مدیران خودروعصر اعتبار

آپارتمان‌سازی به صرفه‌تر است یا ساخت خانه‌های ویلایی؟

عصر ساختمان- کارشناس مسکن گفت: در ساخت عمودی مسکن، هزینه ساخت زیاد و هزینه زیرساخت کم می‌شود و برعکس در ساخت خانه‌های افقی، هزینه ساخت کاهش و هزینه زیرساخت افزایش می‌یابد.

آپارتمان‌سازی به صرفه‌تر است یا ساخت خانه‌های ویلایی؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ در یک برنامه تلویزیونی موضوع ساخت خانه های ویلایی با حضور ایلاتی و جهانبخش دو کارشناس حوزه مسکن بحث و بررسی شد.

    ساخت خانه های ویلایی در طرح نهضت ملی مسکن در کجای راه قرار دارد؟

    ایلاتی: رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی بر تک طبقه سازی و ساخت خانه های ویلایی تاکید دارند. ما در کشور تجربه ساخت میلیونی مسکن مهر را داریم که در آن  آموختیم که اگر به جای آپارتمان سازی به سمت اجرای پروژه های ویلایی برویم به صرفه تر خواهد بود.

    الان در سیاست گذاری های کلان حرکت به سمت ساخت خانه های ویلایی انجام شده اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است و در توسعه افقی مسکن یک سری مخالفت هایی وجود دارد.

    هزینه ساخت در آپارتمان سازی بیشتر است یا ساخت مسکن ویلایی؟

    جهانبخش: وقتی مسکن عمودی ساخته شود، هزینه ساخت زیاد شده و هزینه زیرساخت کاهش می یابد و برعکس در ساخت خانه های افقی، هزینه ساخت کاهش و هزینه زیرساخت افزایش می یابد.

    طبق برآوردهایی که از مجموع این هزینه ها انجام شده در نهایت قیمت ساخت مسکن به صورت ویلایی دو سوم قیمت آپارتمان سازی تمام می شود بنابراین به لحاظ اقتصادی، ویلایی سازی به صرفه تر از آپارتمان سازی است.

    از نظر شما کدام روش ساخت مسکن به صرفه تر است؟

    ایلاتی: البته که ویلاسازی به صرفه تر خواهد بود. درست است که توسعه افقی مسکن، هزینه زیرساخت را افزایش می دهد اما ما می توانیم روش هایی را اجرایی کنیم که حتی هزینه زیرساخت هم در ویلاسازی کاهش یابد.

    می توان تامین زیرساخت را در قالب کانال تاسیسات انجام دهیم که با این روش علاوه بر کمتر شدن هزینه ساخت خانه ویلایی، حتی در هزینه تمام شده زیرساخت هم کاهش خواهیم داشت.

    یک نمونه از ویلاسازی در طرح نهضت ملی مسکن در استان قم مطرح شده است. استان قم باید الگوی ساخت مسکن به روش ایرانی-اسلامی باشد و شهرک های ویلایی  در آن ساخته شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار