مدیران خودروعصر اعتبار

اعتراض جمعی از معماران برجسته ایران به تخریب یک بنای تاریخی

عصر ساختمان- خانه ی تاریخی ملکه ی توران در خیابان پسیان که یکی از بازماندگان نسل معماری معاصر ایران می باشد، الان در حال تخریب است.

اعتراض جمعی از معماران برجسته ایران به تخریب یک بنای تاریخی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » ، جمعی از معماران بر جسته ایران با ارسال نامه ای به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به تخریب یک بنای تاریخی اعتراض کردند.
    به گزارش سایت معماران معاصرایران، در این نامه آمده است: در ضلع جنوب غربی تقاطع خیابان پسیان و کوچه اسماعیلی در منطقه زعفرانیه ی تهران،  پلاک ثبتی با مساحت چند هزار متر مربع واقع است که منتسب به کاخ اقامتی ملکه توران ، همسر سوم رضاخان پهلوی است و به لحاظ معماری از نمونه های شاخص معماری مسکونی ویلایی در دوران مدرن ابتدایی ایران است.
    در ادامه این نامه اعتراضی آمده است: به نظر می رسد که این ملک و اعیانی حادث در آن مدت ها در تصرف/ تملک کمیته امداد امام ره بوده که بعید نیست در ماه گذشته واگذار شده باشد.
    در نقشه های GIS رسمی منطقه تهیه شده توسط شهرداری تهران در سال ، 1374 عرصه مذکور به وضوح به عنوان «باغ» بازنمایی شده است.  متاسفانه در چند سال اخیر به طور سیستماتیک پوشش گیاهی ارزش مند واقع در این عرصه به خصوص در نواحی مرکزی آن خشکیده و یا خشکانده شده است. که این امر در نقشه های هوایی سالانه در 7 سال گذشته قابل رویت است.
    در بخش پایانی این نامه ذکر گردیده است: امضا کنندگان متن حاضر که همگی از معماران بهره مند از دانش شهرسازی هستند ، هم به عنوان شهروندانی نگران از آینده این عرصه و اعیانی ارزشمند و بافت اطراف آن و هم به عنوان معماران حرفه ای و بر مبنای نظر کارشناسانه درباره عملیات ساختمانی در جریان در این ملک ابراز نگرانی کرده و خواستارند که در صورت صلاحدید همکاری های لازم را پیش بینی نمایید.
    شایان ذکر است جمعی از معماران برجسته و نام آور معاصر از جمله رامبد ایلخانی / آرش بصیرت / علیرضا تغابنی / محمد رضا حائری   / مهرداد زواره محمدی /محمدرضا قدوسی / پرشیا قره گوزلو / علی کرمانیان / ایرج کلانتری / حمید رضا ناصر نصیر / نشید نبیان امضا کنندگان این نامه اعتراضی بوده اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو