مدیران خودروعصر اعتبار

بازار ساخت و ساز با افزایش سقف وام صنعتی‌سازی احیا می‌شود

عصر ساختمان- سقف تسهیلات ساخت مسکن برای صنعتی‌سازی به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است اما برای تاثیرگذاری این امر در بازار، بانک‌ها هم باید همکاری بیشتری در پرداخت این وام داشته باشند.

بازار ساخت و ساز با افزایش سقف وام صنعتی‌سازی احیا می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، سقف تسهیلات ساخت مسکن بعد از مدت ها پیگیری بالاخره در جلسه اخیر شورای عالی پول و اعتبار افزایش یافت اما این افزایش تسهیلات تنها برای واحدهایی است که به صورت صنعتی سازی ساخته می شوند.

    با این افزایش 35 درصدی، میزان تسهیلات ساخت مسکن صنعتی به 800 میلیون تومان رسیده این در حالی است که هنوز بسیاری از سازندگان با توجه به افزایش قیمت تمام شده ساخت مسکن از طریق صنعتی سازی تمایلی برای ورود به این طرح را ندارند.

    در همین رابطه شاهدی کارشناس ساخت مسکن در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با وجود بالا رفتن هزینه ساخت مسکن به دلیل افزایش نرخ مصالح ساختمانی، بسیاری از سازندگان تمایلی برای ورود به این بازار را ندارند و از سوی دیگر با توجه به بالا بودن هزینه های صنعتی سازی بیشتر سازندگان همان روش سنتی سازی را ترجیح می دهند.

    او ادامه داد: بازار ساخت مسکن به ویژه در حوزه مصالح ساختمانی از جمله سیمان با رشد قیمت روبرو شده و این امر باعث شده است که هزینه های سازندگان چند برابر شود.

    پیش از این در 12 شهر تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، بندرعباس، بوشهر، قم، ساری و رشت سقف تسهیلات ساخت مسکن برای سازندگان حرفه‌ای که از فناوری نوین هم استفاده کنند، 600 میلیون تومان به‌ازای هر واحد بود که با توجه به افزایش 35 درصدی سقف تسهیلات،‌ برای 12 شهر ذکرشده وام به 810 میلیون تومان افزایش می‌یابد.

    با توجه به افزایش وام نهضت ملی مسکن به 550 میلیون تومان در سراسر کشور، این احتمال وجود دارد افزایش 35 درصدی اعلام‌شده از سوی وزیر راه و شهرسازی فقط مختص به شهرهای اشاره‌ شده نباشد و برای کل کشور باشد.

    قبل از این به سازندگان غیرحرفه‌ای که از فناوری نوین ساخت در پروژه خود بهره بگیرند، 550 میلیون تومان تسهیلات به‌ازای احداث هر واحد مسکونی پرداخت می‌شد، بر این اساس در شهرهای مذکور، به سازندگان حرفه‌ای که از فناوری نوین ساختمانی استفاده نکنند، 500 میلیون تومان و به سایر سازنده‌ها نیز 450 میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده ساخت پرداخت می‌شود.

    در سایر مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت، سقف تسهیلات به‌ترتیبی که برای سازندگان گروه اول اعلام شد، با مبالغ 500 میلیون تومان، 450 میلیون تومان، 400 میلیون تومان و 350 میلیون تومان به‌ازای هر واحد مسکونی قابل پرداخت است. در شهرهای با جمعیت کمتر از 200 هزار نفر جمعیت، سقف تسهیلات در چهار حالت ذکرشده به‌ترتیب 450 میلیون، 400 میلیون، 350 میلیون و 300 میلیون تومان است.

    افزایش سقف تسهیلات صنعتی سازی زمینه ساز بهبود بازار مسکن
    در این خصوص فرشید پور حاجت دبیر انجمن انبوه سازان مسکن کشور به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: افزایش میزان تسهیلات ساخت مسکن برای صنعتی سازی، می تواند زمینه ساز بهبود وضعیت بازار ساخت و ساز شود اما دولت باید هزینه تمام شده دریافت تسهیلات را کاهش دهد چراکه بسیاری از سازندگان برای دریافت این تسهیلات از بانک ها باید بین 35 تا 36 درصد نرخ سود تسهیلات پرداخت کنند.

    او ادامه داد: دولت باید از بخش خصوصی حمایت کند، اینکه دولت تسهیلات 800 میلیون تومانی به صنعتی سازی اختصاص داده بسیار خوب است اما به آن شرط است که در این زمینه حمایت های لازم را از بخش خصوصی به صورت کامل انجام دهد.

    پور حاجت بیان کرد: بسیاری از بانک ها در پرداخت تسهیلات حمایت های لازم را انجام نمی دهند و همین موضوع باعث می شود که بسیاری از سازندگان در این بخش نا امید شوند از سوی دیگر سخت گیری بانک ها در پرداخت تسهیلات باعث شده که سازندگان از این حوزه دور شوند.

    براساس این گزارش با توجه به آنکه طبق قانون باید 20 درصد از تسهیلات بانک ها به حوزه ساخت مسکن اختصاص یابد و یکی از اصلی ترین برنامه های دولت هم در این بخش ساخت واحدهای مسکونی به صورت ویلایی است بنابراین در این حوزه باید تمامی بانک ها ملزم به پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به ویژه به سازندگان مسکن باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو