مدیران خودروعصر اعتبار

عملیات بهسازی مسجد تاریخی طاق میاندوآب آغاز شد

عصر ساختمان- رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان میاندوآب از آغاز عمیات بهسازی محوطه بیرونی مسجد تاریخی طاق این شهرستان خبر داد.

عملیات بهسازی مسجد تاریخی طاق میاندوآب آغاز شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا، فاطمه علیزاده ، اظهار کرد: در عملیات بهسازی محوطه بیرونی این مسجد به منظور رسیدن به کف اصلی حیاط مسجد و هم تراز کردن آن با کف، عملیات بهسازی محوطه شامل خاکبرداری و کف سازی انجام می شود.
    وی اظهار کرد: با توجه به این که به مرور زمان اطراف بنا و سطح حیاط با خاک های دستی پر شده است، این امر باعث بالا آمدن سطح محوطه مسجد و کوچه نسبت به سطح داخلی آن شده بود.
    علیزاده ادامه داد: این عامل موجب شده که قسمت زیرین دیواره مشرف به حیاط به علت عدم دسترسی با هوای آزاد رطوبی شده و در معرض تخریب قرار گیرد.
    وی بیان کرد: به همین منظور برای ایجاد کانال رفع رطوبت، عملیات بهسازی آغاز شده تا به این شکل بخشی از نمای مدفون، آزادسازی شود.
    رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی میاندوآب اضافه کرد: پس از اتمام عملیات خاکبرداری، کف سازی محوطه مسجد و ساماندهی سرویس های بهداشتی آن آغاز خواهد شد.
    وی افزود: اجرای این عملیات تحت نظارت معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی و از محل درآمدهای مردمی و مساعدت هیات امنای مسجد و با همکاری شهرداری میاندوآب با تامین بتن پلاک محوطه آن در حال انجام است.
    مسجد طاق شهرستان میاندوآب در سال 1376 به شماره 1949 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
    این مسجد در سال 1202 هجری قمری در دوره قاجاریه به دستور احمد خان بیگلر بیگی، داماد فتحعلی شاه احداث شده است.
    بنای مسجد به صورت شبستانی ستون دار با پوشش طاق و گنبد است و پوشش آن متشکل از 9 گنبد کوچک می باشد که بر روی طاق ها و چهار ستون میانی قرار گرفته است.
    طاق های مسجد از آجر با ملات گچ و شالوده آن از سنگ و دیوارها از خشت ساخته شده است.
    این مسجد جزو مساجد شبستانی بوده و فاقد مناره و ایوان رفیع است که احداث ساختمان های مرتفع در اطراف آن و پایین مسجد از سطح کوچه به علت استفاده از قوس ها و گنبدها با خیز کم و استفاده از ستون های قطور، بنای آن را به کلی از دیدها پنهان کرده به طوری که هر بیننده ای فقط تا چند قدمی آن متوجه بنای مسجد می شود.
    مسجد طاق در کوچه شهید عبدالله برجاسبی منشعب از خیابان 17 شهریور شهر میاندوآب قرار گرفته و در طول سال و در مناسبت های مختلف گردشگران زیادی از شهرهای مختلف کشور از آن بازدید می کنند.
    شهرستان میاندوآب با بیش از 260 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی