مدیران خودروعصر اعتبار

تعیین ارثیه دولت دوازدهم از «مسکن مهر»

عصر ساختمان- تازه‌ترین آمار ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی درباره میزان پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مسکن مهر نشان می‌دهد با گذشت ۱۰ سال از شروع این طرح، ۲۲ درصد این واحدها هنوز به متقاضیان تحویل نشده است.

تعیین ارثیه دولت دوازدهم از «مسکن مهر»
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از اقتصاد آنلاین، بر مبنای آنچه روز گذشته از سوی قائم مقام وزیر راه وشهرسازی و مجری ویژه مسکن مهر اعلام شد، از مجموع حدود 2 میلیون و200 هزار واحد مسکونی مهر، تاکنون یک میلیون و710 هزار واحد تحویل متقاضیان شده است که از این تعداد حدود یک میلیون واحد در دو دولت قبل و700 هزار واحد طی سه سال اخیر – دولت یازدهم – واگذار شده است. این در حالی است که از نیم میلیون واحد باقی مانده مسکن مهر مراحل ساخت 300 هزار واحد به انتها رسید، اما فاقد خدمات زیربنایی همچون انشعابات آب و برق هستند که مانع از تحویل به موقع آنها به متقاضیان شده است.

    با این وجود هیات دولت اخیرا در مصوبه‌ای برای حل مشکلات مربوط به تامین خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر مصوبه‌ای را به تصویب رسانده که براساس آن قرار است هزار میلیارد تومان از منابع اسناد خزانه برای تامین منابع مالی مورد نیاز به منظور تامین خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر اختصاص یابد. به گزارش دنیای اقتصاد ، از مجموع نیم میلیون واحد باقی مانده مسکن مهر که هنوز تحویل متقاضیان نشده است، تا پایان دولت یازدهم فقط بخش «سالم» پروژه‌های مسکن مهر افتتاح و تحویل متقاضیان می‌شود. بخش «ناسالم» مسکن مهر که بنا بر وجود یک یا تمام مشکلات قدیمی این پروژه، فرآیند ساخت، تکمیل و واگذاری آنها به متقاضیان با مانع مواجه شده است، به‌عنوان ارثیه دولت دوازدهم از مسکن مهر خواهد بود.

    بخش «ناسالم» مسکن مهر که هم اکنون حداقل 100 هزار واحد را شامل می‌شود آن دسته از واحدهایی است که به دلیل داشتن تمام یا یکی از مشکلات خدماتی، مالی، حقوقی و قضایی تا زمان تعیین تکلیف کامل قابل بهره برداری نیستند. به این ترتیب به نظر می‌رسد تعیین تکلیف برخی از این پروژه‌ها که با مشکلات قضایی و حقوقی سنگین میان تعاونی‌ها و اعضا، مجموعه تعاونی‌ها با دستگاه‌های دولتی، قرار گرفتن پروژه در زمین‌های معارض و همچنین وجود برخی موانع در سایر پروژه‌های غیر تعاونی دست به گریبان هستند، عملا به دولت دوازدهم موکول شود. بخش دیگری از پروژه‌های مشکل دار این طرح واحدهایی هستند که هنوز تسهیلات کافی برای ادامه عملیات ساخت دریافت نکرده‌اند و مشکل برخی دیگر از واحدهای ناسالم به معطلی بخش قابل توجهی از واحدهای باقی مانده برای تامین خدمات زیربنایی همچون آب، برق، گاز و... مربوط می‌شود.

    نرخ پیشرفت فیزیکی مسکن مهر

    احمد اصغری مهرآبادی در نشست دیروز خود با خبرنگاران با اعلام اینکه میانگین پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکن مهر هم‌اکنون به 93 درصد رسیده است، گفت: تمام واحدهای سالم و بدون مشکل مسکن مهر معادل 300 هزار واحد از مجموع نیم میلیون واحد باقی مانده به‌طور قطع تا پایان سال 95 افتتاح خواهد شد.

    براساس اعلام وی آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی این پروژه حاکی است: هم اکنون از مجموع 2 میلیون و 215 هزار مسکن مهر 2 میلیون و150 هزار واحد (معادل 97 درصد) در مرحله اتمام سقف و اسکلت قرار دارد. همچنین از این تعداد، عملیات سفت کاری 2 میلیون و 76 هزار واحد (معادل 7/ 93 درصد) به اتمام رسیده و عملیات نازک کاری یک میلیون و 908 هزار واحد هم تمام شده که معادل 1/ 86 درصد پیشرفت فیزیکی را شامل می‌شود. به این ترتیب متوسط پیشرفت فیزیکی طرح مسکن مهر که از میانگین سه مرحله مختلف ساخت این واحدها اعم از اتمام سقف و اسکلت به میزان 97 درصد، اتمام عملیات نازک‌کاری به میزان 7/ 93 درصد و پایان عملیات نازک‌کاری به میزان 1/ 86 درصد محاسبه شده است، هم اکنون 93 درصد برآورد می‌شود.

    قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر گفت: البته این واگذاری‌ها منوط به تامین خدمات زیربنایی است؛ دولت حدود یک ماه قبل مصوبه‌ای جهت تسریع افتتاح‌ واحدهای مسکونی ابلاغ کرد. به گفته وی، در یک بند از این مصوبه مقرر شده از اسناد خزانه هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت نیرو قرار گیرد. همچنین به موجب بند دیگری از این مصوبه 400 میلیارد تومان نیز برای تامین زیرساخت‌های خدماتی مسکن مهر در اختیار وزارت نیرو قرار می‌گیرد و در یک بند دیگر 250 میلیارد تومان برای تأمین خدمات زیربنایی در اختیار این وزارتخانه قرار خواهد گرفت. وی خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی نیز بر اساس این مصوبه مکلف است از طریق فروش یا تهاتر اراضی به وزارت نیرو کمک کند. به گفته وی هم اکنون 230 هزار واحد مسکن مهر آماده افتتاح است که به محض تامین خدمات زیربنایی مانند آب، برق، گاز و... به متقاضیان واگذار می‌شود.

    وی با بیان اینکه هم اکنون پرونده حدود 50 هزار واحد مسکن مهر مشکل دار به مراجع قضایی ارسال شده است از دستور مقامات عالی قضایی کشور برای رسیدگی هر چه سریع‌تر به این پرونده‌ها و تعیین تکلیف آنها خبر داد. وی گفت: مجموع آورده مردم به طرح مسکن مهر اگر به‌طور میانگین برای هر واحد 20 میلیون تومان محاسبه شود، به حدود 40 هزار میلیارد تومان می‌رسد. مهرآبادی افزود: تاکنون 55 هزار و 500 میلیارد تومان هم از محل خط اعتباری مسکن مهر برای این طرح تسهیلات بانکی مصوب شده است که تا امروز 46 هزار و 700 میلیارد تومان آن در قالب وام پرداخت شده است. مجری ویژه وزیر راه وشهرسازی در طرح مسکن مهر بزرگ‌ترین ایراد این طرح را گستردگی و بزرگ بودن حجم این طرح عنوان کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو