مدیران خودروعصر اعتبار

قبض‌های سنگین در انتظار پرمصرف‌های آبی

عصر ساختمان- افزایش مصرف آب باوجود محدودیت‌های موجود، دولت را وادار به اجرای سیاست‌های تنبیهی برای بدمصرف‌ها کرده است و بر اساس آخرین تصمیم پرمصرف‌های آبی از سال آینده مشمول افزایش بها می‌شوند.

قبض‌های سنگین در انتظار پرمصرف‌های آبی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، مشترکان پر مصرف دو برابر الگو و مشترکان بدمصرف بیش از دو برابر الگو مصرف می کنند که برای این دسته از مشترکان قبوض بالاتری صادر می‌شود. تعداد مشترکان بدمصرف معادل چهار درصد مشترکان است، به این دسته از مشترکان ابتدا اخطار داده می شود در صورت عدم رعایت به طور موقت آب آن ها قطع می شود. در تهران آب 17 هزار مشترک بدمصرف پس از اعلام تذکر قطع شده که اجرای چنین برنامه هایی منجر به این شده است که میزان بدمصرف ها از هشت درصد به پنج درصدکاهش یابد.

    آنطور که اتابک جعفری مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب کشور گفته قیمت تمام شده آب در بخش بهره برداری 4000 تومان و در بخش اجرا حدود 6000 تومان است، به عبارتی تامین هر مترمکعب آب شرب برای دولت 10هزار تومان هزینه دارد اما در بخش خانگی به طور متوسط کمتر از 1000 تومان به ازای مصرف هر مترمکعب از مشترکان دریافت می‌شود و متوسط رقم دریافتی از مشترکان در تمامی بخش‌های مصرفی، 1500 تومان به ازای هر مترمکعب است.

    به گفته وی، این فاصله قیمتی که به نامتعادل شدن اقتصاد آب انجامیده، منجر به 65 هزار میلیارد تومان زیان انباشته برای مجموعه آبفای کشور شده است.

    برای مقابله با افزایش مصرف، وزارت نیرو از سال آینده از طریق شرکت‌های آب و فاضلاب استانی سراسر کشور مکلف است علاوه بر نرخ آب بها به ازای هرمترمکعب فروش آب شرب بالاتر از الگوی مصرف، تا دو برابر بیش از الگو، 15 درصد نرخ آب بها را افزایش دهد و از مشترکانی که بیش از دو برابر الگو مصرف کرده‌اند به ازای هر متر مکعب مازاد، 35درصد نرخ را افزایش و از آنان دریافت و به خزانه داری کل کشور واریز کند. وجوه فوق مشمول مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود.

    این مساله در سال گذشته این‌گونه بود که بر اساس آیین نامه هیات وزیران، مشترکان خانگی که طبق الگو اقدام به مصرف آب کنند، مشمول هیچ گونه افزایش تعرفه ای نشدند و در عین حال تعرفه آب مشترکین خانگی با مصرف مازاد بر الگو به ترتیب با ضریب (0.5)، (0.75)، (1.5)، (3) و (5) نسبت به قیمت غیریارانه‌ای شامل مجموع هزینه‌های تأمین آب (هزینه های توزیع آب و جمع آوری فاضلاب مطابق صورت های مالی به علاوه مقادیر غیریارانه ای هزینه آب خام و انرژی الکتریکی برای پمپاژ و تأمین آب) و به صورت پلکانی (نسبت به مازاد) محاسبه و دریافت شد.

    در حال حاضر  54 درصد مشترکان آب زیر الگو مصرف می‌کنند و 42 درصد مشترکان نیز مصرف تا دو برابر الگو دارند که ضریب افزایش تعرفه آن بسیار پائین است. در عین حال چهار درصد مشترکان مصرف بیش از دو برابر دارند که باید مصرف خود را کاهش دهند.

    چندین سال خشکسالی پی در پی در کشور وضعیت منابع آبی را دشوار کرده، هرچند امسال شاهد بارش‌هایی در کشور بودیم اما همچنان حدود 270 شهر کشور دچار تنش آبی هستند، به‌نظر می‌رسد اجرای چنین طرح‌هایی بتواند تا حدودی مانع هدررفت آب و ایجاد فرهنگ مصرف در کشور شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار