مدیران خودروعصر اعتبار

هزینه ساخت و ساز در کشور افزایش یافت

عصر ساختمان- رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: میانگین هزینه ساخت و تولید ساختمان در کشور متری ۵ میلیون تومان است.

هزینه ساخت و ساز در کشور افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از صداوسیما، احمد خرم افزود: میانگین هزینه ساخت و تولید ساختمان در کشور متری 5 میلیون تومان است.

    وی گفت: در شهرها به طور میانگین 6 تا 6 و نیم میلیون تومان و در روستاها 3 تا 3 و نیم میلیون تومان به ازای هر مترمربع هزینه می‌شود.

    خرم افزود: در دنیا 5 تا 8 درصد هزینه ساخت ساختمان خرج خدمات مهندسی می‌شود، اما در کشورمان حتی یک درصد هم صرف خدمات مهندسی نمی‌شود.

    وی گفت: در دنیا 10 تا 15 درصد بیشتر از هزینه ساخت، ساختمان به فروش می‌رسد در حالی که در ایران اگر به طور میانگین 5 میلیون تومان به ازای هر مترمربع هزینه شود، 17 میلیون تومان به فروش می‌رسد یعنی 3 دهم درصد هم خرج خدمات مهندسی نمی‌شود.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به وجود اشکال جدی در مقررات و قوانین ساختمان اشاره کرد و افزود: تناسب نداشتن مجازات با تخلف در ساخت ساختمان مشکلی است که درصدد اصلاح قانون و آئین نامه‌ها و مقررات آن هستیم و در حال حاضر متخلف با استفاده از کمیسیون 99 و 100 مثلاً ساختمانی به ارزش متری 30 تا 40 میلیون تومان می‌سازد و با پرداخت 6 میلیون تومان تخلف را قانونی می‌کند، پس این جریمه با تخلف تناسب ندارد، چون جریمه باید بیش از ارزش هر مترمربع ساختمان باشد و وقتی این رقم کمتر است یعنی متخلف را تشویق می‌کنیم.

    خرم گفت: ایراد دیگر در قوانین و مقررات ساختمان این است که اجازه برخورد با تخلف مشهود را نداریم و در صورت مشاهده تخلف اول باید به شهرداری‌ها گزارش شود و در صورتی که شهرداری تأیید کند امکان برخورد وجود دارد و اغلب شهرداری‌ها به خاطر کسب درآمد گزارش تخلف را نمی‌پذیرند.

    وی ادامه داد: اگر هم پذیرفته شود پرونده به کمیسیون 90 یا 100 می‌رود و بین یک تا سه سال روند رسیدگی به آن طول می‌کشد که در این مدت مراحل ساخت ساختمان تمام و اصل موضوع به فراموشی سپرده می‌شود.

    خرم تصریح کرد: هر تصمیمی که برای مبارزه با فساد در کشورمان گرفته می‌شود دو تا سه ماه بیشتر عمر ندارد در حالی که باید تداوم و پایداری در برخورد با تخلف و جرم وجود داشته باشد تا به نتیجه برسد و در کنار آن کار فرهنگی انجام شود.

    وی تأکید کرد: مردم برنامه‌های اصلاحی و مثبت را می‌پذیرند بنابراین باید با مردم هماهنگ شویم، چون فکر دولتی و اصلاح امور توسط دولت و نادیده گرفتن بخش خصوصی و سازمان‌های غیردولتی و نهادهای مدنی این مشکلات را به وجود می‌آورد.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور درباره مصالح به کار رفته در ساختمان گفت: حتی یک کاشی غیراستاندارد نباید وارد هیچ کارگاهی حتی ساختمان‌های روستایی شود چه برسد به میلگرد، تیرآهن و ورق غیراستاندارد.

    خرم افزود: اما متأسفانه مصالح غیراستاندارد استفاده می‌شود و چشم‌ها هم آن را نادیده می‌گیرند، گرچه آمار دقیقی نداریم، اما درصد قابل ملاحظه‌ای مصالح غیراستاندارد در ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

    وی گفت: سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها و شوراها به عنوان مرجع صادرکننده پروانه موظف هستند در اصلاح امور هماهنگ عمل کنند و همکاری جدی و هم فکری داشته باشند که این همکاری و هماهنگی در حال حاضر وجود ندارد.

    خرم افزود: برای حصول این همکاری و هماهنگی اخیراً با وزارت کشور یعنی شوراها و شهرداری‌ها جلسه‌ای برگزار شد تا مبدا یک حرکت و اصلاح در این موارد شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو