مدیران خودروعصر اعتبار

تاثیر رکود مسکن بر کارخانجات مصالح ساختمانی

۶۰ درصد ظرفیت تولید صنایع گچ، سیمان و سنگ تعطیل است

عصر ساختمان- عضو هیات مدیره انجمن صنایع و معادن گچ ایران با بیان این که صنایع گچ با ۴۰ درصد ظرفیتشان کار می کنند گفت: با توجه به بحث رکود مسکن در صنایع وابسته، صنایع گچ، سیمان و سنگ با حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد ظرفیت فعالیت می کنند.

تاثیر رکود مسکن بر کارخانجات مصالح ساختمانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از تسنیم، عضو هیات مدیره انجمن صنایع و معادن گچ ایران گفت: در دو سال گذشته، صنایع گچ هر سال با 10 تا 15 درصد کاهش قیمت محصولاتشان مواجه شدند. این در حالی است که هرسال هم با 15 تا 17 درصد افزایش هزینه رو به رو هستند. به این ترتیب، در طی دوسال گذشته، 60 درصد هزینه به این صنعت تحمیل شده است.

    ابوالفضل اقبالیون درباره مشکلات این صنعت اعلام کرد: در مشکلات صنعت گچ، دو بحث وجود دارد. یکی به قبل از زمان رکود و دیگری به بعد از زمان رکورد رخ داده است. با توجه به بحث رکود مسکن در صنایع وابسته، صنایع گچ، سیمان و سنگ با حدود 35 تا 40 درصد ظرفیت فعالیت می کنند.

    به گفته اقبالیون، به طور مثال، در منطقه ای که 10 کارخانه گچ وجود دارد، 7 کارخانه کار نمی کنند، در بین آن تعدادی هم که کار می کنند،  40 درصد ظرفیتشان فعال است.

    او ادامه داد: در دو سال گذشته، صنایع گچ هر سال با 10 تا 15 درصد کاهش قیمت محصولاتشان مواجه شدند. این در حالی است که هرسال هم با 15 تا 17 درصد افزایش هزینه رو به رو هستند. به این ترتیب، در طی دوسال گذشته، 60 درصد هزینه به این صنعت تحمیل شده است.

    اقبالیون درباره دیگر مشکلات صنعت گچ گفت: صنعت گچ دچار درگیری با اداره دارایی است. در این صنعت از هیچ مشتری ارزش افزوده اخذ نمی شود. اما اداره دارایی از تولیدکننده ها آن را می گیرد. از طرفی جنسی که این تولیدکننده می فروشد، حداقل 10 ماه طول می کشد تا تبدیل به نقدینگی شود. چرا که خریداران همیشه چک های 8 ماه آینده را می دهند که اصولا هم همان زمان وصول نمی شود. این در حالی است که ما هرماه، باید هزینه برق، گاز و حقوق کارگر را پرداخت کنیم. به این ترتیب، زمانی که جنسی می فروشیم، حداقل 5 بار هزینه پرداخت می کنیم تا پول اصلی محصول فروخته شده به دستمان برسد.

    براساس صحبت های این عضو هیات مدیره انجمن صنایع و معادن گچ ایران، در حقیقت چند معضل با هم وجود دارد و صنعت گچ را فلج کرده است. علاوه بر کاهش ارزش و مقدار فروش و افزایش هزینه و ارزش افزوده و دارایی، اگر پول تامین اجتماعی هم پرداخت نکنیم، جریمه می شویم.

    او همچنین تاکید کرد: با این قاضایا نمی توان کاری از پیش برد. قبلا زمانی که بحرانی پیش می آمد، تولیدکننده ها از بانک ها اعتبار می گرفتند و به این ترتیب، چرخ کارخانه هایشان را می چرخاندند. اما الان بانک ها فقط حرف می زنند و پول نمی دهند. الان اوضاع به گونه ای است که آن  16 هزار میلیاردی که دولت برای کمک به فعال‌سازی واحدهای تولیدی راکد عنوان کرده بود، هنوز یک ریالش هم به دست تولیدکننده نرسیده است.

    اقبالیون عنوان کرد: البته دولت و نهادهای دولتی دنبال حل قضیه هستند. جلسه تشکیل می دهند، پرس و جو می کنند، اما هنوز پولی پرداخت نشده است. حتی اوضاع به گونه ای است که دولت یارانه سوخت را نداده است. تورم و فشار دارایی همچنان روی تولیدکننده ها وجود دارد. از همه بدتر هم که صنعت ساخت و ساز دچار رکود سه چهارساله است و همه این موارد دست به دست هم داده اند تا صنعت گچ با مشکلات خود دست و پنجه نرم کند.

    به گفته این فعال حوزه صنعت گچ، عموم کارخانجات، حقوق عقب افتاده دارند و نتوانسته دستمزد کارگرانشان را پرداخت کنند. حال صنعت گچ، اصلا ایده آل نیست. از طرفی هم گروهی در این صنعت با هم رقابت می کنند تا بتواند کارخانه خود را بگرداند. این رقابت هم بر دیگر مشکلات اضافه شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی