مدیران خودروعصر اعتبار

مسکن در مسیر رونق

عصر ساختمان- مسکن به عنوان یکی از مهمترین بخش های اقتصاد هر جامعه، این روزها نیازمند رونق بخشی و تحرک است تا به دنبال خود علاوه بر خانه دار کردن متقاضیان، زمینه ای برای ایجاد اشتغال و بهبود صنعت ساخت و ساز فراهم کند.

مسکن در مسیر رونق
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا، طی سال های گذشته مسئولان در تلاش برای ایجاد رونق در خرید و فروش و ساخت و ساز مسکن بوده اند و همچنان به این تلاش ها و برنامه های خود ادامه می دهند.
    اعطای تسهیلات در قالب طرح های مختلف، کاهش نرخ بهره بانکی، حمایت از انبوه سازان، خریداران و سازندگان از جمله این برنامه ها و تلاش ها در مسیر رونق بخشی به اقتصاد مسکن محسوب می شود.
    نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان مانده تسهیلات پرداختی بانک های استان در بخش مسکن در پایان سال 1394 به صورت تجمیعی را معادل 21 هزار و 700 میلیارد ریال خواند و گفت: به استثنای سال های 88 و 89 که تسهیلات پرداختی مسکن مهر را داشتیم، طی سال های 90 تا 94 روند تسهیلات کاهشی است به طوری که مانده تسهیلات در سال 94 رشدی معادل 3.3 درصد داشته است و این حاکی از استقبال نکردن مردم از تسهیلات مسکن است.
    ابوالفضل عباسچیان افزود: میزان بازدهی سرمایه در بخش مسکن در حدی که بتواند نرخ سود وام ساخت را پوشش دهد و در عین حال انتفاع سازندگان مسکن را تامین کند نبوده و چشم انداز سود حاصل از ساخت مسکن به مراتب کمتر از نرخ سود تسهیلات ساخت ارزیابی شده است.
    وی یادآور شد: با توجه به رکود در همه بخش های اقتصادی، ثبات قیمت ها در بخش مسکن حفظ شده و رشد قیمت ها کمتر از نرخ تورم است، لذا توجیه اقتصادی برای سازندگان وجود ندارد.
    عباسچیان اظهار کرد: چشم انداز کاهش سود تسهیلات بانکی نیز می تواند بازار مسکن را در انتظار رونق قرار دهد.
    نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان گفت: بررسی های انجام شده نشان می دهد که بانک مسکن حدود 75 الی 80 درصد از تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در بخش مسکن و ساختمان را به خود اختصاص می دهد و عمده ارقام، مربوط به ساخت و خرید مسکن بوده و عملکرد مابقی بانک ها در این حوزه اغلب مربوط به جعاله تعمیر مسکن است.
    وی خاطرنشان کرد: در سال 90 خالص تعداد تسهیلات پرداختی ساخت مسکن، پنج هزار و 975 مورد با مبلغ 2 هزار و 286 میلیارد ریال بوده که در سال 94 به تعداد 314 مورد با مبلغ 279 میلیارد ریال کاهش داشته است.
    عباسچیان ادامه داد: تسهیلات خرید در سال 90 با تعداد سه هزار و 970 مورد و با مبلغ 721 میلیارد ریال، به تعداد یک هزار و 65 مورد و مبلغ 335 میلیارد ریال در سال 94 کاهش یافته است.
    نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان گفت: جمع تسهیلات خرید و ساخت در سال 90 از تعداد 9 هزار و 945 مورد و مبلغ سه هزار و هفت میلیارد ریال به تعداد یک هزار و 379 مورد و مبلغ 614 میلیارد ریال در سال 94 کاهش یافته است.
    وی اضافه کرد: تسهیلات جعاله تعمیر مسکن در سال 94 نسبت به سال 90 افزایشی بوده و از تعداد یک هزار و 116 مورد با مبلغ 75 میلیارد ریال در سال 90 به یک هزار و 326 مورد و به میزان 120 میلیارد ریال افزایش یافته است.
    عباسچیان ابراز کرد: در خصوص تسهیلات جدید مسکن در دو بخش خرید و ساخت در سه ماهه نخست سال 95 نسبت به دوره مشابه سال قبل، نشان می دهد که استقبال از این تسهیلات هم از طرف خریداران و هم از طرف سازندگان وجود داشته است.
    به گفته وی تحریک عرضه و تقاضا در بازار مسکن نشان دهنده موفقیت این طرح است.
    نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان گفت: در سه ماهه نخست سال جاری تعداد وام گیرندگان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته به خصوص استقبال سازندگان از تسهیلات مسکن بیشتر از خرید تسهیلات مسکن بوده است.
    وی افزود: نکته قابل توجه این است که اگر رکود سال 94 با همان آهنگ قبلی در سال 95 ادامه پیدا می کرد، باید شاهد کاهش تقاضای تسهیلات می بودیم، در حالی که این تقاضا کاهشی نداشته است.
    عباسچیان یادآورشد: تسهیلات ساخت در سه ماهه اول سال 94 از تعداد 54 مورد و مبلغ 30 میلیارد ریال به تعداد 85 مورد و مبلغ 75 میلیارد ریال در سه ماهه نخست سال 95 افزایش یافته است.
    نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان گفت: تسهیلات خرید نیز در سه ماهه نخست سال 95 نسبت به مدت مشابه سال 94 به میزان 2 درصد رشد در تعداد و 34 درصد رشد در مبلغ و تسهیلات مربوط به جعاله برخلاف کاهش در تعداد، 2.5 درصد در مبلغ رشد داشته است.
    وی اظهار کرد: پیش بینی می شود با توجه به تسهیلات جدید بانک مسکن که یک محرک قوی و کاربردی تر برای سازندگان مسکن است در استقبال از تسهیلات ساخت، تاثیر فوری را داشته باشد.
    مدیر امور شعب بانک مسکن استان زنجان در خصوص انواع تسهیلات بخش مسکن و ساختمان و شرایط و ضوابط دریافت آنها، گفت: در رابطه با مصوبه شورای پول و اعتبار و در راستای تحرک بخشی و ایجاد رونق در بخش مسکن و به خصوص تسهیل شرایط خانه دار شدن زوجین خانه اولی، هیات مدیره بانک مسکن تصمیماتی را اتخاذ نموده اند.
    سلمان داشاد خاطرنشان کرد: از جمله این تصمیم ها، تسهیلات از محل صندوق پس انداز مسکن یکم زوجین خانه اولی است که یک میلیارد و 200 میلیون ریال در مراکز استان ها (هر یک از زوجین حداکثر 600 میلیون ریال ) و 800 میلیون ریال در سایر شهرستان ها (هر یک از زوجین حداکثر 400 میلیون ریال) طبق شرایط است.
    وی به شرایط دریافت این تسهیلات اشاره کرد و ادامه داد: داشتن حداقل 18 سال سن و درآمد مستقل برای متقاضی دریافت تسهیلات، استفاده نکردن از تسهیلات یا امکانات دولتی برای تهیه مسکن توسط متقاضی( ارائه فرم ج)، استفاده نکردن از تسهیلات شبکه بانکی در بخش مسکن اعم از تسهیلات خرید خانه، احداث خانه و انتقال سهم الشرکه و یا جعاله تعمیر مسکن، از جمله این شرایط محسوب می شود.
    داشاد اضافه کرد: از سوی دیگر، ملک خریداری شده باید دارای سند شش دانگ باشد، سپری نشدن بیش از 15 سال از تاریخ صدور پروانه ساختمانی برای واحد خریداری شده، همچنین زوجین باید هر دو واجد شرایط استفاده از تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم نیز باشند و هر یک از زوجین باید به صورت مجزا دارای حساب صندوق پس انداز مسکن یکم نزد بانک مسکن بوده و رعایت مدت انتظار و متوسط موجودی برای هر یک از حساب ها به صورت جداگانه از دیگر شروط الزامی می باشد.
    مدیر امور شعب بانک مسکن در استان زنجان گفت: در زمان حاضر طبق مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات 11 درصد و مدت بازپرداخت 12 سال است.
    وی به یکی دیگر از تصمیم های گرفته شده برای پرداخت تسهیلات به زوجین اشاره و ابراز کرد: تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن زوجین می باشد که زوجین باید شرایط دریافت آن را داشته باشند.
    داشاد به شرایط دریافت این تسهیلات اشاره کرد و افزود: اعطای تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم به مزدوجین بر روی یک پلاک ثبتی به ترتیب 800 میلیون ریال در مرکز استان(هر یک از زوجین حداکثر 400 میلیون ریال) و 600 میلیون ریال در سایر شهرستان ها( هر یک از زوجین حداکثر 300 میلیون ریال) امکانپذیر است.
    مدیر امور شعب بانک مسکن در استان زنجان گفت: بدیهی است ملک مورد نظر باید دارای سند شش دانگ بوده و از تاریخ صدور پروانه ساختمانی آن بیش از 20 سال سپری نشده باشد.
    وی اظهار کرد: در زمان حاضر طبق مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم 17.5 درصد و مدت بازپرداخت 12 سال است.
    داشاد طرح تضمین معاملات فروش اقساطی مسکن را از دیگر تسهیلات برای خرید مسکن برشمرد و خاطر نشان کرد: مالکان واحدهای مسکونی که خود سازنده واحد مورد معامله بوده و دارای معرفی از طرف کانون سراسری انجمن های صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان باشند، می توانند نسبت به معرفی خریداران واحد مسکونی خود جهت اخذ تسیهلات ، اقدام کنند.
    مدیر امور شعب بانک مسکن در استان زنجان گفت: این بانک بر اساس شرایط ذیربط و توافق طرفین(خریدار و فروشنده) نسبت به تضمین 50درصد ارزش کارشناسی ملک معرفی شده و حداکثر تا سقف یک میلیارد و 500 میلیون ریال برای فروشندگان اقدام و مبلغ فوق را به صورت ماهیانه حداکثر تا 50 قسط به طوری که مبلغ هر قسط از 30 میلیون ریال تجاوز نکند از خریداران دریافت و به حساب فروشنده (سازنده) واریز خواهد کرد.
    وی ادامه داد: اعطای تسهیلات احداث برای ساختمان های نیمه ساخته در شهر زنجان تا سقف 800 میلیون ریال و شهرستان ها تا سقف 700 میلیون ریال، از دیگر تسهیلات در نظر گرفته شده برای رونق مسکن است.
    داشاد اضافه کرد: اعطای تسهیلات برای احداث واحد جدید بر روی واحدهای قبلی از دیگر تسهیلات محسوب می شود که استفاده از آن نیز مستلزم برخورداری از شرایط مربوطه است.
    مدیر امور شعب بانک مسکن در استان زنجان گفت: متقاضیان پس از دریافت پایان کار برای واحد قبلی و تهیه پروانه ساختمانی برای واحد جدید، در چارچوب همه ضوابط و مقررات ذیربط جاری بانک (به جز تسهیلات تکلیفی و تبصره ای) و بر اساس نظر کارشناس بانک تا سقف 800 میلیون ریال تسهیلات احداث در قالب مشارکت پرداخت می شود.
    وی ابراز کرد: تسهیلات بدون سپرده مشارکت مدنی برای احداث، از دیگر تصمیم های گرفته شده برای رونق بخشی به مسکن محسوب می شود.
    داشاد افزود: سقف تسهیلات اعطایی برای هر واحد به روش سنتی در شهر زنجان 900 میلیون ریال و شهرستان ها 700 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.
    مدیر امور شعب بانک مسکن استان زنجان گفت: سقف تسهیلات اعطایی برای هر واحد به روش صنعتی در شهر زنجان یک میلیارد و 100 میلیون ریال و شهرستان ها 900 میلیون ریال است
    وی یادآورشد: سقف تسهیلات اعطایی به ازای هر واحد با استفاده از فناوری های نوین و انتقال تکنولوژی (بر اساس اصول اقتصاد مقاومتی) در شهر زنجان یک میلیارد و 300 میلیون ریال و در شهرستان ها یک میلیارد ریال است.
    مجموع این اقدامات و حرکت ها، گام هایی است که مسئولان و متولیان بخش مسکن، برای رونق بخشی به بخش مسکن برداشته اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو