مدیران خودروعصر اعتبار

بلندمرتبه سازی و تشدید مشکلات زیست محیطی در شهرهای ساحلی مازندران

عصر ساختمان- نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران گفت: بدلیل بلند مرتبه سازی بدون ضوابط در سواحل مازندرانی خزر ،فرایند رطوبت و کوران باد از دریا به خشکی و بالعکس دچار اختلال شده است.

بلندمرتبه سازی و تشدید مشکلات زیست محیطی در شهرهای ساحلی مازندران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، سودابه مهری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ارزش بالای زمین در سواحل سبب شد تا افزایش ارتفاع در ساخت و سازهای مسکونی بدون رعایت فاصله در کنار هم همانند دیواری جلوی ساحل خزر ایجاد شود و در نتیجه مشکلات زیست محیطی را در شهرهای ساحلی استان مازندران بوجود آورده است.
    نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران توضیح داد :نسیم دریا در روز به سمت خشکی و در شب از خشکی به دریا می وزد و در نتیجه کوران باد بین دریا و خشکی و کوهستان رطوبت را تنظیم و برخی از قواعد طبیعی روی زمین نیز به درستی اعمال می شود.
    وی ادامه داد: اما با توسعه بلند مرتبه سازی بدون فاصله در سواحل ، عبور و گردش هوا بین دریا با خشکی متوقف شد و در نتیجه برخی مشکلات زیست محیطی از جمله نم و بو و همچنین معضلات بهداشتی را در شهرهای ساحلی استان بوجود آورد.
    مهری در عین حال به اهمیت بلند مرتبه سازی در استان بر اساس مطالعات و برنامه های زیر بنایی توسعه شهری اشاره کرد و گفت: برای حفظ اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری غیر قانونی ، ارتفاع سازی در استان ضروری است.
    عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مازندران به پژوهش ونقش آن در توسعه استان اشاره کرد و گفت: انجام پژوهش و عملیاتی کردن نتایج آن شکاف عمیق بین دانشگاه و حوزه مدیریتی استان را از بین می برد اما شاهد موازی کار با تمام دستگاههای اجرایی هستیم.
    مهری اظهار داشت: در حالی که پژوهش و مطالعات از وظایف ذاتی دانشگاه ها است اما هنوز تعامل و هماهنگی بین دانشگاهها با فضای مدیریت دستگاه های اجرایی در نیاز و انتخاب عنوان پژوهشی وجود ندارد.
    نائب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان به اهمیت ساخت وساز و توسعه شهری با نگاه زیر ساختی در استان مازندران اشاره کرد و گفت: این همه پایان نامه و پژوهش در استان انجام می شود ولی نتایج آن کاربردی نیست و در عرصه مدیریت ، صنعت و کشاورزی به کار نمی آید.
    مهری گفت: امروز به دلیل بی توجهی به معماری و ساخت وسازهای شهری و روستایی مازندران شاهد ناهنجاری ها و مشکلات اجتماعی در شهرهای استان هستیم.
    وی با بیان این نکته که زمین های حاصلخیز و کشاورزی را عرصه ساخت ساز کردیم و بلند مرتبه سازی اصولی را در مازندران انجام نداده ایم، گفت: مدیریت واحد ساخت وساز نداریم ، شهرداری ها ، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و نطام مهندسی با یکدیگر همراه و همگرا بر اساس یک ضوابط منطبق با مطالعات زیر بنایی نیستند.
    مهری گفت: ماده صد برای شهرداری یک منبع اصلی درآمد تلقی شده است و این ماده برای نظام مهندسی یک معضل و برای برخی از کارکنان نهاد های مرتبط دولتی نیز رانت خواری شده است.
    وی سکونتگاههای غیر رسمی در مازندران که در حوالی و حواشی شهرهای استان شکل گرفته است را عامل توسعه ناموزن و بدون برنامه شهری دانست و بیان داشت: به رغم مشاهده عینی تخلف در ساخت و ساز هنوز حکم قلع و قمع سازه های مسکونی و تجاری در شهرها و یا در سکونتگاههای غیر رسمی نداریم.
    وی گفت: نظام مهندسی ساختمان قدرت برخورد ندارد ولی با مهندسان متخلف از طریق شورای پیگیری نظام برخورد جدی می کنیم.
    وی افزود: نظام مهندسی ساختمان مطالعات قوی را در زمینه آسیب شناسی ساخت و ساز در مازندران انجام داده است و چالش ها را نیز شناسایی و راه حل نیز ارائه کرده است.
    وی بر لزوم مطالعات جامع بلند مرتبه سازی،منطقه بندی شهری در ساخت وساز در استان مازندران تاکید کرد و گفت: بلند مرتبه سازی در کشورهای پیشرفته مشخص است و مدیریت شهری بر اساس زیر ساخت ها انجام می شود.
    وی تاکید کرد : خلاء های قانونی در نظام مهندسی ساختمان وجود دارد و باید بر طرف و قوانین ساخت وساز به روز شود

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر ساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو