رئیس ­­شورای عالی جنگل‌:

سطح جنگل‌های شمال، دو میلیون هکتار است

عصر ساختمان- رئیس ­­شورای عالی جنگل، ­ ادعای مطرح شده در برخی رسانه‌ها را مبنی بر نابودی جنگل‌های شمال کشور تا سی سال آینده رد کرد

يکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱:۰۰

سطح جنگل‌های شمال، دو میلیون هکتار است

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خبرگزاری صداوسیما از­ روابط عمومی سازمان جنگل ها، کامران پورمقدم گفت: این گونه اظهار نظرها مستند و مبتنی بر مطالعه یا تحقیقات مشخص نیست؛ بخشی در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری وجود دارد که به‌صورت سالانه وضعیت جنگل‌ها را رصد و پایش می‌کند بنابراین تهدیدات انسانی و طبیعی که جنگل‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند سالانه شناخته و بر اساس آن‌ها برنامه‌های حفظ و احیای اکوسیستم در نظر گرفته و اجرا می‌شود.

­

وی افزود: گاهی در رسانه‌ها گفته می‌شود که به دلیل آفات و امراض درختان جنگلی و تخریب‌هایی که اتفاق می‌افتد سطح جنگل‌ها کاهش پیدا کرده است و یا طی چند سال آینده از بین می‌رود. همه این صحبت‌ها اظهار نظرهای عمومی است و نمی‌توان به آن‌ها استناد کرد.

جنگل‌های شمال از سال 1338 به‌صورت علمی پایش و در قالب طرح‌های مختلف جنگل مدیریت می‌شوند

رئیس­ شورای عالی جنگل با بیان اینکه جنگل‌های شمال کشور از سال 1338 به‌صورت علمی رصد و پایش و در قالب طرح‌های مختلف مدیریت جنگل مدیریت می‌شوند، تصریح کرد: بر اساس همین پایش‌ها بود که سازمان جنگل‌ها تصمیم گرفت بهره‌برداری چوبی از جنگل‌های شمال را ممنوع کند و آن را در شرایط استراحت قرار دهد.

پورمقدم با بیان اینکه در بدنه دولت نیز به این نتیجه رسیده‌اند که باید از جنگل‌های کشور به‌صورت ویژه حفاظت شود، گفت: تهدیدهای مختلفی علیه جنگل‌های شمال کشور وجود دارد که از جمله آن می‌توان به گسترش آفات و امراض اشاره کرد. این آفات سبب خشکیدگی گونه‌ای مانند شمشاد در پوشش‌های جنگلی شمال شده است. در حال حاضر طرح‌های کنترلی آفات و امراض در حال اجرا هستند تا پس از کنترل آن‌ها بتوانیم وارد فاز احیا شویم.

در حال حاضر حدود 2 میلیون هکتار جنگل در شمال کشور وجود دارد

وی با اشاره به اینکه در یک بازه زمانی بین دهه‌ 40 تا 50 شیوه برداشت از جنگل به صورت قطع یکسره و این موضوع سبب شده بود که سطوح جنگلی کاهش پیدا کند، اظهار داشت: پس از انقلاب با تغییر شیوه‌های مدیریت جنگلداری و قطع بهره‌برداری از جنگل - به‌ویژه در 15 سال اخیر- مناطق جنگلی که دچار تخریب شده بودند، بازسازی و این عرصه‌ها مجددا به عنوان پوشش جنگلی شناسایی شدند.

رئیس­ شورای عالی جنگل گفت: بر اساس آخرین آمار دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها که مرجع اصلی ارائه آمار منابع طبیعی کشور است، سطح جنگل‌های شمال کشور حدود دو میلیون هکتار است و بر اساس همین آمار سطح این جنگل‌ها حداقل در بعد کمی آن حفظ شده است.

برچسب ها

تخریب جنگل هااراضی جنگلیحفظ محیط زیست
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا