مدیران خودروعصر اعتبار

دریغ از یک مشتری برای مسکن اقساطی!

عصر ساختمان- از زمانی که طرح مسکن اقساطی روی کاغذ بین بانک مسکن و انبوه‌سازان به امضا رسیده، هنوز حتی یک مشتری قرارداد خرید امضا نکرده است.

دریغ از یک مشتری برای مسکن اقساطی!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»به نقل از ایسنا، 27 خردادماه سال جاری طرح مسکن قسطی سرانجام بعد از چانه زنی های بسیار در مورد نرخ کارمزد بین بانک مسکن و سازندگان با کارمزد 5 درصد برای مدت 50 ماه به تصویب رسید. طرحی که از همان ابتدا مشخص بود باب‌دل انبوه سازان نیست؛ زیرا می‌دانستند کمتر خریداری در شرایط فعلی رکود حاضر به خرید مسکن با نرخ سود 15 درصد می‌شود، اقساط ماهیانه 2 تا 5 میلیون در مدت بازپرداخت نسبتا کوتاه 50 ماهه می شود.

    در این طرح بانک مسکن تضمین بازپرداخت 150 میلیون تومان از قیمت مسکن را بر عهده می گیرد و هیچ تضمینی برای 50 درصد باقی مانده نمی دهد که این مساله نیز یکی دیگر از گره های کور این طرح عنوان می شود. این در حالی است که بسیاری از واحدهای مسکونی انبوه سازان بیش از 150 میلیون تومان قیمت دارد.

    با این وجود انبوه سازان می گویند ما از بانک مسکن درخواست منابع نداریم و تنها از آنها می خواهیم بازپرداخت تمام مبلغ واحد مسکونی ما را تضمین کند. البته بانک مسکن هم اکنون نیز منابعی نمی آورد و تنها تضمین تسهیلات غیرنقد را بر عهده دارد.

    انبوه‌سازان با اعلام اینکه دهک‌های متوسط رو به بالا جامعه هدف طرح قسطی‌فروشی را تشکیل می‌دهند، اعلام کردند: فرمول طرح به نوعی تعریف شده که با محدودیت‌های موجود در آن، «سقف تسهیلات غیرنقد، حداکثر مبلغ تعیین شده برای قسط ماهانه و همچنین دامنه سنی تعریف شده برای آپارتمان‌های مشمول»، قابلیت ورود به طرح را سلب کرده است. قیمت آپارتمان‌های مدنظر انبوه‌سازان برای قسطی‌فروشی، به مراتب بالاتر از میانگین قیمت مسکن در شهر تهران است در حالی که تسهیلات غیرنقد 150 میلیونی در این طرح، از وام خرید مسکن مخصوص خانه‌اولی‌ها (متقاضیان آپارتمان‌های کوچک متراژ ارزان‌قیمت) کمتر است.

    نرخ سود این طرح به اندازه نرخ تورم در زمان عقد قرارداد است که در حال حاضر حدود 10 درصد است و البته به این رقم کارمزد 5 درصد بانک مسکن هم اضافه می شود که فروش قطعی این خانه‌ها را غیراقتصادی می‌کند و انبوه‌سازان می‌گویند قصد ندارند با این طرح، خود و خریداران را گرفتار کنند. لذا انبوه‌سازان در مقام پیشنهادکننده اصلی این بازار، به‌خاطر آنچه «گره‌های کور» و «ساختار متصلب» طرح عنوان می‌کنند، حتی یک قدم به حوزه قسطی فروشی وارد نشده‌اند.

    با توجه به این شرایط دبیر کانون انبوه‌سازان به ایسنا گفت: بانک مسکن از ابتدا اعلام کرد قرار است 150 میلیون تومان تضمین دین صورت دهد؛ در حالی که حدود 40 میلیون تومان از این مبلغ در محاسبات آنها مربوط به نرخ سود متناسب با تورم و کارمزد 5 درصد بانک است. یعنی عملا میزان خرید دینی که به صورت واقعی می دهند 110 میلیون است که با سود می شود 150 میلیون تومان. البته به شرطی که واحدی که قرار است فروش قسطی شود ارزش 110 میلیون را داشته باشد و وام 80 درصد قیمت ملک را پوشش می دهد.

    فرشید پورحاجت با ابراز ناخرسندی از مکانیزم در نظر گرفته شده برای طرح فروش اقساطی اظهار کرد: به نظر ما این مبلغ برای قشر متوسط و بالاست که عملا با 110 میلیون تومان استقبال چندانی نه از طرف سازنده ها شد و نه از طرف مردم. هرکسی هم که مراجعه کرد وقتی شرایط را فهمید عقب نشینی کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو