مدیران خودروعصر اعتبار

عدالت‌محوری با اجرای طرح مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس

عصر ساختمان- دریافت مالیات از ارزش خانه‌ها و خودروهای لوکس نوعی مالیات بر ثروت است که با اجرای آن ضمن تحقق درآمدهای مالیاتی در اقتصاد کشور به کاهش فاصله طبقاتی و عدالت‌محوری در جامعه کمک می‌کند.

عدالت‌محوری با اجرای طرح مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش‌ پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایرنا، بر اساس مقررات بند (ش) تبصره (6)قانون بودجه سال 1400 و آیین‌نامه اجرایی آن، مالکان انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین که در ابتدای سال 1400 مالک خودروی مزبور بوده‌اند، مشمول مالیات می‌شوند ازاین‌رو اشخاص حقوقی غیردولتی به ازاء هر خودروی باارزش روز بالاتر از ده میلیارد ریال و اشخاص حقیقی، مجموع ارزش خودروهای خود و فرزندان کمتر از 18 سال تحت تکفل خود باارزش روز بالاتر از ده میلیارد ریال شامل پرداخت مالیات می‌شوند.

    محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور آیین‌نامه اجرایی قانون مالیات بر خودروهای گران‌قیمت را که در جلسه روز یکم تیر امسال و با استناد به بند «ف» تبصره 6 قانون بودجه امسال به تصویب هیئت وزیران رسیده بود را برای اجرا در 7 تیرماه سال جاری به وزارتخانه‌های کشور، تعاون و اقتصاد ابلاغ کرد.

    بر این اساس خودروهای یک و نیم تا 3 میلیارد تومانی نسبت به مازاد یک و نیم میلیارد تومان مشمول 2 درصد مالیات می‌شوند و به خودروهای گران قیمت سواری و وانت دو کابین از 3 تا 4.5 میلیارد تومانی هم 3 درصد مالیات نسبت به مازاد 3 میلیارد تومان تعلق می‌گیرند.

    خودروهای لوکس بالای 4.5 میلیارد تومان نسبت به مازاد این رقم مشمول 4 درصد مالیات می‌شوند.

    نهادهایی مانند فراجا، وزارت کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف به شناسایی مالکان خودروهای لوکس و افراد تحت تکفل آنها که خودروهای بالای یک میلیارد تومان هستند.

    این پایه مالیاتی به خودروهایی که از ابتدای امسال بالای یک میلیارد تومان باشند، تعلق می‌گیرد؛ اما محاسبه مالیات آنها بر اساس قیمت روز خواهد بود که سازمان امور مالیاتی متولی محاسبه قیمت روز این خودروها تعیین شده است. همچنین تغییر مالکیت این خودروها در دفاتر اسناد رسمی یا مراکز تعویض پلاک نیروی انتظامی بدون داشتن گواهی پرداخت مالیات متعلقه این خودروها از سامانه سازمان امور مالیاتی ممنوع است.

    مالکان خودرو برای اطلاع از شمول یا عدم شمول و میزان مالیات متعلق و پرداخت آن، نیاز است تا به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی ir.gov.tax.my مراجعه کرده و پس از انجام ثبت‌نام و ورود به درگاه مذکور، میزان مالیات مربوط را مشاهده کنند.

    چنانچه اشخاص مشمول، به دلیل حوادثی از قبیل سیل، زلزله، آتش‌سوزی و تصادف نسبت به ارزش خودرو و مالیات تعیین شده یا اقدامات اجرایی اعتراض داشته باشند، اعتراض آنها مطابق قانون، رسیدگی می‌شود.

    ثبت‌نام 68 هزار مالک خودرو لوکس در سامانه مالیاتی

    معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، از مراجعه و ثبت نام بیش از 68 هزار مالک خودرو لوکس در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان خبر داد و اعلام کرد: تاکنون بخشی از مودیان نسبت به پرداخت مبلغ حدود 1300 میلیارد ریال مالیات اقدام کرده‌اند.

    بافشین خدامرادی با اشاره به اینکه تاکنون برای 178 هزار مالک خودرو لوکس، مالیات تعیین شده است، گفت که پس از ارسال پیامک اطلاع‌رسانی برای این دسته از مودیان، تاکنون بیش از 68 هزار مالک خودرو لوکس جهت تعیین وضعیت مالیات متعلقه به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir مراجعه و ثبت‎ نام کرده‌اند.

    وی با بیان اینکه اخذ مالیات از خودروهای گران‌قیمت به استناد بند (ش) تبصره 6 قانون بودجه سال 1400 کل کشور در حال انجام است، گفته است که پس از تدوین آیین‌نامه مربوط به این ماده قانونی، اقدامات لازم جهت مطالبه و وصول مالیات از دارندگان خودروهای لوکس انجام‌ گرفت و برای 178 هزار مالک خودرو لوکس، در مجموع رقمی معادل 20 هزار و 300 میلیارد ریال مالیات تعیین شده است.

    معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص مودیانی که به مالیات تعیین شده اعتراض دارند و همچنین نحوه اعلام اعتراض نیز بیان کرده است که این دسته از مودیان، برای اعتراض به مالیات خودروهای خود، لازم است پس از ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی و ثبت‌نام در آن، نسبت به ثبت اعتراض که در گام چهارم مراحل پرداخت مالیات پیش‌بینی شده، اقدام نمایند.

    به گفته وی، از تعداد 178 هزار مالک خودرو لوکس که مالیات از آنها مطالبه شده، بیش از 68 هزار مالک به درگاه ملی مالیات مراجعه و ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد، حدود 18 هزار مودی، مالیات متعلقه را پرداخت کرده‌اند که مبلغی در حدود یک هزار و 300 میلیارد ریال بوده است. همچنین در این رابطه همچنین حدود 14 هزار و 800 مودی نسبت به مالیات تعیین شده اعتراض کرده‌اند که اعتراض آنها در دست پیگیری است.

    طبق گفته این مقام مسئول ممکن است که فردی 10 تا خودروی بالای یک میلیارد تومان داشته باشد، ارزش تمام این خودروها جمع می‌شود و به فرد مشمول مالیات اعلام خواهد شد.

    مالیات از خانه‌های لوکس با چه قیمتی دریافت می‌شود؟

    سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس اطلاعات در دسترس نسبت به محاسبه مالیات موضوع‌بند (خ) تبصره (6) قانون بودجه سال 1400 برای واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران‌قیمت اقدام کرده است.

    همچنین، طبق تصویب مجلس، خانه‌هایی که ارزش آنها با احتساب عرصه و اعیان (زمین و ساحتمان) بیش از 10 میلیارد تومان باشد، خانه لوکس محسوب شده و مالک آن باید در بهمن امسال این مالیات را پرداخت کند که خانه‌های در حال ساخت و در سال تملک از پرداخت این مالیات معاف هستند.

    نرخ مالیات سالانه خانه‌های لوکس نیز به شرح ذیل است:

    1- نسبت به مازاد 10 میلیارد تا 15 میلیارد تومان؛ یک در هزار

    2- نسبت به مازاد 15 میلیارد تا 25 میلیارد تومان؛ دو در هزار

    3- نسبت به مازاد 25 میلیارد تا 40 میلیارد تومان؛ سه در هزار

    4- نسبت به مازاد 40 میلیارد تا 60 میلیارد تومان؛ چهار در هزار

    5-نسبت به مازاد 60 میلیارد تومان به بالا پنج در هزار

    شناسایی بیش از 11 هزار واحد مسکونی و باغ ویلاهای گران‌قیمت مشمول مالیات

    مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در این باره گفته است که تاکنون بیش از 11هزار و 345 واحد مسکونی و باغ ویلاهای گران‌قیمت، مشمول مالیات شناسایی شده و به 12 هزار و 356 مودی شناسایی شده پیامک ارسال شده است.

    جهانگیر رحیمی اظهار داشت که در راستای اجرای قانون در خصوص واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران‌قیمت، سند تحلیل مشخصات کارکردی سامانه محاسبه مالیات واحدهای مسکونی و باغ‌ ویلاهای گران‌قیمت موضوع‌بند (خ) تبصره (6) ماده‌واحده قانون بودجه سال 1400 کل کشور در سازمان امور مالیاتی پیاده‌سازی و اجرا شده است.

    به گفته وی، مالیات محاسبه شده سه هزار و 986 میلیارد ریال برآورد شده است.

    وی با بیان اینکه گواهی‌های صادره ماده 187 قانون مالیات‏های مستقیم و اطلاعات مبایعه‌نامه‌های اخذ شده از اتاق اصناف ایران وفق صدر ماده 237 قانون مالیات‏های مستقیم از حیث روایی و قابلیت استناد جهت صدور برگ مطالبه مورد بهره‌برداری قرار گرفت، گفته است که تعداد 12 هزار و 98 مورد از واحدهای مسکونی مشمول مالیات شناسایی شده و به مودیان مشمول پیامک ارسال شده است.

    مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس تنها در ایران مطرح نشده است بلکه این طرح در کشورهای توسعه‌یافته وجود دارد که درآمد مالیاتی منجر به رونق اقتصاد و محرومیت‌زدایی در جامعه می‌شود و این امر عدالت اجتماعی را به همراه خواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار