مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس حوزه هنری در همایش معماری:

معماری هر ملت بخشی از هویت آن است

عصر ساختمان- رئیس حوزه هنری با بیان اینکه معماری هر ملتی بخشی از مولفه‌های هویتی آن کشور است، اذعان کرد: در روزگار بحران هویت، نسبت به حفاظت و پاسداشت عناصر هویت ملی خود، دچار غفلت و بی‌اعتنایی شده‌ایم.

معماری هر ملت بخشی از هویت آن است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از خبرگزاری مهر، محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری در هم‌اندیشی ملی معماری که امروز 28 تیرماه به همت بنیاد معماری انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: کسانی که از منظر فرهنگ به معماری نگاه می کنند، نمی توانند به آنچه که امروز در حوزه معماری کشور اتفاق می افتد بی اعتنا باشند و نگران نباشند.

    وی ادامه داد: از اواخر دوره قاجار که تمامی عناصر فرهنگ و سنت‌های ما مورد تهاجم بیگانگان قرار گرفت، معماری هم از این تهاجم بی نصیب نماند؛ هرچند در میان عناصری مانند پوشش، زبان و غیره این تاثیرپذیری خیلی مشهود  و فراگیر نبود و در زندگی عموم مردم تأثیری نداشت.   اما اتفاقاتی که در این حوزه در این سی سال اخیر افتاده است به‌لحاظ بی هویتی و بی منطقی، به تنهایی با تمام آنچه که بر سر معماری این مرز و بوم در صد سال قبل از آن افتاده بود برابری می کند. 

    مومنی شریف با بیان اینکه معماری هر ملتی بخشی از مولفه‌های هویتی آن کشور است، اذعان کرد: در روزگار بحران هویت، نسبت به حفاظت و پاسداشت عناصر هویت ملی خود، دچار غفلت و بی‌اعتنایی شده‌ایم؛ چنین غفلتی غیر قابل گذشت است.

    وی اضافه کرد: اگر بیش از این درنگ کنیم، پدیده اشراف نوکیسه و بی بنیه‌ای که برخلاف اشراف پیشین که در کنار همه مفاسدشان ریشه‌ای و اعتقادی داشتند، برای منافع کوتاه مدت خود همه ارزش‌های این مرز و بوم را نابود می‌کنند. این‌ها در منفعت پرستی و منافع کوتاه مدت خود، هیچ مانعی در برابر خود نمی بینند. 

    مومنی شریف وظیفه چنین نشست‌هایی را هشدار درباره غفلت در عرصه معماری عنوان و تاکید کرد: ایجاد دغدغه درباره معماری بی هویت و نامتناسب با فرهنگ و باورهای بنیادین این ملت از وظایف مهم چنین نشست‌هایی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی