مدیران خودروعصر اعتبار

عامل مخدوش شدن حریم منظری خانه «ملک» حذف شد

عصر ساختمان- «یک طبقه از پروژه مسکونی در حریم درجه دو خانه تاریخی ملک در مشهد با همکاری شهرداری منطقه و با ابلاغ ضوابط از سوی مالک بنا کاهش یافت.»

عامل مخدوش شدن حریم منظری خانه «ملک» حذف شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان خراسان رضوی با اعلام این خبر گفت: این عملیات در راستای حفاظت از حریم آثار تاریخی به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی  و برابر ضوابط و قوانین حرایم صورت گرفت.

    «زارع صفت» با اشاره به اینکه این خانه در محور تاریخی خیابان ارگ که از مهمترین محورهای تاریخی زنده و فعال مشهد است  قرار دارد افزود: به منظور حفظ منظر بصریِ خانه تاریخی ملک، روز گذشته تخریب یک طبقه از پروژه مسکونی در حریم این اثر  با زیربنای 400 متر مربع کلید خورد.

    او ادامه داد: در حال حاضر  خانه ملک در راستای رسالت حفظ و احیاء و ترویج هنرهای سنتی و صنایع دستی، پس از مرمت و با تغییر کاربری به مرکز هنرهای سنتی میراث فرهنگی و گردشگری تبدیل شده و هنرمندان توانمند استان در بالغ از 10 کارگاه زنده هنری در این مرکز به فعالیت‌های هنری مشغول‌اند. این خانه همچنین محل برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی، عرضه محصولات صنایع دستی و تولیدات فرهنگی و محل آموزش هنرجویان رشته‌های هنری است.

    به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، خانه ملک که یکی از نمونه خانه‌های تاریخی و زیبای بجا مانده از دوران انتقال معماری در اواخر عصر قاجاریه در بافت قدیمی مشهد است، متعلق به  مرحوم حاج حسین ملک متولد سال 1250 خورشیدی است. حسین ملک در سال 1323 قمری در مشهد اداره املاک پدر را در دست گرفت و در سال 1316 خورشیدی شروع به وقف اموال خود کرد.

    کتابخانه ملی ملک با تولیت آستان قدس رضوی چند قطعه  ملک در سال 1340، دو بیمارستان رضوی در چناران و سجادیه در تربت جام که به شهرداری تحویل داده شد از جمله وقف‌هایی هستند که ازسوی وی صورت گرفته است. حاج حسین ملک در سال 1348 خورشیدی باغ وکیل‌آباد را وقف مردم مشهد کرد و تولیت آن را به شهرداری مشهد سپرد. او همچنین در سال 1338 خورشیدی با وقف 200 هکتار زمین به فرهنگیان مشهد، به هر فرهنگی در این شهر 510 متر زمین اعطاء کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو