مدیران خودروعصر اعتبار

معاون اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی:

خانه باغ امیر ارشد ورزقان به سرمایه گذار واگذاری می شود

عصر ساختمان- معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از آماده بودن خانه باغ امیر ارشد اوخارا ورزقان برای واگذاری حق بهره برداری به سرمایه گذار خبر داد.

خانه باغ امیر ارشد ورزقان به سرمایه گذار واگذاری می شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از مهر، حسن قریشی ژیش از ظهر پنحشنبه با اعلام این خبر به خبرنگاران گفت: خانه باغ امیر ارشد در روستای اوخارا شهرستان ورزقان که با طرح اقامتی و پذیرایی مرمت شده است، در زلزله اهر و ورزقان سال ٩١ از لحاظ سازه ای دچار آسیب شد که مرمت های استحکامی و حفاظتی پس از زلزله توسط اداره کل میراث فرهنگی انجام گرفت.

    وی با اشاره به آسیب 40 درصدی خانه امیر ارشد از زلزله سال 91 ارسباران یادآور شد: در سال 92 مرمت نمای بیرونی ساختمان انجام گرفته بود و در سال ٩٣ مرمت گچ‌کاری بخش داخلی، دیوارهای داخلی، کف‌سازی، مرمت شیروانی و نیز پنجره‌ها صورت پذیرفت.

    معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی تصریح کرد: با توجه به در خواست های متعدد به منظور سرمایه گذاری و واگذاری حق بهره‌برداری، این مجموعه در لیست اصلی پیشنهادی اداره کل به همراه مستندات لازم به صندوق احیا جهت واگذاری حق بهره برداری از بناهای فرهنگی-تاریخی کشور ارسال شده‌ است.

    وی ادامه داد: بازدید میدانی و مطالعات مشترک توسط کارشناسان این اداره کل و معاونت فنی صندوق احیا صورت گرفته است  و این بنا اکنون جزء بناهای در حال آماده سازی به منظور سرمایه گذاری می باشد. مبنای واگذاری از طریق مزایده توسط صندوق احیا تعیین میشود و نگهداری این‌ مجموعه زیرنظر میراث فرهنگی با هزینه سرمایه گذار صورت خواهد گرفت.

    قریشی وسعت این خانه را یکهزار و 100 متر مربع اعلام کرد و گفت: بنای این ساختمان سنگی یا همان «داش عمارت» مشهور به کاخ امیر ارشد قراجه داغی از بناهای زیبا و منحصر به فرد شهرستان ورزقان است که در روستای آبخواره به فاصله 12 کیلومتری غرب ورزقان قرار داشته و با بهره‌گیری از شیوه معماری تاریخی منطقه و سبک ویژه ابنیه قاجاری طراحی و ساخته شده است.

    گفتنی است خانه امیر ارشد ورزقان، در آذر سال 1378 با شماره 2522 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو