مدیران خودروعصر اعتبار

ابهاماتی درباره آمار مسکن ملی

عصر ساختمان- آمارهای مختلف و بعضا متناقضی درباره تعداد متقاضیان واجد شرایط، کسانی که واریز وجه داشته اند، وضعیت ثبت نامی ها، وضعیت طرحهای مشارکتی و تامین زمین برای پروژه اقدام ملی ارایه می شود که این طرح را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

ابهاماتی درباره آمار مسکن ملی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، سازمانها و دستگاههای دولتی ظاهرا تمایلی به در اختیار گذاشتن زمینهای خود برای طرح اقدام ملی مسکن ندارند. با وجود آنکه 400 هزار واحد برای این پروژه در نظر گرفته شده بر اساس اعلام مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تا کنون برای 150 هزار واحد تامین زمین شده است. این در حالی است که روز افتتاح اولین واحدها در یکم آبان ماه عنوان شد 400 هزار واحد طرح اقدام ملی تعیین تکلیف شده و به مرحله آغاز عملیات اجرایی رسیده است.

    ممکن است در نتیجه تفاهم نامه هایی که به منظور تامین مسکن کارکنان بین وزارت راه و شهرسازی با دستگاههای دولتی به امضا رسیده 400 هزار واحد تامین زمین شده باشد. اما ­­­­قبلا گفته می شد که تفاهم نامه ها اضافه بر 400 هزار واحد است که مجموع واحدهای طرح اقدام ملی را به حدود یک میلیون واحد می رساند. بر این اساس می توان نتیجه گیری کرد که تامین زمین برای حدود250 هزار واحد در بخش ثبت نام با چالش مواجه شده است. حتی در شهرهای کوچک و زیر 100 هزار نفر جمعیت هم اکنون مشکل زمین وجود دارد.

    البته در بخش ثبت نام آنطور که باید و شاید از طرح اقدام ملی مسکن اقبال نشده؛ به طوری که اخیرا مهرآبادی ـ مدیرعامل سازمان ملی و زمین مسکن ـ گفته که «260 هزار نفر حائز شرایط دریافت مسکن ملی هستند که 104 هزار نفر واریز وجه داشته اند». این آمار بدان معناست که حدود 300 هزار نفر تعیین تکلیف نشده اند.

    به نظر می رسد آمار دقیقی از وضعیت متقاضیان در بخشهای ثبت نام و مشارکت پروژه اقدام ملی در دست نیست. چند روز قبل مسئولان، تعداد افرادی که تعیین تکلیف نشده اند را حدود 72 هزار نفر اعلام کردند. در مراحل اول تا سوم ثبت نام از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن مجموعا 1.6 میلیون نفر نام نویسی کردند که 460 هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند. برای این تعداد 300 هزار واحد در مناطقی غیر از بافتهای فرسوده در نظر گرفته شد که بنا به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی 76 درصد تعیین تکلیف شده اند. بدان معنا که یا واریز وجه داشته اند یا زمین در اختیارشان قرار گرفته است.

    با توجه به این آمار حدود 72 هزار نفر نسبت به واریز وجه اولیه به میزان 40 میلیون تومان اقدام نکرده اند که محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ گفته این موضوع نشان دهنده این مطلب است که باقی مانده جزو متقاضیان واقعی نیستند و بنابراین باید برای آنها جایگزین تعیین شود. با توجه به صحبتهای محمودزاده 170 هزار نفری که در لیست رزرو قرار دارند می توانند جایگزین حذفی ها شوند.

    از طرف دیگر برای مرحله چهارم ثبت نام که بین روزهای 18 تا 25 دی ماه انجام گرفت 41 هزار و 296 واحد در نظر گرفته شد که البته 223 هزار نفر نام نویسی کردند. تنها در نصیرشهر واقع در استان تهران که در مرحله چهارم تامین زمین صورت گرفته بود 800 واحد در نظر گرفته شد که 56 هزار تهرانی برای آن تقاضا دادند! البته بخش عمده ای از متقاضیان واجد شرایط نخواهند بود که محمودزاده در این خصوص به ایسنا گفت که نتایج استعلامات تا پایان بهمن ماه اعلام می شود.

    در مراحل اول تا سوم بعضی از متقاضیان، شهر مورد نظر خود را اشتباه انتخاب کرده بودند که به زودی امکان اصلاح شهر برای این افراد فراهم می شود. همچنین آمار واریز وجه در بعضی شهرها بسیار کمتر از افراد واجد شرایط است.

    به عنوان مثال از حدود 28 هزار متقاضی مسکن ملی در شهر جدید هشتگرد حدود 23 هزار نفر انصراف داده یا شروط پنجگانه را نداشته اند. بنابراین این احتمال هست که نام نویسی مجدد در این شهر انجام شود. در شهر پرند نیز بعد از آنکه اعلام شد ساخت وساز جدید در پردیس وجود ندارد، ظرفیت در شهر جدید پرند از 21 هزار نفر به 30 هزار نفر افزایش پیدا کرده و بنا به گفته محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ در صورتی که ظرفیت خالی باشد ثبت نام مجدد در پرند انجام خواهد شد.

    مسکن ملی در یک نگاه

    شهریوماه 1398 طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس جمهور کلنگ زنی شد. برای این پروژه 400 هزار واحد تعریف شد که در دور اول و دوم نام نویسی 1.6میلیون نفر از طریق سایت tem.mrud.ir و پیامک ثبت نام کردند که 460 هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند. اولین واحدها به تعداد 11 هزار و 560 واحد در روز یکم آبان ماه 1399 به دستور رئیس جمهور افتتاح شد. این پروژه از طریق آورده متقاضیان و 100 میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود 18 درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود 40 میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه های تابستان 1399 به متری 2.7 میلیون تومان می رسد که البته با توجه به کیفیت سازه ها در مناطق مختلف، قیمت ها متفاوت خواهد بود. ثبت نام مراحل اول، دوم، سوم و چهارم به پایان رسیده است. فرصت ثبت نام در مرحله چهارم از 18 دی ماه 1399 آغاز شد و پنجشنبه (25 دی ماه) به اتمام رسید. در صورت خالی شدن ظرفیت یا تامین زمین، امکان ثبت نام مجدد وجود دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار