مدیران خودروعصر اعتبار

پیگیری دستور رییس‌جمهور

زمین از دولت، ساخت خانه از مردم

عصر ساختمان- رییس‌جمهور طی روزهای اخیر در جلسه شورای عالی مسکن دستور صریحی به منظور تسریع در اجرای پروژه نهضت ملی مسکن صادر کرد که یکی از موارد مهم آن واگذاری زمین و تسهیلات به مردم و سازندگان برای ساخت خانه بود.

زمین از دولت، ساخت خانه از مردم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی طی روزهای اخیر در چهارمین جلسه شورای عالی مسکن دستورات پنج‌گانه‌ای در راستای تسریع اجرای طرح نهضت ملی مسکن صادر و تاکید کرد: پیش‌نیاز اجرای این طرح اختصاص زمین است که در این زمینه وزارت راه و شهرسازی مسئولیت مهمی به عهده دارد و باید با شناسایی زمین‌های مناسب و تشکیل بانک مسکن، زمینه جهش تولید مسکن در کشور را فراهم کند.

    مکلف کردن دستگاه‌های دولتی برای اختصاص اراضی خود به طرح نهضت ملی مسکن نیز از دیگر موارد بود. رییس‌جمهور اعلام کرد که اراضی تا پایان شهریورماه در اختیار وزارت راه و  شهرسازی قرار گیرد تا از طریق بانک زمین به متقاضیان واگذار شود. در غیر این صورت تمامی زمین‌ها به نام دولت جمهوری اسلامی ایران سند خواهد خورد.

    البته آن‌طور که رستم قاسمی - وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده تاکنون 7600 هکتار زمین‌های دولتی سایر دستگاه‌ها شناسایی شده و تا پایان شهریورماه اراضی سایر دستگاه‌ها برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تعیین تکلیف می‌شوند. او گفته که به طور هفتگی پیشرفت فیزیکی پروژه‌های نهضت ملی مسکن را رصد می‌کند.

    واگذاری زمین‌های دولتی به مردم در قالب طرح خودمالکی خواهد بود. طبق گزارشی که وزارت راه و شهرسازی در اختیار ایسنا قرار داده تاکنون به 218 هزار و 68 واحد تسهیلات خودمالکی پرداخت شده است. هم‌چنین 158 هزار و 30 واحد روستایی در حال نوسازی است. 578 هزار و 140 واحد شهری نیز توسط وزارت راه و شهرسازی پیش می‌رود. کل واحدهای تعریف شده در قالب نهضت ملی  مسکن یک میلیون و383 هزار و 513  واحد است.

    خبر خوب دیگر این‌که در روزهای اخیر تسهیلات ساخت مسکن روستایی از 100 به 200 میلیون تومان افزایش یافت و شکل اجرایی به خود گرفته است. متقاضیان از روز شنبه هفته جاری با معرفی‌نامه بنیاد مسکن به بانک برای دریافت وام 200 میلیون تومانی با نرخ سود 4 درصد معرفی می‌شوند. به طور کلی از یک میلیون واحد نهضت ملی مسکن ساخت سالیانه 400 هزار و احد به عهده بنیاد گذاشته شده که 200 هزار واحد روستایی و 200 هزار واحد شهری خواهد بود. بنیاد مسکن مسئولیت احداث یک میلیون و 600 هزار واحد ظرف چهار سال را بر عهده  دارد.

    سهمیه شرکت عمران شهرهای جدید نیز احداث 700 هزار واحد نهضت ملی مسکن است که تاکنون اراضی احداث 400 هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید تامین شده، 100 هزار واحد به مرحله‌ی اجرا رسیده و قرار است به زودی 100 هزار واحد دیگر آغاز شود. مابقی واحدهای نهضت ملی مسکن نیز توسط ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها ساخته می‌شود.

    درباره چگونگی ساخت مسکن از طریق طرح‌های خودمالکی، وزارت راه و شهرسازی در نقاطی که زمین در اختیار دارد شامل شهرهای جدید، محدوده تحت مسئولیت بنیاد مسکن، شهرهای زیر 500 هزار نفر جمعیت و به طور کلی زمین‌هایی که در بانک زمین به ثبت رسیده اراضی خود را به متقاضیان ساخت و سازندگان واگذار می‌کند. متقاضیان می‌توانند این زمین‌ها را با نرخ دولتی و در اقساط 10 ساله در اختیار بگیرند.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در تامین زمین اقدامات مقتضی را انجام می دهیم گفته است: در شهرهایی که زندگی مردم در واحدهای یک طبقه است زمین برای ساخت خانه‌های ویلایی واگذار می‌کنیم. به جز برخی مناطق از جمله شمال کشور، در دیگر نقاط مشکلی در تامین زمین وجود ندارد.

    هم‌چنین متقاضیانی که در تمامی مناطق کشور اعم از کلانشهرها و دیگر نقاط شهری دارای زمین هستند می‌توانند در صورت تمایل وارد فرآیند طرح نهضت ملی مسکن شوند و از تسهیلات این طرح استفاده کنند.

    در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir امکان نام‌نویسی برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن، ثبت نام نهضت ملی مسکن، تسهیلات ساخت بافت فرسوده و تسهیلات ساخت خارج از بافت فرسوده فراهم است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار