مدیران خودروعصر اعتبار

تمدید اعتبار اوراق خرید مسکن جواب داد؟

سطح جدید قیمت اوراق مسکن

عصر ساختمان- یک هفته بعد از اقدام ضربتی بانک عامل بخش مسکن برای کنترل قیمت اوراق تسهیلات خرید آپارتمان، روز گذشته قیمت هر فقره اوراق به‌طور میانگین به ۹۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

سطح جدید قیمت اوراق مسکن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی که طی یک هفته گذشته قیمت هر فقره اوراق وام مسکن در برخی موارد از مرز 100 هزار تومان نیز عبور کرد و انتظار می‌رفت قیمت هر فقره اوراق طی هفته جاری تحت‌تاثیر کاهش منابع بانکی برای انتشار اوراق جدید بازهم فراتر برود، با تمدید سررسید اوراق چاپ 93 به مدت 6 ماه، نرخ رشد هیجانی قیمت اوراق تا حدی کنترل شد.

     

    هفته گذشته متوسط قیمت اوراق تسهیلات خرید مسکن به 95 هزار و 500 هزار تومان رسید و این در حالی است که قیمت برخی از این اوراق به مرز 105 هزار تومان نیز نزدیک شد.

    علت اصلی رشد شدید قیمت هر فقره اوراق 500 هزار تومانی وام خرید مسکن به کاهش منابع بانکی برای انتشار اوراق جدید تحت‌تاثیر کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی برمی‌گردد که طی هفته‌های اخیر خود را در شکل جهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن نشان داد. طی یک هفته اخیر بانک‌عامل بخش مسکن سررسید اوراق چاپ سال 93 را که مطابق با سررسید دو ساله اوراق تسهیلات خرید مسکن باید ابطال می‌شد، برای 6 ماه تمدید کرد تا حجم اوراق تسهیلات مسکن از سطح فعلی کمتر نشود.کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این اقدام ضربتی اثر کوتاه‌مدت خود را همراه با افزایش حجم انتشار اوراق جدید از 15 شهریور به واسطه اختصاص منابع جدید برای انتشار اوراق، به شکل توقف رشد قیمت اوراق در آخرین ماه تابستان و حتی روند رشد معکوس قیمت اوراق، نشان می‌دهد.

    به این ترتیب علاوه بر اقدام فوری بانک مسکن مبنی بر تمدید 6 ماهه اوراق در آستانه ابطال، حجم تازه‌ای از اوراق جدید ناشی از افزایش منابع حساب سپرده ممتاز بانک مسکن – حسابی که اوراق تسهیلات خرید مسکن به پشتوانه منابع آن منتشر می‌شود – از 15 شهریور به بازار رسمی مبادله اوراق وارد می‌شود.به گزارش «دنیای اقتصاد»، قیمت هر فقره اوراق تسهیلات خرید مسکن در سال 94 به‌طور متوسط 74 هزار تومان بود اما در بهار امسال به‌خاطر پایان رکود معاملات مسکن و شروع پیش‌رونق، تحت‌تاثیر افزایش نسبی تقاضا به 80 تا 84 هزار تومان رسید، ضمن آنکه افزایش سقف مبلغ وام از 70 به 110 میلیون، نیاز به خرید اوراق بیشتر را برای متقاضیان ایجاد کرد. هم اکنون برای دریافت وام 110 میلیونی در پایتخت از محل اوراق تسهیلات، بسته 220تایی اوراق لازم است.

    با این حال، عدم افزایش منابع حساب ممتاز، مانع از افزایش حجم انتشار اوراق ماهانه در ماه‌های اخیر شد. بانک عامل بخش مسکن برای رفع این مشکل، از یک هفته گذشته اعتبار دو ساله اوراق چاپ سال 93 را به مدت 6 ماه تمدید کرد تا از این طریق، حجم اوراق موجود در بازار، از سطح فعلی کاهش پیدا نکند. این در حالی است که حجم تازه‌ای از اوراق تسهیلات خرید مسکن از نیمه شهریور ماه منتشر و به بازار مبادله رسمی وارد می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو