مدیران خودروعصر اعتبار

احتمال زلزله بالای ۶ ریشتر با توجه به سوابق زلزله‌های خوی بسیار کم است

عصر ساختمان- رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی ، گفت: بسیاری از شهرها و استان‌های کشور در مجاورت دره های زلزله خیز قرار دارند، زلزله خوی یک زلزله طبیعی محسوب می‌شود از سال ۱۸۴۳ میلادی تاکنون هشت زلزله با شدت‌های مختلف ثبت شده است.

احتمال زلزله بالای ۶ ریشتر با توجه به سوابق زلزله‌های خوی بسیار کم است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از خانه ملت؛ علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در مورد احتمال وقوع زلزله 7 ریشتری در تهران و تدابیر در نظر گرفته شده در ده روز نخست بحران، گفت: فلات ایران روی کمربند زلزله قرار گرفته است و حدود 80 تا 85 درصد شهرها و روستاهای کشور نزدیک گسل‌های بزرگ و کوچکی قرار دارند که می‌توانند هر لحظه فعال شوند، انرژی ناشی از وقوع زلزله در شدت و ضعف با گسل‌های هر منطقه تغییر می‌کند.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به زلزله خوی واقع در آذربایجان غربی، افزود: بسیاری از شهرها و استان‌های کشور در مجاورت دره های زلزله خیز قرار دارند، زلزله خوی یک زلزله طبیعی محسوب می‌شود از سال 1٨43 میلادی تاکنون هشت زلزله به ترتیب زلزله طی سال‌های 1843 با قدرت 6 ریشتر، 1970 با قدرت 5.1 ریشتر، 1977 با قدرت 5.1 ریشتر، 2012 با قدرت 5.1 ریشتر و 30 شهریور امسال پنج ریشتر، 13 مهر امسال 5.4 ریشتر، 28 دیماه 5.4 و هشت بهمن 5.9 ریشتر ثبت شده است.

    شهیدی اظهار داشت: بررسی 100 سال اخیر زلزله‌ها در خوی نشان داده که بزرگترین آنها 6 ریشتر بود و احتمال وقوع زلزله‌ای با بزرگی بیشتر بسیار کم است. تمام این گسل ها در سازمان زمین شناسی، از قبل شناسایی شده بودند اما زمان فعال شدن آنها نامشخص بوده است.

    رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در مورد زلزله احتمالی پایتخت، گفت: تهران طی سالیان گذشته از زمین لرزه در امان نبوده و احتمال این وجود دارد که در آینده شاهد وقوع زلزله در پایتخت باشیم اما زمان و مکان دقیق آن مشخص نیست و کسی نمی‌تواند آن را پیش بینی کند.

    استانداردسازی ساختمان‌ها مطابق آیین نامه 2008 باشد

    شهیدی در مورد تدابیری که دولت در راستای زلزله احتمالی تهران باید بسنجد،  یادآور شد: باید حریم گسل‌ها شناسایی شود و به هیچ عنوان ساخت و سازی روی آنها صورت نپذیرد، تمام ساخت و سازها طبق آیین نامه 2008 در نظر گرفته شود، این استانداردسازی نه تنها مربوط به پایتخت نیست بلکه در سایر استان‌های کشور هم باید مد نظر قرار گرفته شود بی تردید شاهد کاهش خسارات جانی در زمین لرزه ها خواهیم بود.

    وی در مورد مدیریت بحران در هنگام وقوع حوادث غیر طبیعی همچون زلزله، گفت: قبل از وقوع چنین حوادثی باید پیش بینی لازم و کافی در این راستا صورت پذیرد، تمام پیش بینی‌ها باید بر اساس آگاهی‌هایی باشد که از قبل وجود داشته، سازمان زمین شناسی از جمله سازمان‌هایی است که با سازمان مدیریت بحران همکاری دارد.

    شهیدی با بیان اینکه گسل‌های فعال در ایران نه تنها از طریق سازمان مدیریت بحران بلکه از طریق موسسه ژئوفیزیک مورد بررسی قرار می‌گیرد، تاکید کرد: تمام اطلاعات جمع آوری شده در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار می‌گیرد، آنچه بیش از همه اهمیت دارد عملکرد مهندسین بحران ساخت و سازها است تا استاندارد 2008 را مد نظر قرار دهند، اگر چنین مهمی در نظر گرفته شود بی تردید با حداقل خسارات روبرو خواهیم بود. باید تمام سازمان‌ها و نهادهای مربوطه که نقشی در مدیریت بحران دارند به وظایف خود در مواقع کنترل بحران به خوبی عمل کنند.

    رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در خصوص عملکرد ده روزه ابتدایی وقوع حادثه‌ای همچون زلزله، خاطرنشان کرد: زمانی که حادثه ای رخ داد، نخستین کار تهیه سرپناه و اقلام اساسی برای آسیب دیدگان از مهمترین اقدامات اساسی است که باید مورد توجه سازمان‌ها و نهادهای مختلف از جمله هلال احمر قرار بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو