مدیران خودروعصر اعتبار

آخرین اقدامات نهضت مسکن در کرمان؛ وقتی ظرفیت‌ها برای حل مشکل بسیج می‌شود

عصر ساختمان- ساخت مسکن در قالب طرح‌های حمایتی دولت در استان کرمان طی چندسال اخیر وضعیت مطلوبی نداشته و موانع پیش روی آن نیز به طور کامل برداشته نشده است.

آخرین اقدامات نهضت مسکن در کرمان؛ وقتی ظرفیت‌ها برای حل مشکل بسیج می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، طی یکی دو سال اخیر انباشت موانع پیش روی طرح های احداث مسکن در نقاط مختلف استان آنقدر خبرساز بوده که حتا برخی مسئولان وقت استان بعضی متولیان را به کم کاری، پاسکاری و اقدام قضایی نیز تهدید می کردند زیرا طرح های ساخت مسکن در برخی استان ها در روندی مناسب پیش رفته اما در کرمان تاکنون، زیرساخت ها شکل عملیاتی به خود نمی گرفت یا وعده های متولیان ناکام می ماند.

    البته مشکلات مربوط به تامین مسکن در کرمان درحالی محل انتقاد بوده که نخستین واحد طرح ملی نهضت مسکن در این استان 23 شهریورماه امسال در شهرستان کوهبنان واقع در شمال این استان تحویل متقاضیان شده؛ یعنی مشکل مربوط به همه نقاط استان نبوده و نیست ولی در برخی نقاط بویژه شهرستان کرمان مشکلات زیرساختی از جمله کمبود آب، کسری زمین، تامین سایر زیرساخت ها و همکاری نکردن بانک‌ها سبب عقب ماندگی در اجرای این طرح بوده است.

    از آغاز ثبت‌نام طرح ملی مسکن تاکنون بیش از 185 هزار نفر کرمانی در این طرح ثبت نام کرده‌اند اما اجرای آن به کندی انجام می‌شود، مردم کرمان از حرکت لاک‌پشتی آن گلایه‌مند هستند و می‌گویند چرا بعد از گذشت 2 سال از پرداخت بخشی از هزینه همچنان اجرای این طرح معطل مانده است.

    آنطور که برخی مسئولان استان می گویند کرمان در اجرای طرح نهضت ملی استان در رتبه چهاردهم یا پانزدهم قرار دارد؛ اما در میانه قرار داشتن یعنی اینکه نیمی از استان های کشور توانسته اند گوی سبقت را در این عرصه از دیار کریمان بربایند و شهروندان کرمانی شاهد زمان از دست رفته برای خانه دار شدن باشند.

    عقبه مشکلات و ناهماهنگی ها

    اواسط مهرماه سال 1400 بود که استاندار وقت کرمان ضمن اشاره به اینکه مسئولان و مردم از تعلل بی دلیل ساخت مسکن در استان معترضند گفت: اجرای پروژه مهم ساخت مسکن بین دستگاه های مختلف پاسکاری می شود به همین دلیل باید مقصر یا مقصران به دادستان معرفی شوند تا برخورد قانونی صورت گیرد.

    علی زینی وند همان زمان تصریح کرده بود: برخی نهادهای دست اندرکار به بهانه های مختلف، دیگر دستگاه ها را مانع این کار معرفی می کنند یا مطالبه مردم را به سمت دولت و مسئولان سوق می دهند؛ همچنین پروژه را نگه داشته اند درحالی که هیچ مانعی پیش رو ندارند.

    این وضعیت تا امسال نیز ادامه داشت تا اینکه محمدمهدی فداکار استاندار کنونی کرمان برای دستگاه های متولی خط و نشان کشید که اجرای طرح نهضت ملی از اولویت های مهم دولت است؛ گرچه برخی مدیران قبلی تغییر کرده بودند و انتظار نیز می رفت که هماهنگی برای رفع موانع بهتر و بیشتر شود اما همچنان برخی مسئولان تاکید داشتند و دارند که گره برخی زیرساخت های این طرح مهم باید از تهران و در چند وزارتخانه حل شود.

    با این حال، مسئولان استان توانسته اند به یک هماهنگی و وحدت رویه ای استانی در کرمان برسند تا برخی موانع که در استان قابل مدیریت و حل شدن است را بیابند زیرا مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان گفته است مشکل تامین آب برای ساخت و ساز واحدها را با آبرسانی سیار حل کرده ایم و منتظر هستیم تا زمانی که واحدها احداث می شوند، اتصال خط لوله و شبکه به این مناطق نیز حل شود.

    مساله دیگر مشکل زمین بود زیرا در برخی شهرها و روستاها، داخل محدوده، زمین برای طرح مذکور وجود ندارد و برای احداث مسکن در زمین های خارج از محدوده نیز هماهنگی های کلی و کلان و نیز ایجاد زیرساخت نیاز است که در بیشتر آنها از توان استان به تنهایی خارج است.

    معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن نیز که ماه گذشته به استان کرمان سفر کرده بود تعهد وزارت راه‌ و شهرسازی را در این طرح تنها تامین زمین و ساخت دانست و اظهار داشت که مشکلات زیر ساخت باید به دست دستگاه های مربوطه برطرف شود و مشکل اصلی در طرح نهضت ملی مسکن در استان کرمان را تامین آب عنوان کرد و این درحالی است که معاون امور عمرانی استانداری استان می‌گوید مشکلات زیرساختی در این طرح نیز باید به صورت ملی حل شود .

    دستور استاندار کرمان برای تامین زیرساخت‌

    استاندار کرمان که طی ماه های اخیر چند نوبت جلسه شورای مسکن استان را به ریاست خود تشکیل داده در تازه ترین نشست آن طی 19 آذر ماه سال جاری گفت: شرکت‌های متولی زیرساخت موظف به تامین آب، برق و گاز در طرح نهضت ملی مسکن هستند و وزارت نیرو باید برای تامین زیرساخت‌های لازم اقدام کند.

    فداکار با بیان اینکه براساس قانون وزارت نیرو باید برای تامین زیرساخت‌های پروژه‌های نهضت ملی مسکن اقدام کند گفت: منابع طبیعی نیز مکلف است طی 10 روز زمین بدون معارض را در اختیار بگذارد و روند استعلامات باید کاهش پیدا کند.

    وی گفت: شهرداری‌ها برای صدور پروانه‌های ساختمانی در طرح نهضت ملی مسکن همکاری کنند و تخفیف لازم را بدهند.

    استاندار کرمان تأکید کرد: بانک‌های استان کرمان نیز در طرح نهضت ملی مسکن همکاری لازم را داشته باشند و آخرین وضعیت همکاری آنها به تفکیک، گزارش شود.

    عمده مشکل در مرکز استان

    همچنین رضا حافظی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه در میانه جدول کشور در اجرای نهضت ملی مسکن هستیم و استان کرمان رتبه چهاردهم کشور را در پیشرفت طرح های نهضت ملی مسکن دارد اظهارداشت: عمده مشکل در اجرای این طرح مربوط به شهر کرمان است.

    به گفته وی در شرایطی که تامین زمین در شهر کرمان انجام شود 40 درصد موضوع طرح نهضت ملی مسکن در استان حل می شود.

    حافظی همچنین از کسری زمین برای 110 هزار نفر در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان کرمان خبر داد و افزود: موظف هستیم تامین زمین انجام بدهیم.

    سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان که مسئولیت حوزه شمال استان را برعهده دارد با بیان اینکه 185 هزار و 517 نفر در استان طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند اظهار داشت: از این تعداد 42 هزار و 907 نفر تایید نهایی شدند که برای این تعداد موظف هستیم تامین زمین انجام دهیم.

    حافظی با اشاره به اینکه 18 هزار و 140 نفر افتتاح حساب انجام دادند و 13 هزار و 99 نفر واریز وجه 40 میلیون تومانی داشتند گفت: شهرهای کرمان، سیرجان، رفسنجان و بم مهمترین شهرهای استان کرمان در طرح نهضت ملی مسکن هستند که این شهرها بالای 100 هزار نفر جمعیت دارند.

    وی با بیان اینکه در شهر کرمان 71 هزار و 737 نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد 21 هزار و 769 نفر تایید نهایی شدند و چهار هزار و 61 نفر واریز وجه داشتند افزود: 40 درصد متقاضیان در شهر کرمان هستند و اگر بتوانیم در شهر کرمان تامین زمین داشته باشیم، حداقل 40 درصد این طرح در استان کرمان اجرایی شده است.

    سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان بیان داشت: اداره کل راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) متولی ساخت طرح نهضت ملی مسکن در استان کرمان هستند.

    حافظی ادامه داد: در شهر کرمان برای حدود 36 هزار نفر باید تامین زمین انجام شود که کسری داریم و تاکنون برای حدود 21 هزار نفر در استان تامین زمین شده است.

    وی با اشاره به اینکه در شهرهایی که تامین زمین نشده است، سایت را برای واریز وجه متقاضیان مسدود کردیم گفت: اینک برای هفت هزار و 107 نفر پروانه ساختمانی صادر شده که 658 مورد آن مربوط به شهر کرمان است.

    سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان، با بیان اینکه هشت هزار و 465 واحد در مرحله فوندانسیون قرار دارند افزود: در مجموع استان هزار و 801 واحد به مرحله پایانی رسیده که عمده آن در شهر سیرجان بوده و در شهر کرمان هنوز هیچ واحدی در طرح نهضت ملی مسکن به پایان نرسیده است.

    مشکل تامین زمین در جنوب

    اما مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان نیز مشکل اصلی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در این منطقه را تامین زمین مربوط به شهر جیرفت عنوان کرد و گفت: البته در بیشتر شهرهای جنوب استان مشکل تامین زمین داریم و در حال رفع مشکل هستیم و در مجموع چهار هزار و 685 واحد در جنوب کسری زمین داریم.

    محمد ساردوئی تصریح کرد: تعداد 33 هزار و 431 نفر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در جنوب کرمان ثبت نام کرده اند و 6 هزار و 280 نفر تایید نهایی شده اند.

    وی با اشاره به اینکه سه هزار و 123 نفر از این تعداد واریز وجه داشته اند افزود: به جز شهر جیرفت، در دیگر شهرها ساخت واحدها، یک طبقه در نظر گرفته شده است.

    مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان تصریح کرد: در شهرستان‌های جنوب استان کرمان امکان ثبت نام متقاضیان جدید در نهضت ملی مسکن وجود دارد.

    ساردوئی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات بزرگ، همکاری نکردن بانک هاست گفت: به جز بانک مسکن، هیچ بانکی در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن همکاری نکرده است.

    وی اظهار کرد: با توجه به اینکه پروژه ها حاشیه شهرها هستند، دستگاه های خدمات رسان باید در تامین زیرساخت ها همکاری داشته باشند.

    وقتی بانک ها اینجا هم پای کار نیستند

    مشکل همکاری نکردن بانک ها در این طرح گویا محل نقد دیگر مدیران نیز هست زیرا مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان به عنوان یکی از نهادهای درگیر در ساخت مسکن روستایی و نیز شهرهای کم جمعیت تر است که وی نیز تامین آب و کسری زمین را از جمله مهمترین مشکلات و موانع پیش روی این طرح همچنان بیان و تاکید می کند که البته باید همراهی نکردن بیشتر بانک ها را هم به موانع موجود اضافه کرد.

    علی اکبر سلطانی نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن اینکه تامین آب را به عنوان مشکل اصلی طرح نهضت ملی مسکن در استان کرمان عنوان کرد گفت: مشارکت نکردن شبکه بانکی استان از دیگر موانع اجرای این طرح است.

    وی افزود: البته تاکنون به همت 2 اداره کل راه و شهرسازی شمال و جنوب استان و برخی دیگر نهادها بخشی از مشکل زمین در شماری از شهرهای استان رفع شده است اما همچنان در دیگر مناطق مشکل داریم.

    سلطانی نژاد در ادامه با اشاره به اینکه تنها بانک مسکن در حوزه تسهیلات مسکن به وظیفه خود عمل کرده است گفت: در حوزه تسهیلات مسکن باید همه بانک ها پای کار بیایند.

    مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان نداشتن شبکه خدمات زیربنایی در سایت های نهضت ملی مسکن را یکی دیگر از موانع اجرای این طرح عنوان و تصریح کرد: همچنان آب مشکل اساسی این طرح ها در حوزه خدمات زیربنایی است.

    سلطانی نژاد با اشاره به اینکه طرح نهضت مسکن ملی در 2 بخش شهری و روستایی اجرا می شود و 42 درصد از جمعیت استان کرمان در روستاهاست بیان داشت: اخیرا مصوبه هیات دولت در بخش روستایی گرفته شده است.

    سهم کرمان از مجوزهای ساخت مسکن روستایی

    وی با اشاره به اینکه سالانه 200 هزار واحد روستایی باید در کشور ساخته شود که سهم استان کرمان 14 هزار واحد است گفت: متقاضیان در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر برای ساخت مسکن می توانند از تسهیلات قرض‌الحسنه 200 میلیون تومانی با کارمزد چهار درصد و با بازپرداخت 20 ساله استفاده کنند.

    مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان با بیان اینکه عمده مردم در روستاها زمین دارند اما افرادی که زمین ندارند نیز برای آنان زمین تامین می‌شود تصریح کرد: تامین زمین برای تمامی شهرهای استان کرمان در طرح نهضت ملی مسکن در دستور کار است.

    به گفته وی هر جا که زمین تامین، به مردم تحویل و تسهیلات آن نیز پرداخت و پروانه ساخت آن با تخفیف صادر شده است.

    سلطانی نژاد خاطرنشان کرد: در تعداد زیادی از شهرها زمین موجود نبود که طی یکسال اخیر راه و شهرسازی زمین تامین کرده یا در حال تامین است.

    موانع نهضت ملی مسکن کرمان و توپی که در زمین تهران است

    باتوجه به اینکه مسئولان استان می گویند بخش مهمی از حل مشکلات مربوط به تهران است، ضرورت دارد که این مهم در جای خودش دیده شود.

    معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره مشکلات زیرساختی طرح نهضت ملی مسکن استان می گوید اگر داخل محدوده شهرها یا روستاها زمین برای این طرح وجود داشته باشد مشکلات کمتر است اما عمده اراضی که باید تأمین شود از طریق الحاق اراضی به محدوده باید صورت گیرد و داخل محدوده، اراضی به اندازه متقاضیان طرح موجود نیست.

    سید مصطفی آیت اللهی موسوی با بیان اینکه اولویت تأمین زمین در اجرای طرح نهضت ملی مسکن از اراضی داخل محدوده شهری است ادامه داد: اگر راه و شهرسازی زمین در داخل محدوده شهری داشته باشد باید در اختیار این طرح قرار دهد یا اراضی دیگر دستگاه های اجرایی در طرح استفاده شود.

    وی تشریح کرد: براساس سرانه‌ای که برای استان کرمان در نظر گرفته شده است کمبود زمین در داخل محدوده وجود دارد و در نهایت الحاق به محدوده از اراضی اطراف مد نظر است که برای برخی از نقاط استان انجام شده است.

    آیت اللهی موسوی افزود: نهضت ملی مسکن، طرح دولت است و وزارت نیرو و نفت نیز زیرمجموعه دولت هستند که وظایفی از جمله تأمین آب، برق و گاز را در قانون اجرای طرح نهضت ملی مسکن بر عهده دارند.

    معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان با بیان اینکه خدمات زیربنایی در اراضی داخل محدوده شهری وجود دارد و تنها باید انشعابات آن خریداری شود اظهارداشت: اما خدمات زیربنایی اراضی جدیدی که وارد محدوده می‌شوند باید توسط وزات نیرو فراهم شود.

    محل تامین اعتبار زیرساخت

    وی با بیان اینکه محل تأمین اعتبار زیرساخت در استان مورد ایراد قرار گرفته است گفت: در قانون اجرای طرح نهضت ملی مسکن پیش بینی شده تا هزینه تأمین خدمات زیربنایی(آب، برق و گاز) از محل درآمدهای راه و شهرسازی که توسط صندوق ملی مسکن واریز می شود، تأمین شود.

    توپ ها در زمین وزارت نیرو

    آیت اللهی موسوی در ادامه با بیان اینکه براساس قانون تأمین آب و برق و گاز در طرح نهضت ملی مسکن به صورت ملی پیش بینی شده است تصریح کرد: همچنین در نشستی که در حوزه معاونت عمرانی استانداری برای هماهنگی بین دستگاه های اجرایی داشتیم مقرر شد تا اراضی که در خارج از محدوده برای این طرح استفاده می شوند برای تأمین آب، برق و گاز آنها به وزاتخانه های مرتبط طی نامه ای اعلام تا اعتبار آن نیز از طریق صندوق ملی مسکن تأمین شود.

    وی خاطرنشان کرد: همچنین در نشست شورای مسکن استان در 19 آذر ماه با حضور استاندار، وی تأکید کرد که به استناد قانون وظیفه وزارت نیرو است که زیرساخت‌های طرح را تأمین کند و شرکت های خدمتگزار وظیفه قانونی خودشان را انجام دهند.

    همه ظرفیت های محلی برای حل مشکلات

    مدیرعامل شرکت آبفا استان کرمان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های اصلی دولت است و با وجود همه بی‌آبی ها شرکت آب و فاضلاب استان کرمان نهایت همکاری را برای اجرای این طرح انجام می‌دهد.

    علیرضا عبدیان با اشاره به اینکه مشکلاتی در این طرح از جمله بحث اعتباری و کمبود آب وجود دارد گفت: در شهرهای کرمان، چترود، کاظم آباد ، مردهک عنبرآباد و رمشک قلعه گنج مشکل آب شرب داریم که اعتبار تأمین آب شرب این مناطق باید از طریق صندوق ملی مسکن فراهم شود.

    وی ادامه داد: همچنین طی چند روز گذشته در جلسه با معاونت فنی استانداری کرمان در رابطه با اجرای طرح نهضت ملی مسکن مقرر شد که برای ساخت و ساز واحدهای این طرح آبرسانی به صورت سیار با تانکر انجام شود و بعد از اتمام ساخت و سازها در این طرح و مشخص شدن معابر، شرکت آب و فاضلاب پروژه لوله گذاری برای تأمین آب شرب را اجرایی خواهد کرد.

    مدیرعامل شرکت آبفا استان کرمان با بیان اینکه در استان کرمان تنش آبی وجود دارد و از 84 شهر ، 19 شهر استان با تنش آبی روبرو است گفت: اگر طرح آب رسانی به بم و بروات و از خیلج فارس به کرمان انجام شود از این 19 شهر؛ مشکل 9 شهر حل خواهد شد.

    عبدیان با اشاره به اینکه تامین آب بر عهده شرکت آب منطقه‌ای و شرکت آبفا توزیع کننده و بهره بردار اما زیر مجموعه وزارت نیرو است تصریح کرد: برای 10 شهر دیگر استان که با مشکل کمبود آب روبرو هستند نیز با حفر چاه این مشکل حل خواهد شد.

    وی با بیان اینکه در قانون اجرای طرح نهضت ملی مسکن آمده است که شرکت‌های خدمت رسان کمبودها را تأمین کنند و متقاضی فقط حق انشعاب را خریداری کند تصریح کرد: برای اراضی که در محدوده شهری هستند هزینه ای برای تامین آب نیاز نیست و فقط هزینه خطوط انتقال آب برای اراضی که به محدوده شهری الحاق می‌شود باید از صندوق ملی مسکن کمک شود تا اجرایی شوند.

    مدیرعامل شرکت آبفا استان کرمان خاطرنشان کرد: خود را موظف به اجرای طرح نهضت ملی مسکن می دانیم و مشکلات این طرح را رفع می کنیم.

    به گزارش ایرنا باتوجه به اینکه مشکلات زیرساختی تامین مسکن در استان کرمان به چندسال قبل برمی گردد که به علت ناهماهنگی ها یا کم کاری ها حل نشده باقی مانده، ضرورت حل مشکل و تسریع در برداشتن موانع بیش از پیش نمایان است که جادارد هم مدیران استان و هم در وزارتخانه ها در این زمینه با فوریت بیشتری پای کار بیایند و دیار کریمان در فرآیند ساخت و تامین مسکن جا نماند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی