مدیران خودروعصر اعتبار

نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران۲۰۱۶ (۶)

ضرورت حفظ هویت ایرانی – اسلامی در معماری شهرهای کشور

عصر ساختمان- رئیس جمهور گفت: ۱۱۷ هزار نفر اعضای شورای شهر در ۱۲۴۰ شهر و ۳۵ هزار روستا مشغول کارند تا توسعه و آبادانی کشورمان بر پایه مردم سالاری دینی و اسلامی محقق شود.

ضرورت حفظ هویت ایرانی – اسلامی در معماری شهرهای کشور
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از خبرگزاری صداوسیما،  نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016 با هدف آگاهی از آخرین دستاوردهای علمی و تخصصی جهان در عرصه مدیریت شهری، با حضور حدود 2000 نفر از اعضای شورای اسلامی شهر‌ها و شهرداران سراسر کشور، روسای شورا شهر و شهرداران از کشورهای روسیه، هندوستان، لبنان، کرواسی، ترکیه، گینه در مرکز همایش‌های برج میلاد با حضور رییس جمهور افتتاح شد.

    رئیس جمهور در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016 با تاکید بر اهمیت استفاده از  معماری های اسلامی در شهرها گفت: ایران دارای اقوام و سلایق مختلف و اقلیم متفاوت است به همین دلیل، باید از نظرات مردم در شهرسازی استفاده کنیم تا هدف از تشکیل شوراها نیز بصورت کامل محقق شود.

    اقای روحانی همچنین گفت: دو لایحه نظام مدیریت شهری و درآمد پایدار برای شهرداری‌های سراسر کشور، مراحل خود را در دولت طی خواهد کرد و با این قوانین جدید حتماً راه برای حرکت دقیق‌تر و سریع‌تر برای شهرداران و شوراها فراهم خواهد شد.
    رئیس جمهور تأسیس شوراهای شهر و روستا را گام بسیار مهم و بزرگی در مسیر مردمسالاری دینی و اسلامی کشورمان دانست و اظهار داشت: امروز شوراها هم از لحاظ ویژگی‌های اقلیمی و فرهنگی کشورمان و هم از نظر تمدن جهانی می‌توانند مسیر بهتری برای اداره و توسعه شهرهای ایران اسلامی باشند.
    آقای روحانی گفت: ارتباط شهرهای جهان با یکدیگر می تواند پیوندهای عاطفی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، علمی و مدیریتی بین ملت ها و دولت ها را هر چه بیشتر تقویت کند.
    رئیس جمهور با اشاره به اینکه در طول تاریخ شهرهای بزرگ، مانند آینه ای بودند که تمدن یک ملت را به نمایش می گذاشتند، خاطرنشان کرد: نحوه چیدمان مناطق مسکونی، تجاری، اقتصادی، عبادتگاه‌ها و مناطق علمی، نشاندهنده شیوه نگرش عالمان، اندیشمندان و متفکران آن جامعه به شمار می‌رفت و در سایه  شیوه اداره و نحوه بنای شهرها می توان با زوایای تمدنی آن کشور آشنا شد.

    آقای روحانی با بیان اینکه طی سال های اخیر ارتباط شهرها به دو دلیل به یکدیگر نزدیک تر شده است، اظهار داشت: از یک طرف وسایل ارتباطی، شرایط گردشگری را برای همه جهانیان آسان‌تر کرده و از طرف دیگر شبکه های فضای مجازی ارتباط اندیشه‌ها و نظرها را به یکدیگر نزدیک‌تر کرده و این نزدیکی انسان ها و افکار، پایه ای برای تعامل فرهنگ های مختلف در جوامع انسانی شده است.
    رئیس جمهور با تأکید بر اینکه امروز برای رسیدن به ثبات و آرامش قابل قبول در جهان باید تحمل و بردباری‌ها را افزایش داد، اظهار داشت: باید تمایز فرهنگ های مختلف را پذیرفت و قابل تفاهم بودن افکار گوناگون ملت ها را قبول کرد.
    آقای روحانی تصریح کرد: برای فاصله گرفتن از خشونت، افراط گرایی و تروریسم و دستیابی به صلح پایدار در جهان، لازم است بردباری و احترام به فرهنگ ها افزایش یابد.
    رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز بعد از برجام و توافق هسته ای در شرایطی قرار داریم که ارتباط میان ایران اسلامی و کشورهای دیگر از لحاظ اجتماعی،فرهنگی، اقتصادی و علمی، نزدیک تر و آسان تر  شده و باید از این فضا استفاده و بهره برداری کنیم.
    آقای روحانی با بیان اینکه شوراها در جهان به ویژه ایران به عنوان نهادی برآمده از رأی مردم و انتخابات، از جایگاه خاص و ویژه مردمی برخوردار است، اظهار داشت: ریشه تفکر شوراها در کشورمان از اعتقادات اسلامی، دینی، قرآنی، سیره پیامبر(ص) و معصومین(ع) به دست آمده است.
    رئیس جمهور با اشاره به اینکه حکومت پیامبر گرامی اسلام(ص) از پیمان با طوایف آغاز می شود، خاطرنشان کرد: برخلاف آنچه دیگران از اسلام سخن می گویند اساس حکومت اسلامی بر مبنای آراء مردم است و قانون اساسی کشورمان نیز برگرفته از همین تفکر دینی و اسلامی است.
    آقای روحانی گفت: ایران دارای اقوام، سلایق مختلف، ویژگی های اقلیمی متفاوت و همسایگان گوناگونی است و بی تردید در چنین کشوری برای اداره یک شهر و حتی یک محله به هر مقدار که بتوان از نظرها و افکار مردم استفاده کرد، بهتر می توان دیدگاه ها و سلایق مختلف مردم را به کرسی نشاند.
    رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اینکه  در کشورمان 117 هزار عضو شوراها  مسئولیت را در 1240  شهر و 35 هزار روستا در طول 17 سال گذشته بر عهده گرفته‌اند و برای عمران و آبادانی کشور براساس نظر مردم تلاش می کنند، گام بسیار بزرگی در مسیر مردم سالاری دینی و اسلامی است.
    آقای روحانی با اشاره به اینکه برای اداره شهرها و در مسیر اقدامات شوراهای شهر تاکنون اقدامات خوبی انجام شده و لازم است اقدامات دیگری نیز در این راستا انجام شود، اظهار داشت: امروز نیازمند مدیریت یکپارچه شهری هستیم و در این زمینه اگر نیاز به مقررات و قوانین جدیدی وجود دارد، باید کمبودها را برطرف کنیم.
    رئیس جمهور گفت: لایحه نظام مدیریت شهری و نیز لایحه درآمد پایدار برای شهرداری های سراسر کشور، دو لایحه مهمی هستند که مراحل خود را در دولت طی کرده است و تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد و بدون تردید با قوانین جدید راه برای حرکت دقیق تر و سریع تر شوراهای شهر آماده تر می شود.
    آقای روحانی با بیان اینکه نداشتن درآمد پایدار برای شهرداری ها مشکلات فراوانی را در کلانشهرها و حتی روستاها به وجود می آورد، اظهار داشت: با اینکه در شهرهای بزرگ از جمله تهران اقدامات بزرگ و گسترده ای در بخش های مختلف شهری انجام شده است، اما در عین حال، مردم آن را احساس نمی کنند؛ دلیل آن این است که گاهی اوقات برای احداث یک بزرگراه، تونل و مترو از تراکم و یا تغییر کاربری اراضی استفاده می شود و به تعبیری هم از لحاظ عمودی و هم از لحاظ افقی مشکلاتی برای شهر به وجود می آید.
    رئیس جمهور افزود: چه بسا برای احداث یک بوستان و تفرجگاه جدید درختانی با قدمت صدساله قطع می شوند و به خاطر یک نعمتی، نقمتی به وجود می آید.

    آقای روحانی تصریح کرد: به همان میزان که اتکای کشور به درآمد نفتی مضر است از آن زیانبارتر، اتکای درآمد شهرداری ها به فروش تراکم است و برای این کار همانطور که باید بودجه کشور از درآمد نفتی جدا شود و درآمدهای نفتی در مسیر سرمایه گذاری های ماندگار در کشور هزینه گردد از آن طرف هم باید منابع درآمد پایدار و سالمی برای اداره شهرها ایجاد شود.
    رئیس جمهور خاطر نشان کرد: مشکلاتی که در حوزه شوراها و شهرداری ها وجود دارد، یک مشکل عمومی است و همه باید دست به دست هم این مشکلات را برطرف کنیم تا مردم در برابر زحمات شوراها و شهرداری ها احساس لذت بیشتری بکنند، ضمن اینکه باید از تجربه کشورهای دیگر نیز در این زمینه استفاده کرد.
    رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اهمیت مسئله محیط زیست، خاطرنشان کرد: اگر تا دیروز محیط زیست یک موضوع تجملاتی محسوب می شد، امروز به ضرورت زندگی تبدیل شده است و اگر توسعه پایدار، توأم با پیوست های زیست محیطی نباشد، نمی توان زندگی و سلامت مردم را تضمین کرد.
    آقای روحانی با تأکید بر اینکه در دولت یازدهم اقدامات بسیار اساسی و مهمی در زمینه مسائل زیست محیطی انجام شده است، گفت: برای دولت مهم بود که دریاچه زیبای ارومیه به منبع غبار توأم با نمک، که می توانست زندگی 14 میلیون انسان را به خطر بیندازد، تبدیل نشود؛ لذا اولین تصمیم هیئت وزیران در این دولت مصوباتی در خصوص دریاچه ارومیه بود و امروز خوشحالیم که وضعیت این دریاچه تثبیت شده است و غرب کشور را از خطر بزرگ دور کرده ایم.
    رئیس جمهور خاطر نشان کرد: افزایش تولید بنزین یورو4 به 25 میلیون لیتر در روز و نیز افزایش تولید گاز به 140 میلیون مترمکعب از دیگر اقدامات دولت یازدهم برای کاهش آلودگی هوا بوده است و دولت تصمیم دارد تا پایان سال تنها 9 درصد از سوخت نیروگاه های کشور با سوخت مازوت باشد.
    آقای روحانی اضافه کرد: در زمینه مسائل محیط زیستی باید گام های بسیار مهمی برداشته شود و یک گام بزرگ می تواند جذب سرمایه، فناوری و نیز مدیریت در این حوزه باشد.
    رئیس جمهور گفت: با مصرف بهینه انرژی می توان تحولات بزرگی در استفاده صحیح از انرژی و همچنین مسائل زیست محیطی ایجاد کرد.

    آقای روحانی در ادامه توسعه شبکه های ریلی و قطار شهری و بین شهری را بهترین راه‌ برای حل مشکلات موجود در زمینه حمل و نقل در کشور دانست و اظهار داشت: متأسفانه سهم بخش ریلی از حمل و نقل کشور اندک است و دولت یازدهم سرمایه‌گذاری بزرگی روی حمل و نقل ریلی انجام داده است و آن را ادامه خواهد داد.
    رئیس‌ جمهور افزود: در شهری مانند تهران، مترو می‌تواند بهترین، سالم‌ترین و سریع‌ترین وسیله حمل و نقل باشد و ضمن سهولت در رفت و آمد، سلامت محیط زیست را نیز تضمین می‌کند.
    آقای روحانی در ادامه بر شهر هوشمند و الکترونیک و استفاده از ابزار فضای مجازی، در مدیریت شهری تأکید کرد و گفت: بسیاری از سفرها، رفت و آمدها و قرار گرفتن در صف‌های طولانی می‌تواند جای خود را به ارتباط از طریق شبکه‌های اینترنتی بدهد و دولت تلاش زیادی برای توسعه پهنای باند در شهرها و حتی روستاها انجام داده است.
    رئیس‌ جمهور با بیان اینکه ارتباط الکترونیکی می‌تواند سلامت اداری را نیز تضمین کند، گفت: چنانچه کارهای اداری از طریق فضای مجازی انجام شود، فساد به مراتب کاهش می‌یابد.
    آقای روحانی تصریح کرد: فساد موضوعی نیست که تنها با بخشنامه، موعظه و حتی قانون و تعیین مجازات، بتوان آن را به طور کامل کنترل کرد، بلکه باید در مسیر مبارزه با فساد، ریشه‌های اصلی آن را مورد توجه قرار داد که یکی از راه‌های پیشگیری از آن، استفاده از فضای هوشمند و الکترونیک است و دولت در این زمینه آماده کمک و همکاری است تا به اهداف بلند خود دست یابیم.
    رئیس‌ جمهور همچنین بر اهمیت توجه به معماری شهری تأکید کرد و گفت: معماری، سبک زندگی را به وجود می‌آورد و می‌تواند هدایتگر جامعه در مسیر برنامه‌های روزمره باشد که در گذشته در شهرهای بزرگ از جمله اصفهان، این موضوع مورد توجه قرار گرفت، اما امروز متأسفانه نوعی به هم ریختگی در معماری و آلودگی بصری در این حوزه مشاهده می‌شود.
    آقای روحانی تصریح کرد: حفظ هویت ایرانی – اسلامی و تمدنی در معماری شهرهای کشور ضروری است.
    در ابتدای این مراسم آقای چمران رئیس شورای عالی استان‌ها، گزارشی از برپایی نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران، ارائه کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو