مدیران خودروعصر اعتبار

افزایش تسهیلات مسکن، راه خروج از رکود نیست

عصر ساختمان- قابل انتقال بودن وام ها زمینه فساد را فراهم می آورد .باید راه های سوء استفاده از این وام ها بسته شود تا فقط شخص متقاضی امکان بهره مندی از آن را داشته باشد.

افزایش تسهیلات مسکن، راه خروج از رکود نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»،طی سال های  گذشته همواره یکی از سیاست‌های اصلی اتخاذ شده برای خروج از دوران رکود، تخصیص و افزایش سقف وام‌های خرید مسکن بوده است. با تخصیص و افزایش سقف تسهیلات بانکی، تقاضای خرید مسکن افزایش می‌یابد.با افزایش تقاضا کم کم قیمت زمین و به تبع آن قیمت مسکن نیز دچار افزایش قیمت شده و در ادامه به دلیل افزایش شدید قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید، تقاضای مسکن کاهش می‌یابد.
    با کاهش تقاضای مسکن و به تبع آن خارج شدن سرمایه‌های سرگردان از این بخش، رکود بر این بخش حاکم شده و در نهایت این رکود به اقتصاد ملی نیز سرایت می‌کند. رکود چند ساله اخیر خود شاهد این مدعاست. در این مدت کارشناسان مسکن بارها بر این نکته تاکید داشته اند که افزایش میزان تسهیلات تنها راه حل برون رفت مسکن از رکود نیست و باید به وجوه دیگر مسکن نیز توجه کرد.وام و تسهیلات مسکن نیز دارای ایرادات و مشکلاتی است که ممکن است آن را از هدف اصلی خود دور کند.
    یک کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری «عصر ساختمان»  مهمترین ایراد وام های مسکن را قابل انتقال بودن آن ها خواند و گفت: قابل انتقال بودن وام ها زمینه فساد را فراهم می آورد .باید راه های سوء استفاده از این وام ها  بسته شود تا فقط شخص متقاضی امکان بهره مندی از آن را داشته باشد.
    وی با اشاره به این که باید از راه ها و شیوه های جدید ارایه تسهیلات مسکن استقبال کرد؛ اظهار داشت:  باید نقاط قوت و ضعف طرح های جدید را شناسایی کرد و با تقویت نقاط قوت و بر طرف کردن نقاط ضعف، از آن جهت تامین منابع مالی خرید مسکن استفاده کرد.علاوه بر این می توان از روش هایی که توسط کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می گرد ، الگوبرداری کرد و آن ها را با توجه به شرایط کشور به روز کرد.
    اکبرعباس پور از کارشناسان بازار مسکن ادامه داد: بهترین روش برای پرداخت تسهیلات این است که وضعیت مالی 5 سال گذشته  متقاضی وام مسکن مورد بررسی قرار گیرد و با توجه به آن  مبلغ وام تعیین شود. وام 80 میلیونی به کسی که قصد خرید خانه 300 میلیونی را دارد ؛ کمک چندانی نمی کند و نمی تواند راه حل باشد. این فرد باید بتواند  270 میلیون تومان وام بگیرد آن هم با نرخ بهره مطلوب در دنیا که بین یک دهم تا 5/1 درصد است .در واقع باید شرایط به گونه ایی فراهم شود که هر کس بتواند بر اساس توان مالی و مالیاتی که پرداخت می کند از تسهیلات مسکن استفاده کند.آنچه اکنون در کشور رواج دارد در واقع مسکن بوده و راه حل نهایی نیست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی