مدیران خودروعصر اعتبار

آمارها بیان می کند

متقاضیان پول مسکن ملی را ندارند

عصر ساختمان- طرح اقدام ملی مسکن در حالی با معضل کمبود نقدینگی ناشی از آورده پایین متقاضیان مواجه شده که بنا به ادعای برخی متقاضیان مبالغ اولیه اعلام شده برای ساخت واحدها به تدریج در حال افزایش است و پیمانکاران هر از گاهی ارقام جدید اعلام می کنند.

متقاضیان پول مسکن ملی را ندارند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، بسیاری از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن نسبت به واریز مبلغ آورده اقدام نمی کنند. طبق آخرین آمار که بهمن ماه امسال ارایه شد از 460 هزار متقاضی واجد شرایط 198 هزار نفر افتتاح حساب و 138 هزار نفر واریز وجه داشته اند. آورده اولیه حدود 40 میلیون تومان است اما برخی متقاضیان از واریز تا 100 میلیون تومان طی دو مرحله خبر می دهند و می گویند که وجوه درخواستی از طرف پیمانکاران دائما افزایش می یابد.

    مهدی ـ یکی از متقاضیان مسکن ملی در زاهدان ـ بیان می کند: روز اول به ما اعلام کردند 30 میلیون تومان آورده بیاورید. اما در مرحله اول 40 میلیون تومان و بعد 60 میلیون تومان دریافت کردند. برآورد اولیه از هزینه ساخت را 350 میلیون تومان اعلام کردند اما حالا می گویند باید 450 میلیون تومان متقاضی بپردازد که با وام 100 میلیون تومانی می شود 550 میلیون تومان. نصب کابینت، هود، سینک، شیرالات و کولر هم به عهده متقاضیان است. با این شرایط نه می توانم انصراف بدهم و نه می توانم ادامه بدهم.

    چند روز قبل نیز اقبال شاکری ـ عضو کمیسیون عمران مجلس ـ شرایط دشوار هزینه اولیه و پرداخت وام را از دلایل استقبال پایین متقاضیان از مسکن ملی دانست و گفت: شرایط سنگین پرداخت وام و هزینه اولیه موجب شده کمتر از 15 درصد از افراد ثبت نام کننده پای امضای قرارداد نهایی پیش بروند.

    با این حال محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ پیشرفت مسکن ملی را در قالب کلی، مناسب می داند. او اواخر بهمن ماه در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه متعهد به اجرای 300 هزار واحد اقدام ملی در مناطقی بجز بافت فرسوده شدیم و هم اکنون 504 هزار واحد در حال اجرا داریم گفت: ممکن است معدودی از واحدهای اقدام ملی مسکن به دلیل برخی مشکلات شروع نشده باشد اما طرح در قالب کلی، وضعیت مناسبی دارد و در برخی استانها از جمله یزد به زودی افتتاح خواهیم داشت.

    به گفته محمودزاده، کسانی که برای مسکن ملی ثبت نام کردند دو گروه هستند. برای حدود 135 هزار نفر زمین واگذار شده که تحت عنوان گروههای ساخت عموما در شهرهای کوچک در حال ساخت هستند که پروژه های آنها بین 3 تا 10 واحد است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: حدود 326 هزار واحد نیز در قالب 7800 پروژه در سراسر کشور تعریف شده که در حال اجرا است. تمام متقاضیانی که پول واریز کرده اند به پروژه وصل شده و معلوم است پروژه شان کجاست. این اطلاعات بجز استان در سامانه ملی نیز قابل رصد است. بدین صورت که در نقشه کشور به صورت GIS می توان این طرحها را مشاهده کرد.

    عدم همکاری شهرداریها در صدور پروانه ساخت نیز کارها را دشوار کرده است. در این خصوص جواد حق شناس ـ معاون بنیاد مسکن ـ گفته است: یکی از مشکلاتی که در اجرای طرح اقدام ملی مسکن با آن مواجه هستیم استقبال و همراهی کم شهرداری‌های در صدور پروانه ساختمانی است که اجرای طرح را با کندی مواجه کرده است. بدین معنا که شهرداری ها برای اعمال 50 درصد تخفیف برای صدور پروانه ساختمانی استقبال کمی داشتند. هم اکنون تعداد پروانه‌های صادره ساختمانی هم در انفرادی ساز  و هم در گروهی ساز پایین است.

    با اینکه برنامه افزایش مدت زمان پرداخت اقساط ساخت مسکن ملی از 24 به 30 ماه در دستور کار قرار دارد اما به نظر نمی رسد که این مساله کمک قابل توجهی برای جبران کمبود نقدینگی متقاضیان باشد.

    حق شناس معاون بنیاد مسکن در این خصوص بیان کرد: با توجه به اینکه برخی از متقاضیان اعلام کردند که توان پرداخت اقساط ساخت مسکن ملی را  در 24 ماه ندارند در حال برنامه ریزی هستیم تا این مدت زمان به 30 ماه افزایش یابد. در پروژه‌هایی که کار ساخت آغاز می‌شود به طور متوسط بین 18 ماه زمان می‌برد که کار عملیات ساختمانی آن‌ها به اتمام برسد و البته این مدت زمان نیز وابسته به تکمیل آورده متقاضیان در زمان و مهلتی است که تعیین می‌شود.

    به هر ترتیب به نظر می رسد بخش قابل توجهی از اقشار پایین و حتی متوسط که جامعه هدف طرح اقدام ملی مسکن را تشکیل می دهند توانایی تامین مبالغ آورده اولیه را ندارند و دولت برای اجرای پروژه باید به دنبال راهکارهای جایگزین باشد. شاید حذف تعدادی از متقاضیان بدحساب بتواند مقداری پروژه ها را جلو ببرد اما در قالب کلی نمی توان چندان روی آورده افراد حساب کرد و وام 100 میلیون تومانی با نرخ سود 18 درصد هم تکافوی اجرای پروژه را نمی دهد.

    افزایش سقف تسهیلات از 100 به 150 میلیون تومان در دستور قرار دارد که هنوز نهایی نشده است. تامین بخشی از هزینه ها به عنوان کمک بلاعوض ممکن است مقداری طرح را جلو بیندازد که ظاهرا دولت چنین منابعی ندارد و البته این سیاست از ابتدا در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار نداشته است. با این وجود مسکن ملی در قالب تفاهم نامه با دستگاههای دولتی به دلیل برخورداری از تسهیلات درون بخشی و پیگیری پرداخت آورده از سوی دستگاه متولی، وضعیت مناسب تری نسبت به قالب ثبت نامی دارد.

    مسکن ملی در یک نگاه

    شهریوماه 1398 طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس جمهور کلنگ زنی شد و 18 آبان ماه 1398 ثبت نام از متقاضیان در چهار استان آغاز و سپس به دیگر استانها تسری پیدا کرد. برای این پروژه 400 هزار واحد تعریف شد که در دور اول و دوم نام نویسی 1.6میلیون نفر از طریق سایت tem.mrud.ir و پیامک ثبت نام کردند که 460 هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند. اولین واحدها به تعداد 11 هزار و 560 واحد در روز یکم آبان ماه 1399 به دستور رئیس جمهور افتتاح شد. این پروژه از طریق آورده متقاضیان و 100 میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود 18 درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود 40 میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه های تابستان 1399 به متری 2.7 میلیون تومان می رسد که البته با توجه به کیفیت سازه ها در مناطق مختلف، قیمت‌ها متفاوت خواهد بود. ثبت نام مراحل اول، دوم و سوم به پایان رسیده است. فرصت ثبت نام در مرحله سوم از 18 دی ماه 1399 آغاز شد و پنجشنبه (25 دی ماه) به اتمام رسید. در صورت خالی شدن ظرفیت یا تامین زمین، امکان ثبت نام مجدد وجود دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو