مدیران خودروعصر اعتبار

پرداخت وام اجاره به ۱۹۱ هزار مستاجر

عصر ساختمان- با وجود آنکه ۸۲۸ هزار نفر مشمول دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن شناخته شدند به دلیل کامل نبودن استعلامهای لازم و نداشتن مدارک مستدل نفرات بسیاری از دریافت وام جا ماندند و طبق آخرین آمار ۳۵۵ هزار نفر به بانک معرفی شده اند و ۱۹۱ هزار نفر وام را دریافت کرده اند.

پرداخت وام اجاره به ۱۹۱ هزار مستاجر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات یا همان وام اجاره قرار بود در شرایط کسادی اقتصاد و معیشت خانارها ناشی از اپیدمی ویروس کرونا کمکی برای مستاجران باشد اما به نظر می رسد با توجه به طولانی شدن فرآیند پرداخت به اهداف مورد نظر نرسیده است. پرداخت این تسهیلات از روز یکم شهریورماه در حدود 13 هزار شعبه بانک سراسر کشور آغاز شد اما آنقدر روند آشنایی کارکنان بانک با کارتابل وزارت راه و شهرسازی طول کشید که حالا با گذشت بیش از چهار ماه بسیاری از مستاجران موفق به دریافت تسهیلات نشده اند.

    طبق آخرین آماری که مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ارایه کرده، حدود 920 هزار نفر برای دریایت تسهیلات کمک ودیعه مسکن ثبت نام کردند که 828 هزار نفر حائزشرایط شناخته شدند. تعدادی نیز به دلیل کامل نبودن استعلام‌های لازم و همچنین نداشتن مدارک مستدل از دریافت وام ودیعه مسکن، جا ماندند. در حال حاضر کسانی که بانک خود را برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن انتخاب کردند 355 هزار نفر هستند و این افراد نیز با پیامک‌هایی که از سوی وزارت راه و شهرسازی به آنها اعلام شد به بانک‌ها برای دریافت وام مراجعه کردند.

    به گفته پروانه اصلانی، از حدود 355 هزار نفری که بانک را برای دریافت تسهیلات وام اجاره مسکن انتخاب کردند، حدود 230 هزار نفر در بانک‌ها تشکیل پرونده دادند و 191 هزار نفر نیز وام ودیعه مسکن را دریافت کردند که مجموع رقم پرداخت شده طبق تازه‌ترین آمار، 3.9 هزار میلیاردتومان است.

    وی در خصوص ویژگی‌ها و شرایط دریافت وام توضیح داد: برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی داشتن اجاره نامه همراه با کد رهگیری حذف شده است و تنها معرفی نامه سازمان بهزیستی و کمیته امداد کفایت می‌کند. بقیه افراد باید برای اجاره‌نامه‌های خود کد رهگیری دریافت کنند و در عین حال باید وثایق بانکی را نیز به بانک ارایه بدهند.

    اصلانی ادامه داد: هم اکنون برای پرداخت وام ودیعه مسکن سابقه داشتن چک برگشتی بررسی نمی‌شود و برای افراد کم درآمد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز ارایه گواهی سهام عدالت کافی است.

    مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه رویکرد سیستم بانکی، همراهی با مردم در پرداخت تسهیلات اجاره مسکن بوده است، در بیان استقبال کم مردم از اجرای این طرح گفت: خیلی از مردم پیامک های ارسالی را ندیده و یا بی توجه به آن بودند. در عین حال با توجه به اینکه یکی از شروط داشتن کد رهگیری بود و تعدادی از مستاجران کد رهگیری نداشتند عملا از دریافت این تسهیلات جاماندند. در عین حال یکی از شروط مهم پرداخت این وام توسط سیستم بانکی ارایه گواهی درآمدی توسط مستاجران است که به دلیل نداشتن این گواهی، بخش عمده دیگری نیز عملا این امکان را نیافتند.

    به گزارش ایسنا، تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات یا همان وام کمک ودیعه اجاره به میزان 50، 30 و 15 میلیون تومان، از اوایل مردادماه در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسید. سود این تسهیلات 13 درصد است. نحوه بازپرداخت آن بدین صورت است که در روش اول، گیرندگان وام (مستأجران) می‌توانند تسهیلات را یک‌ساله دریافت کنند و صرفا سود آن را ماهانه بپردازند و در پایان سال، اصل آن را پرداخت کنند.  در روش دوم، متقاضیان می‌توانند وام را سه ساله دریافت کنند و در مدت 36 ماه اصل و فرع آن را به بانک بپردازند. مستاجران در تهران ماهانه 540 هزار تومان، کلانشهرها 320 هزار تومان و سایر شهرها 160 هزار تومان پرداخت خواهند کرد.

    با توجه به مشکلات ایجاد شده برای خانوارها در شرایط اقتصادی و بهداشتی کشور ناشی از شیوع ویروس کرونا و اجرای بند 3 مصوبات پنجاه و یکمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا در تاریخ 13 دی ماه، مهلت پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن­ تا پایان بهمن 1399 تمدید شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار