مدیران خودروعصر اعتبار

افزایش زمان صدور پروانه های ساختمانی گرفتار بوروکراسی های اداری

عصر ساختمان- رئیس انجمن سازندگان مسکن گفت: زمان صدور پروانه های ساختمانی به دلیل بورکراسی های اداری برای سازندگان مشکل ساز شده است.

افزایش زمان صدور پروانه های ساختمانی گرفتار بوروکراسی های اداری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهاب سعادت نژاد گفت: مدتی است سامانه ای  به نام سپامک برای هر گونه تغییرات و تمدید و صدور پروانه های اشتعال مهندسان و انبوه سازان و سازندگان توسط وزارت راه و شهر سازی ارائه شده، اما در این مدت صدور پروانه ها با مشکلات فراوان مواجه شده است.

    به گفته  رئیس انجمن  سازندگان مسکن و ساختمان، سامانه های صدور پروانه های اشتغال بابت تسریع در امر صدور پروانه ها بدون مجری به سازمان‌های نظام مهندسی و مراجع صدور پروانه های اشتغال ایجاد شده است، اما هم اکنون مهندسان شرکت ها و انبوه سازان  باید علاوه بر بارگذاری تمامی مدارک در این سامانه و بعد از بررسی های چند باره در آخر نیز برای ارائه اصل مدارک و باز بینی کلی  به سازمان‌های نظام مهندسی یا مراجع مربوط به صدور پروانه ها مراجعه کنند.

    سعادت نژاد گفت:  اشکالات سامانه سپامک را به دو قسمت تقسیم  می شود اشکالات مربوط به نرم افراز سامانه مانند حجم کم بابت بارگذاری مدارک قطعی بسیار زیاد سامانه و پاک شدن مدارک بارگذاری شده در سامانه بعد از چند روز، عدم داشتن پشتیبانی کافی و کمبود نیروهای کنترل کننده مدارک  و در بخش دوم مشکلات مربوط برخورد سلیقه ای با پرونده های بارگذاری شده و تفسیر قانون و شیوه نامه های موجود  است که اکثر پروانه های مهندسان و شرکت ها در این قسمت دچار مشکل می‌شود و حتی در استان‌های مختلف برخورد با یک پرونده متفاوت است و هر استانی مدارک را به گونه ای خاص بررسی می کند و با گرفتن اشکالات فراوان از یک پروانه مانع از صدور آن می شود. همچنین در بسیاری از موارد حقوق  شرکت ها و انبوه سازان و مهندسان نیز رعایت نمی گردد و بدون ارائه ابلاغیه  یا شیوه نامه ای مواردی را  بابت صدور و یا تمدید پروانه های می خواند که قبلا بدون آنها پروانه اشتغالها صادر شده  است.

    او می گوید: وجود چندگانگی در بررسی پرونده ها و زمان بر بودن بررسی ها باعث شده زمان صدور پروانه های شرکت ها و انبوه سازان طولانی شود به طوریکه بسیاری از آنها حتی نمی توانند پروانه های خورا تمدید کنند و در زمینه ساخت مسکن  و دریافت پروژه  ها با مشکل مواجه شود.

    سعادت نژاد گفت: وزارت راه و شهرسازی بر ای تسریع در روند ساخت سریع و با کیفیت ساختمان‌ها  باید بوروکراسی ها و موانع موجود در صدور پروانه ها در سپامک را حل کند تا شرکت ها و مهندسان بتوانند به کارهای فنی و اجرایی بپردازند، اما هم اکنون درگیر کارهای اداری و بروکراسی های شدید صدور پروانه های اشتغال خود شده اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو