مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛

بسته ۱۹ بندی تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده گامی بزرگ برای ساخت ۴ میلیون مسکن

عصر ساختمان- معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی بسته ابلاغی ۱۹ بندی وزیر راه و شهرسازی که امروز به استانداران ابلاغ شد را یکی از مهم‌ترین ابزارهای اجرای سیاست‌های جهش تولید مسکن دانست و گفت: ابلاغ این مصوبه گامی بزرگ برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی پایدار در کشور است.

بسته ۱۹ بندی تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده گامی بزرگ برای ساخت ۴ میلیون مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، «فرزانه صادق مالواجرد» افزود: وزارت راه و شهرسازی موظف به تأمین زمین موردنیاز قانون جهش تولید مسکن با استفاده از اراضی درون‌شهری در بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی متصل به بافت شهری و تامین اراضی طرح نهضت ملی مسکن با استفاده از ظرفیت اراضی مازاد سایر دستگاه‌ها شده است.

    وی اضافه کرد: این در حالی است که معاونت شهرسازی و معماری در سال گذشته شرکت بازآفرینی شهری را ملزم تهیه بسته تشویقی در بافت‌های فرسوده کرد که پس از ارائه به تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران رسید.

    صادق مالواجرد با اشاره به بافت فرسوده اظهار داشت: آسیب‌پذیری و کاهش تاب‌آوری در مقابل بلایای طبیعی و حوادث، عدم کفایت دسترسی به خدمات شهری، تنزل هویت شهری و رتبه اجتماعی در نگاه شهروندان و ظرفیت و پتانسیل "توسعه از درون" بخشی از شاخصه‌های بافت فرسوده است.

    وی ریزدانگی، ناپایداری و نفوذناپذیری را از دیگر شاخصه‌های شناسایی بافت فرسوده دانست و بیان داشت: ریزدانگی شامل بلوک‌هایی است که بیش از 50 درصد پلاک‌های آنها مساحت کمتر از 200 متر مربع دارند است.

    معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی به تشریح شاخص ناپایداری و نفوذناپذیری پرداخت و عنوان کرد: بلوک‌هایی که بیش از 50 درصد بناهای آن ناپایدار و فاقد سیستم سازه است از ناپایداری و بلوک‌هایی که بیش از 50 درصد معابر آن عرض کمتر از 6 متر دارند از نفوذناپذیری برخوردار هستند.

    صادق مالواجرد بافت‌های شهری ناکارآمد را یکی از مهم‌ترین انواع بافت فرسوده برشمرد و گفت: بافت‌های شهری فاقد میراث فرهنگی که در محدوده شهر (معمولاً در مرکز شهر) قرار داشته و مالکان آن دارای مالکیت رسمی و قانونی هستند، اما ازنظر برخورداری از ایمنی، استحکام و خدمات شهری دچار کمبود هستند را می‌توان از این دست بافت‌های فرسوده دانست.

    وی با اشاره به بهسازی بافت‌های فرسوده، گفت: ایجاد مزیت نسبی برای نوسازی واحدهای مسکونی توسط مالکان یا سرمایه‌گذاران از مهم‌ترین رویکردهای بهسازی بافت‌های فرسوده شهری است.

    وی جمعیت‌پذیری، مساحت و ابعاد قطعه و تامین پارکینگ را از متغیرهای قابل بررسی در بافت فرسوده عنوان کرد و افزود: عدم احداث مگاپروژه‌ها و عدم اعطای تراکم در معابر کم عرض در صدور پروانه ساخت در مناطق با قابلیت بافت فرسوده موثر است.

    معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با اشاره به امتیازات و مشوق‌ها برای نوسازی ساختمان‌های واقع در بافت فرسوده تصریح کرد: کاهش نصاب تفکیک، افزایش طبقات و امکان صدور پروانه ساختمان و چند مرحله‌ای کردن اجرا از مهم‌ترین مشوق‌های بافت فرسوده است.

    به گزارش ایرنا، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی صبح روز یکشنبه بسته تشویقی شهرسازانه 19 بندی را درباره سیاست‌های تشویقی کالبدی متضمن نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، با هدف افزایش کیفیت زندگی شهروندان ساکن در این بافت‌ها و همچنین پیشبرد اهداف قانون جهش تولید مسکن ابلاغ کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار