مدیران خودروعصر اعتبار

چرا قیمت‌گذاری دستوری سیمان در شرایط فعلی منطقی نیست؟

عصر ساختمان- دبیر انجمن صنفی سیمان با برشمردن دلایل غیرمنطقی بودن قیمت‌گذاری دستوری سیمان، گفت: در حال حاضر وضعیت تولید سیمان بالاتر از میزان تقاضای موجود است و در این شرایط قیمت‌گذاری دستوری برای این محصول منطقی نیست.

چرا قیمت‌گذاری دستوری سیمان در شرایط فعلی منطقی نیست؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، عبدالرضا شیخان اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت تولید سیمان بالاتر از میزان تقاضای موجود است و در این شرایط قیمت‌گذاری دستوری برای این محصول منطقی نیست.

    وی در تشریح دیگر دلایل منطقی نبودن قیمت‌گذاری دستوری سیمان گفت: امسال قیمت مصوب هر پاکت سیمان بدون مالیات بر ارزش افزوده 15 هزار و 500 تومان و با احتساب مالیات بر ارزش افزوده 16 هزار و 900 تومان تعیین شده است که باید هزینه حمل سیمان و سود عاملین فروش نیز در نظر گرفته شود، به طوری که برای حمل هر کیسه سیمان 3 تا 5 هزار تومان هزینه حمل منظور می‌شود و عوامل فروش نیز می‌توانند قانونا 12 تا 15 درصد سود داشته باشند و البته باید هزینه تخلیه و بارگیری سیمان توسط کارگران را نیز به قیمت تمام‌شده اضافه کرد.

    * مابه‌التفاوت نرخ مصوب سیمان با نرخ بازار نصیب واسطه می‌شود

    شیخان افزود: به این ترتیب قیمت مصرف کننده برای هر کیسه 50 کیلویی سیمان 24 تا 25 هزار تومان می‌شود که البته مابه‌التفاوت این قیمت با نرخ مصوب نصیب کارخانه‌ها نمی‌شود بلکه بابت حمل و واسطه‌گری صرف می‌شود.

    دبیر انجمن صنفی سیمان در ادامه با اشاره به مشکل قطع گاز کارخانه‌های سیمانی، عدم تأمین مازوت و همچنین قطع برق صنعت سیمان گفت: تولید در کارخانه‌ها به حداقل رسیده به طوری که کمتر از 30 درصد ظرفیت صنعت سیمان فعال است و این مسأله باعث شده تا در بازار کمبود سیمان ایجاد شود و قیمت سیمان در بازار آزاد به ارقامی نزدیک 50 هزار تومان برسد.

    وی با تأکید بر این که این مشکل مقطعی است و به محض وصل برق کارخانه‌ها، تعادل قیمت در بازار برقرار خواهد شد افزود: هیچ کارخانه‌ای نمی‌تواند سیمانش را انبار کند و علاوه بر این اگر تولیدش را نفروشد دچار زیان می‌شود و با تولید پایین، قیمت تمام شده کارخانه‌ها بالاتر خواهد رفت و زیان مضاعف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

    * کارخانه‌های سیمان با مشکل قطع طولانی برق مواجه هستند

    شیخان از مکاتبه با وزارت نیرو و وزارت صنعت برای حل مشکل تأمین انرژی موردنیاز کارخانه‌های سیمان خبر داد و گفت: برخی کارخانه‌ها حدود 20 تا 30 روز است که با مشکل قطع برق روبرو هستند که برای حل این مشکل طی نامه‌ای به وزیر نیرو خواسته‌ایم تا برق را برای کارخانه‌های سیمان به صورت مدیریت شده اختصاص دهند، به طوری که با همکاری انجمن سیمان برای اختصاص برق به کارخانه‌ها، یک برنامه ریزی زمانبندی صورت گیرد.

    دبیر انجمن صنفی سیمان اظهار داشت: به وزیر نیرو نیز اوایل امسال پیشنهاد دادیم که برای ذخیره سازی مازوت با تولید کنندگان سیمان همکاری کنند که متأسفانه نپذیرفتند.

    وی توضیح داد: اوایل امسال به ما گفتند که قیمت مازوت بالا رفته و به همین دلیل برای ذخیره‌سازی مازوت باید با قیمت فوب خلیج فارس یعنی لیتری 6 هزار تومان با کارخانه‌های سیمان محاسبه کنند. این در حالی است که تولیدکنندگان توان خرید مازوت با این قیمت را ندارند، به همین دلیل ما به وزارت نفت پیشنهاد دادیم که مازوت را در مخازنی ذخیره کنند و در اختیار خودشان باشند تا هر وقت مصوب شد مانند سال‌های قبل آن را با نرخ گاز به کارخانه‌های سیمان تحویل دهند، اما این کار انجام نشد.

    * تولید و توزیع سیمان افزایش یافته است

    شیخان تصریح کرد: اخیراً در جلسه هیأت دولت مورخ 14 دی ماه مصوب شد که مازوت با قیمت گاز به کارخانه‌های سیمانی تخصیص یابد، اما این مصوبه همچنان روی میز معاون وزیر نفت مانده، خاک می‌خورد و ابلاغ نشده است.

    به گفته وی تولید سیمان در کشور طی 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 14.3 درصد افزایش داشته و در این مدت 49 میلیون تن سیمان در کشور توزیع شده که 20 درصد بیشتر از 9 ماهه سال قبل است.

    مخاطبان در سامانه فارس من با ثبت سوژه «قیمت‌گذاری دستوری سیمان به نام مردم به کام دلالان» خواستار پیگیری این موضوع شده‌اند. این مطالبه تا کنون بیش از 11 هزار امضا داشته است

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار