آغاز تهیه نقشه یکپارچه زمین‌شناسی یک‌ پنجاه‌هزارم شهر تهران

عصر ساختمان- معاون مدیرکل دفتر زمین‌شناسی منطقه‌ای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از تهیه نقشه یکپارچه زمین‌شناسی یک پنجاه هزارم شهر تهران و مدل‌سازی سه‌بعدی خبر داد.

دوشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲:۰۰

آغاز تهیه نقشه یکپارچه زمین‌شناسی یک‌ پنجاه‌هزارم شهر تهران

به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، دکتر مسعود زمانی‌پدرام سازمان زمین‌شناسی را مرجع تخصصی مطالعات مربوط به زمین‏‌شناسی دانست و گفت: بر این اساس این سازمان سال‏‌ها است که اقدام به تهیه نقشه‏‌های پایه زمین‏‌شناسی کرده و این نقشه‏‌ها را به عنوان اطلاعات پایه علوم زمین در اختیار پژوهشگران قرار داده است.

وی با بیان اینکه این اطلاعات در تمامی طرح‏‌های مکان‏‌یابی شهری و صنعتی شامل انتخاب محل شهرها، روستاها و شهرک‏‌های جدید، انتخاب محل سازه‏‌های بزرگ مانند سدها یا نیروگاه‏‌ها و طرح‏‌های مسیریابی مانند انتخاب مسیر جاده‏‌ها، مسیر خطوط انتقال نیرو، مسیر لوله‏‌های گاز، آب، نفت، مخاطرات زمین‌شناسی و اکتشافات مواد معدنی نقش اساسی دارند، خاطر نشان کرد: شهر تهران یکی از بزرگترین و پرجمعیت‌ترین پایتخت‌های مهم جهان بوده که اهمیت آن از دیدگاه‌های مختلف از جمله بررسی شرایط زیرسطحی در جهت توسعه پایدار شهری و دستیابی به شهر ایمن قابل بررسی است.

زمانی اضافه کرد: موقعیت فعلی شهر تهران به خاطر قرارگیری بر روی دامنه جنوبی رشته کوه‌های البرز مرکزی، تپه‌های کم ارتفاع و نیز رسوبات کواترنری، بسیار متأثر از وضعیت چیدمان و ساختاری (چین‌ها و گسل‌ها) لایه‌های سنگی سخت زیرین، رسوبات کمتر سخت شده شیب‌دار و نیز نهشته‌های مسطح زیرسطحی و سطحی است.

معاون مدیرکل دفتر زمین‌شناسی منطقه‌ای سازمان زمین‌شناسی با بیان اینکه مطالعات زمین‏‌شناختی در محیط‏‌های شهری به‏ دلیل دستکاری توسط انسان و همچنین نبود رخنمون‏‌های مناسب، در نوع خود دارای چالش‌ها و دشواری‏‌های خاصی است، خاطرنشان کرد: تأکید سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بر تهیه نقشه زمین‌شناسی شهر تهران در مقیاس یک‌پنجاه هزارم است. تهیه این نقشه فرصتی را فراهم می‏‌آورد تا طیف وسیعی از اطلاعات زمین‏‌شناختی که در گستره این شهر بزرگ کاربرد روزافزون داشته و دارد، به‏ شکل یکپارچه و منسجم در قالبی استاندارد در خدمت مدیریت شهری قرار گیرد.

زمانی از تهیه نقشه یکپارچه زمین‌شناسی یک‌پنجاه‌هزارم شهر تهران خبر داد و یادآور شد: هدف از تهیه نقشه یکپارچه زمین‌شناسی یک‌پنجاه هزارم و مدل سه‌بُعدی شهر تهران ایجاد بستری برای فراهم شدن وسعت دید بیشتر برای مدیران و برنامه‌ریزان جهت تصمیم گیری‌های کلان مدیریتی است.

بر اساس اعلام سازمان زمین‌شناسی، به گفته وی استفاده از آن در کنار سایر نقشه‌ها نظیر زمین‏‌آب‏‌شناسی، ژئوشیمی، مخاطرات‏ طبیعی، آلاینده‏‌های زیست‏‏ محیطی و همچنین، نقشه بافت فرسوده، تراکم جمعیت، کاربری اراضی منجر به اخذ تصمیم مناسب‏‌تر برای توسعه پایدار شهری خواهد شد.

برچسب ها

تهرانزمین شناسینقشه شهر تهران
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا