مدیران خودروعصر اعتبار

نخستین اجلاس جهانی شورا ها و شهرداران ۲۰۱۶ (۸)

نظارت بر ساخت و ساز ها ضعیف است

حادثه شهران می توانست جان ۱۰۰نفر را بگیرد

عصر ساختمان- رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: اگر حادثه شهران در زمان رفت و آمد مردم رخ می داد اگر نگویم ۱۰۰۰نفر حتما جان ۱۰۰نفر را می گرفت.

نظارت بر ساخت و ساز ها ضعیف است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»به نقل از خبرنگاران جوان، اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در نخستین اجلاس جهانی شورا ها و شهرداران 2016 که امروز(چهارشنبه) در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد، اظهار داشت: شهر بم در سحر گاهی  12 ثانیه لرزید و 34هزار نفر جان خود را از دست دادند، اگر چه شهر بم زیبا تر از گذشته ساخته شد، اما دیگر آوای بسطامی شنیده نشد.

    وی افزود: زلزله 12ثانیه ای بم 2هزار و 100میلیارد هزینه آشکار برای کشور داشت و این در شرایطی است که بم حتی به اندازه یک محله شهر تهران هم نیست.

    رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان داشت : 28خرداد حادثه کوچکی در شهران رخ داد که  خدا رحم کرد و این حادثه در زمانی اتفاق افتاد که رفت و آمدی وجود نداشت، در غیر این صورت اگر نگویم هزار نفر حتما جان 100نفر در این حادثه به خطر می افتاد.

    نجار گفت: تمام حرف های من این است که ما می توانیم خودمان را در مقابله با حوادث بیمه کنیم و دانش، خرد،اراده و علم آن را در اختیار داریم،پس چرا نباید خودمان را ایمن کنیم؟

    وی تاکید کرد: هر زمان که می خواهیم ایمنی در برابر زلزله کشوری را مثال بزنیم از ژاپن نام می بریم، کشوری که در گذشته با لرزه ای جان هزاران نفر گرفته می شد، اما در حال حاضر در برابر زلزله های 7 ریشتری مقاوم است.

    رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: آیا ما برای ساخت و ساز و توسعه، مکان یابی درستی داریم؟ گفته می شود که مقاومت پل هایی که می سازیم براساس بودجه جیبمان است.

    نجار افزود: ساختمان ها را بر روی پل ها می سازیم و بعد انتظار داریم با ایجاد سیل حادثه ای رخ ندهد.

    وی با اشاره به اینکه آیا آزمایش خاک قبل از احداث ساختمان ها انجام می شود؟، گفت: اگر خانه یک ژاپنی ایمن است به این دلیل است که آزمایش  خاک را انجام می دهد.

    رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: مصالح استاندارد در اختیار داریم و خودمان آنها را غیر استاندارد می‌کنیم برای احداث ساختمان‌ها کارگر ساده از مرزهای شرقی کشور وارد می‌کنیم و ساختمان‌های بلندی می‌سازیم که بعد از رخ دادن حادثه‌ای همانند موم به زمین می‌ریزد.

    نجار بیان داشت: در این خصوص به نظارت دقیق شوراها و شهرداری‌ها نیازمند هستیم، اما در حال حاضر نظارت در ضعیف است و می‌توانیم بهتر از این عمل کنیم اگر اراده داشته باشیم.

    وی با اشاره به اینکه باید مساله حادثه را باور کنیم، خاطر نشان کرد: چه کسی باور می‌کرد حادثه شهران و یا حادثه سیل در دهه اول انقلاب در تهران رخ دهد به هر حال باید حادثه و بحران را باور کنیم و به دنبال این باشیم که ساختمان‌ها را درست بسازیم.

    رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد: باید مردم را آموزش دهیم و به عنوان یک مطالبه‌گر به همان میزانی که به نمای ساختمان توجه دارند به ایمنی نیز توجه کنند که در این شرایط مشکلی نداریم.

    نجار تصریح کرد: از ابتدای انقلاب برای 6 و نیم میلیون نفر زیر 35 سال در تهران ساختمان ساختیم اما چرا نگران هستیم چون آنها را بر اساس آئین نامه‌ها نساخته‌ایم.

    وی تاکید کرد: اگر  20 درصد از سطح ساخت و ساز کم کنند و به کیفیت توجه داشته باشند به همان میزان در حوادث تلفات کمتری خواهیم داشت و بهتر می‌توانیم به حادثه دیدگان رسیدگی کنیم.

    رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: اعتقاد دارم ظرفیت شهرداری و شوراها بسیار بالا است و می‌توانند در افزایش خواب آوری شهرها کمک کنند و اگر نیازمند برنامه ریزی بلند مدت در این راه هستیم باید از همین امروز کار را آغاز کنیم.

    نجار گفت: سند سندای ژاپن که امروز در اختیار تمام کشورها قرار گرفته است، می‌تواند مسیری برای تمام کشورها به دور از مسائل سیاسی باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو