مدیران خودروعصر اعتبار

با وام ۷۰۰ میلیونی می‌توان در تهران خانه خرید؟

عصر ساختمان- وام ۷۰۰ میلیون تومانی که وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد آن را به شورای پول اعتبار داده، در صورت تصویب می‌تواند ۵۰ تا ۷۰ درصد قیمت مسکن در بعضی مناطق جنوبی تهران را پوشش دهد.

با وام ۷۰۰ میلیونی می‌توان در تهران خانه خرید؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، دولت برنامه‌هایی را به منظور ارتقای توان متقاضیان خرید و اجاره مسکن در دستور کار قرار داده است. برای سال جاری سقف وام اجاره در تهران به 100 میلیون تومان رسیده است. سال گذشته این مبلغ 70 میلیون تومان بود.

    درخصوص تسهیلات خرید مسکن نیز اواخر اردیبهشت ماه رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد پیشنهاد پرداخت وام 600 تا 700 میلیون تومانی خرید مسکن در شهر تهران را در سومین جلسه شورای عالی مسکن با حضور رییس جمهور مطرح خواهد کرد. فعلا جزئیاتی از موافقت یا عدم موافقت دولت و شورای پول و اعتبار با این پیشنهاد ارایه نشده است.

    اگرچه قیمت مسکن در شهر تهران طی چهار سال اخیر به شدت افزایش یافته اما در صورتی که شورای پول و اعتبار وام 700 میلیون تومانی خرید مسکن را به تصویب برساند، با این رقم می‌توان بخشی از هزینه‌های خرید خانه در جنوب تهران را پوشش داد. با توجه به بررسی‌های انجام شده از قیمت آپارتمان در مناطق جنوبی تهران، وام 700 میلیون تومانی می‌تواند بین 50 تا 70 درصد قیمت مسکن را در این مناطق پوشش دهد.

    اما مساله اصلی به اقساط بالای این وام پیشنهادی مربوط می‌شود. طبق محاسبات، اقساط تسهیلات 700 میلیون تومانی با نرخ سود 18 درصد و مدت بازپرداخت 12 ساله به حدود 11 میلیون و 600 هزار تومان می‌رسد که بسیاری از اقشار پایین توانایی پرداخت چنین مبالغی را ندارند. بر این اساس کارشناسان معتقدند این وام تاثیری در قدرت خرید متقاضیان واقعی خرید خانه ایجاد نمی‌کند و حتی می‌تواند به عنوان یک عامل روانی محرک، منجر به رشد نسبی قیمت‌ها شود.

    در حال حاضر سقف تسهیلات خرید مسکن از طریق خرید اوراق در شهر تهران 480 میلیون تومان است که به زوجین تعلق می‌گیرد. هریک از زوجین می‌توانند 200 میلیون تومان وام به اضافه 80 میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند. البته برای خرید این تسهیلات باید 960 فقره اوراق خریداری کرد که نرخ هر فقره از آن در حال حاضر حدود 130 هزار تومان است. بدین ترتیب خرید این تسهیلات بیش از 124 میلیون تومان هزینه در بر دارد.

    رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی برای افزایش وام خرید مسکن تا رقم 600 یا 700 میلیون تومان به ایسنا گفت: افزایش تسهیلات خوب است و می‌تواند مقداری به رشد توان خرید متقاضیان کمک کند؛ به شرط آنکه مدت بازپرداخت آن 20 سال یا بیشتر شود. در شرایط فعلی که به دلیل عملکرد نامناسب دولتهای پیشین، قیمت مسکن شش تا هفت برابر شده تسهیلات و بسته‌های تشویقی، کمک کننده خواهد بود.

    مصطفی‌قلی خسروی افزود: افزایش مبلغ وام مسکن در صورتی مفید است که به ابزار کاسبی بانکها تبدیل نشود. اگر بانکها بخواهند با سود 18 درصد بیش از 11 میلیون تومان قسط از مشتریان دریافت کنند کمتر کسی توانایی دریافت این وام را خواهد داشت. اگر قرار است بانکهای اسلامی داشته باشیم باید نرخ سود تسهیلات 700 میلیون تومانی حداکثر 4 درصد باشد. با سود 18 درصد فعلی مردم باید ظرف 12 سال بیش از یک میلیارد تومان سود بپردازند.

    رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه تسهیلات 700 میلیونی می‌تواند 60 تا 700 درصد قیمت مسکن در مناطق جنوبی تهران را پوشش دهد گفت: در حال حاضر کمترین متوسط قیمت مسکن به منطقه 18 تهران با میانگین 15.7 میلیون تومان تعلق دارد. بر این اساس وام مذکور می تواند بیش از 90 درصد قیمت مسکن در این منطقه را پوشش دهد. اما باید برای مناطق برخوردار کلانشهرها نیز فکر شود.

    خسروی با اشاره به تسهیلاتی که در کشورهای توسعه یافته برای خرید مسکن پرداخت می‌شود گفت: وام در اروپا و آمریکا بیش از 90 درصد قیمت مسکن را پوشش می‌دهد. معتقدم دولت نباید برای وام مسکن سقف قائل شود و به هر میزان که متقاضی توان پرداخت دارد، تسهیلات بپردازد. این اقدام جدا از آنکه می تواند در خانه دار شدن بسیاری از مردم کمک کننده باشد، صنعت ساختمان و بازار مسکن را به عنوان یک بخش پیشرو در اقتصاد کشور راه می‌اندازد و به رشد اشتغال می‌انجامد.

    وی در تشریح وضعیت اردیبهشت ماه بازار مسکن اظهار کرد: اوضاع بازار چندان مناسب نبود و رکود کماکان وجود دارد. علت اصلی هم به پایین بودن توان خرید متقاضیان مربوط است. برخی تحلیلها و مصاحبه‌های غیرکارشناسی توسط بعضی افراد هم که انتظارات تورمی را القا می‌کنند در تشدید رکود موثر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی