مدیران خودروعصر اعتبار

انبوه‌سازان:

اظهارات عضو شورای عالی مسکن منطقی نیست

عصر ساختمان- عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان "اظهارات عضو شورای عالی مسکن منطقی نیست"گفت:‌با توجه به تورم امسال، هزینه ساخت یک متر مسکن ۸ میلیون تومان است.

اظهارات عضو شورای عالی مسکن منطقی نیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، سیدمحمد مرتضوی در واکنش به اظهارات عضو شورای عالی مسکن در خصوص مذاکره با شرکت‌های چینی و ترکیه‌ای برای ساخت مسکن در نهضت ملی مسکن  با قیمت هر مترمربع 300 هزار تومان اظهار کرد: این کار با توجه به قیمت فولاد، سیمان و دستمزدهایی که پرداخت می‌شود،‌ امکان‌پذیر نیست. از سوی دیگر با مدنظر قراردادن ارزش نهاده‌های ساختمانی و تورم امسال به هیچ وجه نمی‌توانیم یک مترمربع مسکن را با قیمت اعلام شده از سوی عضو شورای عالی مسکن بسازیم.

    وی ادامه داد:  ضمن این‌که بعید می‌دانیم با توجه به تجربه‌ همکاری با شرکت‌های خارجی در ساخت و ساز مسکن بتوانیم پروژه‌های نهضت ملی مسکن را با این قیمت‌ها بسازیم.

    وی توضیح داد: با شرکت ترکیه‌ای کوزو در مسکن مهر تجربه همکاری ناموفقی داشته‌ایم و این شرکت هنوز نتوانسته بخشی از قراردادهای این طرح را به اتمام برساند.

    عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان افزود: بر اساس آمار اخیر وزارت راه و شهرسازی حدود 30 درصد از پروژه‌های مسکن مهر کوزو به پایان نرسیده،‌ اما در مقابل مبالغ خیلی بالایی به این شرکت پردخت شده است. قراردادهای این شرکت دلاری است و این اظهارنظر عضو شورای عالی مسکن به هیچ وجه منطقی نیست.

    مرتضوی با یادآوری این‌که با قیمت ساخت 3 میلیون تومان خیلی فاصله داریم، اضافه کرد: بر اساس اعلام سازمان نظام مهندسی ساختمان قیمت تمام شده  هرمتربع مسکن با احتساب تمام هزینه‌های آن در سال 1400 بالغ بر 8 میلیون تومان است که 5 میلیون تومان با رقم اعلام شده عضو شورای عالی مسکن فاصله دارد.

    وی با تاکید بر این‌که قطعا شرکت‌های خارجی با رویکرد  استفاده از خدمات شرکت‌های ایرانی با تورم خدمات روبرو خواهند بود، گفت: باید به این نکته توجه شود که مصالح ساختمانی در داخل تولید می‌شود و امکان واردات آنها وجود ندارد. با توجه به قیمت نهاده‌های ساختمانی، ادعای ساخت مسکن نهضت ملی مسکن با قیمت 3 میلیون تومان را رد می‌کنم.

    وی بیان کرد: اگر با قیمت مساوی و با شرایط برابر به شرکت‌های ایرانی و خارجی نگاه کنیم،  ایرانی‌ها اولویت دارند چون در ایجاد اشتغال در اثرگذار هستند.

    عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان اظهار کرد: ورود شرکت‌های خارجی به بخش صنعت ساختمان باعث می شود تولید داخل معطل بماند و این احتمال وجود دارد که در فرآیند استفاده از مصالح ساختمانی اقبالی برای تولیدات ایرانی نباشد.

    وی تاکید کرد: همین مسئله این هشدار می‌دهد که به هیچ وجه نباید با شرکت‌های خارجی وارد معامله شویم، در واقع این اظهارات با این نیت پذیرفتنی نیست.

    در حالی یکی از اعضا شورای عالی مسکن از مذاکره با شرکت‌های خارجی برای ساخت و ساز در نهضت ملی مسکن خبر داده که رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده قرار نیست خارجی‌ها در ایران مسکن بسازند و مذاکره با آنها فقط برای ورود فناوری‌های نوین ساخت است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار