مدیران خودروعصر اعتبار

بی‌توجهی به سند آمایش سرزمینی کشور، علت ایجاد حاشیه نشینی

عصر ساختمان- عضو شورای شهر تهران درباره معضل حاشیه‌نشینی و دلیل گسترش آن، توضیحاتی کرد.

بی‌توجهی به سند آمایش سرزمینی کشور، علت ایجاد حاشیه نشینی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد سالاری عضو شورای شهر تهران با اشاره به معضل حاشیه‌نشینی در اطراف تهران اظهار کرد: موضوع حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی یکی از مشکلات و چالش‌های جدی در شهر‌های کشور به ویژه شهر‌هایی همچون تهران است.

    وی ادامه داد: متاسفانه طی دهه‌های گذشته ما دنبال تحقق سند آمایش سرزمینی نرفتیم (یعنی توزیع عادلانه امکانات و ثروت کشور در نقاط مختلف کشور مبتنی بر ظرفیت‌های ذاتی که ان منطقه دارد) و اکثر امکانات و ظرفیت‌ها در کلانشر‌های تهران تجمیع شده است.

    عضو شورای شهر تهران افزود: این موضوع باعث شده که مردم از سراسر کشور به شهر تهران برای اشتغالزایی و کسب درآمد مهاجرت کنند و حتی سختی‌های بسیار زیادی هم متحمل می‌شوند، اما در یک جایی واقعا این افراد در خانه‌هایی که در حاشیه تهران قرار دارد، نمی‌توانند زندگی کنند.

    سالاری تصریح کرد: در همین منطقه سزرمینی کلانشهر تهران طی 30 سال گذشته، کانون‌های جمعیتی محدود و تعدادی خانه داشتیم، اما این‌ها کم کم به روستا، شهر، شهرستان و... تبدیل شدند و به نوعی در حال رقابت با یکدیگر هستند.

    وی یادآور شد: بخش عمده‌ای از این سکونتگاه‌هایی که ایجاد شده کاملا غیررسمی هستند که قاعدتا آسیب‌های اجتماعی فراوانی با خود با همراه دارد البته این آسیب‌های اجتماعی در برخی از محلات شهر تهران همچون منطقه 12 بسیار زیاد است و کیفیت زندگی در آنجا به شدت پایین است.

    عضو شورای شهر تهران بیان کرد: این خانه‌ها به هیچ عنوان برازنده شهر تهران نیست، اما این مشکل و دغدغه همچنان وجود دارد، به نظر می‌رسد که راهکار اصلی همین بوده که ما سند آمایش سرزمینی کشور را بعد از 4 دهه از پیروزی انقلاب اسلامی را عملیاتی می‌کردیم البته در روستا‌های کشور سرمایه‌گذاری زیادی صورت گرفت، اما مبتنی بر ظرفیت‌های طبیعی و ذاتی آن نبود و اشتغالزایی انجام نشد.

    سالاری تاکید کرد: طی سال‌های اخیر ما شاهد یک مهاجرت منفی بودیم و دلیل آن هم افزایش هزینه‌های زندگی به ویژه کرایه خانه است که در حال حاضر در تهران این کرایه‌ها بسیار زیاد شده است و همین باعث ایجاد سکونتگاه‌های غیررسمی می‌شود.

    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شورای شهر تهران برای کاهش حاشیه‌نشینی چه برنامه‌ای دارد، گفت: ما به عنوان شورای شهر وظیفه مان محدود به طرح تفصیلی شهر است و شهر‌های اغماری به هیج عنوان در اختیار ما نیستند و تصمیمی نمی‌توانیم بگیریم، یکی از بحث‌های اصلی من در این چندسال این بوده که باید برای منطقه سزرمینی کلانشهر تهران یک واحد سیاست‌گذار و مدیریت یکپارچه داشته باشیم، زیرا اتفاقاتی که در حاشیه‌های شهر رخ می‌دهد، تاثیر بسیار زیادی بر پایتخت می‌گذارد.

    عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: متاسفانه ما می‌بینیم که در همین محدوده سرزمینی کلانشهر تهران هزار و 100 واحد صدور پروانه وجود دارد یعنی همه با هم در حال رقابت هستند که از این عرصه سرزمینی برای درآمدزایی استفاده کنند، این موضوع یک تهدید جدی برای ما محسوب می‌شود و باید سند مجموعه شهری تهران با مدیریت یکپارچه تحت نظر بالاترین مقام کشور ایجاد شود، زیرا در تمامی این دنیا به همین شکل بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی