.

    کم‌کاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در حالی است که بخشی از منابع این طرح در همین قالب تسهیلات باید تامین شود و عدم التزام بانک‌ها سبب شده تا شاهد وقفه در اجرای این ابر پروژه دولت سیزدهم در برخی از مناطق کشور باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی